parkeer sensoren aansluiten.

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor Peter van der Werf » 24 sep 2016, 13:16

hallo ik heb een 1007 en ik was druk bezig met het inbouwen van parkeersensoren.
gaten in de achter bumper en de sensors geplaatst toen ik aan het aansluiten toe was bleek dat er continue spanning op het achteruitrijlicht staat en ik neem aan dat hij gaat branden als de schakelaar op de versnellingspook massa maakt.
nou is het probleem dat de parkeer sensors aan gaan als er een plus op het draadje staat van de parkeersensor computer, die van de voorkant gaan aan op het remlicht wat ook prima werkt.

Dus het probleem is hou krijg ik een puls stroom naar de computer als ik de auto in zijn achteruit zet ?? iemand ervaring of een oplossing hiervoor ?

het is een set van 8 sensoren om voor en achterkant te bewaken.

https://nl.aliexpress.com/item/Universal-Car-Parking-Assist-System-Double-Line-LED-Digital-Display-Radar-Alert-System-with-8-Sensors/32589227503.html?spm=2114.13010608.0.70.kotMvV
Laatst bijgewerkt door Peter van der Werf op 26 sep 2016, 16:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter van der Werf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 sep 2016, 12:18

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor maan » 24 sep 2016, 13:30

Geen ervaring, maar wel een idee, zet een relais parallel aan je achteruitrijlicht en schakel daarmee de plus
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor Peter van der Werf » 25 sep 2016, 11:51

Ja zoiets dacht ik ook al maar hoopte op een simpelere oplossing zoals even draadjes omdraaien of zo.
Maar bedankt voor de tip :D
Peter van der Werf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 sep 2016, 12:18

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor jerilo » 25 sep 2016, 12:09

Dan is dat voor mijn ook nieuw. Maar in al die tijd dat ik aan peugeot werkt, meer dan 15 jaar heb ik dit nog niet gehoord.
Maargoed het kan weer veranderd zijn natuurlijk. Maar ik heb altijd bij trekhaken monteren pas spanning als de achteruit ingeschakeld word. Maar nogmaals het kan veranderd zijn maar kijk toch nog voor de zekerheid de schakelaar na op de bak die gaan nog weleens kapot.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor Peter van der Werf » 26 sep 2016, 16:45

Ik heb gemeten met een multimeter en op de witte draad staat continue 12 volt en zodra je de auto op kontakt zet staat dat er op en alle andere draadjes daar veranderd niks aan als je hem in de achteruit versnelling zet. Dus neem ik aan dat er continue spannng op staat en dat het schakelaartje op de bak massa maakt zodra je hem in de achteruit zet.
Peter van der Werf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 sep 2016, 12:18

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor EH Autoservice » 26 sep 2016, 21:03

Zeer vreemd !

Ik heb eens naar het schema gekeken in Servicebox , en daar is te zien dat de achteruitrijlichten toch echt voeding krijgen vanuit de BSI , draadnummers 2200 en 2200A .
Beiden op pen 5 van de stekker op de achterlichten .
De Schakelaar op de bak krijgt voeding vanuit een zekering , draadnummer CM17B
De schakelende draad vanuit de bak , nummer 220 gaat naar de BSI , draadnummer 220A op pen 5 van de groene 16 polige stekker :)

Meet je wel correct ?
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor Peter van der Werf » 27 sep 2016, 20:59

Kan je ook verkeerd meten dan ? Ene draadje aan de massa van de auto en met de andere de kontaktjes nalopen een voor een, niks op alle draden behalve de witte ook als hij in de achteruitrij versnelling staat op kontakt natuurlijk.
Mulimeter verklapt zelf wel wat plus en min is trouwens dus het maakt niet uit welke van de 2 je aan de massa of plus zet.
Achteruitrij verlichting gaat gewoon branden ook. Kan je in dat schema ook de draadkleuren zien ?
Peter van der Werf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 sep 2016, 12:18

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor EH Autoservice » 28 sep 2016, 12:53

Draadkleuren bestaan niet bij Peugeot , dat is lukraak .
Er wordt met nummers gewerkt , vandaar dat ik je die gelijk al gaf :idea: :lol:

Een nadeel van een multimeter is natuurlijk wel , dat je ook een "fantoomspanning" als spanning kan meten :wink:
Wat dat betreft voldoet een ouderwetse spanningzoeker met een lampje er in veel beter , maar daar moet je bij moderne auto's wel weer mee op passen , want je kunt hier ook een CAN of VAN netwerk mee plat leggen :roll:
Desondanks , ik gebruik hier nagenoeg dagelijks die ouderwetse spanningzoeker :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor Peter van der Werf » 12 okt 2016, 12:15

Klopt maar een fantoom stroom is geen dikke 12 volt.
Ik ga het probleem oplossen door een mini schakelaar vlak bij de versnellingspook te plaatsen.
Dat is wel het makkelijkst en de sensoren van de voorkant gaan dan ook niet aan als ik de rem aanraak.

Bedankt voor de reakties alhier :D
Peter van der Werf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 sep 2016, 12:18

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor EH Autoservice » 12 okt 2016, 13:32

Nou , gewoon 12 Volt meten met een multimeter , terwijl het eerder een massa is komt natuurlijk wel voor :roll:

Stel , een spanning van 12 Volt , die bij een belasting van 1 mA al 0 Volt is , dan meet je met een multimeter , vanwege de zeer hoge ingangsimpedantie toch gewoon 12 Volt :mrgreen:
Zoals eerder gezegd door mij , dat is nu precies het nadeel van meten met een multimeter :idea: :wink:

Terug naar het begin :
Je achteruitrijlicht werkt , mag ik van uitgaan , dus er zit al een schakelaar die dat licht schakelt .
Feitelijk is een extra schakelaar plaatsen dan dus ook volledig overbodig .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor Peter van der Werf » 08 feb 2017, 01:32

Ik heb er even een led lamp in gehad en deze bleef ook half branden terwijl de auto niet in de reverse versnelling stond.
Er staat dus gewoon de volle prik op en geen fantoompje :mrgreen:
Peter van der Werf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 sep 2016, 12:18

Re: parkeer sensoren aansluiten.

Berichtdoor EH Autoservice » 08 feb 2017, 15:45

"volle prik" , LED lampje dat half brandt :?:

Snap er niks meer van .....
Werkt je achteruitrijlicht ?

Of doe je de metingen zonder achteruitrijlicht er op aangesloten ?
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten