Pagina 1 van 1

Aansturing temperatuurmeter 504

BerichtGeplaatst: 08 jan 2005, 19:56
door JT
Beste mensen,

wie weet hoe de temperatuurmeter bij de 504 wordt aangestuurd?
Het is natuurlijk een bepaald voltage dat zorgt voor een bepaalde uitslag.
Maar 12V = 100 graden of zo? (ik roep maar wat)

Ik weet er niets van, behalve de aansluitingen in de connectoren, dus als je het half weet, deel die kennis, desnoods in pb (zodat niet iedereen mee hoeft te genieten).

Graag jullie reactie!

Groeten
Jan

BerichtGeplaatst: 09 jan 2005, 11:30
door JT
Ik bedoel natuurlijk ...Ohm = ... GradenC o.i.d.
Niemand een idee?

Re: Aansturing temperatuurmeter 504

BerichtGeplaatst: 11 jan 2005, 11:00
door Pininfarina504
Jan er zit een sensor(temperatuurgevoelige weerstand) in het motorblok(rechtsachter bij cilinder 1) en er zit een sensor/voeler in de radiateur.
Die op het blok houdt de omgevingstemperatuur van het motorblok in de peiling.
Hoe hoger de temperatuur des te hoger is het stroompje(indien in serie) wat er gaat lopen of indien paralel geschakeld de spanning die afgegeven wordt en hoe groter de uitslag v/d meter.
De sensor in de radiateur is voorzien van een bimetaal(thermokoppel) dat dichtklapt als de temperatuur te hoog wordt(ergens boven de 80%) als dat gebeurd wordt de ventilator aangestuurd middels het elektromagnetisch contact aan de onderkant en wordt de ventilator onkoppelt en gefixeerd en loopt dus niet meer vrij, als het water in de radiateur voldoende afgekoeld is springt het bimetaal weer uit en wordt de stroomkring tijdelijk onderbroken.
De temperatuur in het watercircuit is ook nog afhankelijk van het type themostaat welke er in zit, dus het aantal graden(78-92).
Hoe kleiner de doorstroom opening hoe meer de circulatie geknepen wordt en hoe hoger de temperatuur en hoe eerder de ventilator inslaat.
Bij de latere modellen 504's, vanaf 75 heeft de temperatuur ook nog consequenties voor de werking v/d automatische choke(bimetaal) op de Zenith carburateurs.
Ook de kwaliteit van de radiateur(roest/kalk) heeft grote invloed op de temperatuur.
Bij auto's in Frankrijk zie je heel vaak dat de ventilator mechnisch of elektrisch gefixeerd is.
Een veelvoorkomende kwaal de kapot koppakking bij 404 en 504 is kan ondermeer ook wel het gevolg van een niet of slecht werkende ventilator.
Gr,
Wim

BerichtGeplaatst: 11 jan 2005, 18:35
door JT
Dank je Wim,
Ik moet zoeken in de richting van die voeler op het motorblok. Bij het terugplaatsen van het dashboard of bij het weer in elkaar zetten van het dashboard zal wel iets niet lekker zitten, hopelijk heb ik niets beschadigd.
Ik ga meten! (want ze zeggen wel eens "Meten is weten!!")
Groet
Jan

BerichtGeplaatst: 11 jan 2005, 23:49
door Pininfarina504
Jan,
Je kunt het metertje in het dashboard, moet je wel even het dashbord voor een deel demonteren en de sensoren doormeten, ben je al een eind op scheut.
evt. even ander dashboard er aan vast koppelen.
Gr,
Wim

BerichtGeplaatst: 05 feb 2005, 20:13
door JT
Peugeot = KEIdegelijk
Probleem was een verbogen aanwijzer. Bij de eerdere keren open maken gebeurd...
Rechtgezet en opgelost!
:oops: