Peug partner 1.9 D 2001 startprobleem koud weer

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor joospeugeot » 08 dec 2010, 16:14

:shock: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 feb 2016, 20:36, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

peugeot partner

Berichtdoor marcel p » 08 dec 2010, 17:39

Hallo,

Beter is het om de stekkerverbindingen door te (laten) solderen. Het probleem is dan definitief over.
Om hieraan te werken is het beter om de accu los te koppelen en een uurtje te wachten.
Heb je de klepspeling al gemeten?
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: peugeot partner

Berichtdoor Mizz » 08 dec 2010, 18:47

marcel p schreef:Hallo,

Beter is het om de stekkerverbindingen door te (laten) solderen. Het probleem is dan definitief over.
Om hieraan te werken is het beter om de accu los te koppelen en een uurtje te wachten.
Heb je de klepspeling al gemeten?


laten we zo zeggen....welke klepspeling ? ;)

inlaatkleppen 0.05 uitlaat 0.30

heb nog staan te bezinnen zo van "zal ik ?" kan de spullen zo halen bij de garage hier zoals waterpomp dbriem spanrollen etc etc maar besloot bij mezelf om t maar niet te doen...heb veel gesleuteld aan auto's en diverse soorten motoren maar nog nooit kleppen moeten stellen...nu kan ik me niet voorstellen dat het stellen zelf enorm moeilijk is maar ik heb geen garage meer zoals vroeger en moet dus alles voor de deur doen ? nou laat maar...lijkt me een klus van een uurtje of 6 7 ? en daar komt nog bij dat ik geen 20 meer ben ;) met 2 kapotte schouders gaat dit voor mij een ellendeklus worden dus dan maar naar de Peug in Dordrecht...

T is jammer want als mijn schouders in betere toestand waren geweest had ik er toch zeker aan begonnen! heb wel gekkere dingen gedaan in mijn leven zoals blokken overhangen en nog meer van die pret dus dit is voor mij toch ook wel weer een uitdaging maar verstand weet beter ;)
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Berichtdoor Mizz » 08 dec 2010, 18:51

wil trouwens nog even iets kwijt:

Ik ben erg blij verrast met dit forum, leuke mensen, goede hulp en iedereen denkt mee...en dan al die oudjes nog ! auto's dan he ;)

ik kijk me suf op al die topics en die oude leeuwtjes en de foto's ...al is mijn auto dan straks weer in goede werkende staat zal ik dit forum toch regelmatig zoniet dagelijks blijven bezoeken aangezien er veel te bekijken is!

mijn complimenten aan de leden en de beheerders van dit forum !

:mrgreen:
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

peugeot partner 2001

Berichtdoor marcel p » 08 dec 2010, 20:25

Hallo,

Inderdaad is het erg leuk dat veel mensen met je meedenken voor een oplossing.
Als je inlaatkleppen nog iets speling hebben,scheelt dat wel weer een keer nokkenas in-en uitbouwen. Je hebt nu nl. een uitgangspunt om te meten. Als de speling er niet is heb je geen uitgangspunt om de definitieve speling te bepalen.
Wat het zelf doen betreft:weet ook niet of je de vulplaatjes in de vrije handel kunt krijgen. Als dat wel zo is,kun je overwegen om het zelf te doen. Alleen een garage is zeker op dit moment welkom....
Ook een vraagbaak oid heb je eigenlijk wel nodig mbt aanhaalmomenten.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: peugeot partner 2001

Berichtdoor Mizz » 08 dec 2010, 21:04

marcel p schreef:Hallo,

Inderdaad is het erg leuk dat veel mensen met je meedenken voor een oplossing.
Als je inlaatkleppen nog iets speling hebben,scheelt dat wel weer een keer nokkenas in-en uitbouwen. Je hebt nu nl. een uitgangspunt om te meten. Als de speling er niet is heb je geen uitgangspunt om de definitieve speling te bepalen.
Wat het zelf doen betreft:weet ook niet of je de vulplaatjes in de vrije handel kunt krijgen. Als dat wel zo is,kun je overwegen om het zelf te doen. Alleen een garage is zeker op dit moment welkom....
Ook een vraagbaak oid heb je eigenlijk wel nodig mbt aanhaalmomenten.


gereedschap heb ik allemaal nog dus dat is het probleem niet...aanhaalmomenten weet ik ook het is gewoon t lichaam dat niet wil en dan het gemis van een garage ! wat ik eigenlijk nog wel het ergste vind want als ik nog een garage had zou ik er zekers zelf in duiken....

ach nu weet ik tenminste waar ik zo hard voor werk he ;) om de Peug in dordt een mooie kerst te bezorgen :lol:
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Berichtdoor joospeugeot » 08 dec 2010, 21:29

:shock: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 feb 2016, 20:36, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Mizz » 08 dec 2010, 22:11

joospeugeot schreef:koppel de egr eens los (dat deze permanent dicht staat). misschien dat dat helpt. ik eens een dw8 gezien die niet goed liep. egr los en liep perfect. ergens toen een of ander slangetje los getrokken.
en de koudstart op de pomp staat goed (kan een kabel zijn die voor verhoogd toerental zorgt maar heb ook wel elektrische dingen aan een pomp gezien voor vervroeging) ?
aan een dw8 heb ik helaas nog niet zoveel gewerkt, wel aan xud, dus weet niet zo alles uit de kop van een dw8. wel vaker aan hdi gewerkt (maar ook nog te weinig)


t is niett dat hij niet goed loopt maar dat hij slecht start als het vriest...als hij eenmaal pakt na doorstarten is het probleem over en loopt de motor mooi zuiver...het enige probleem is het starten bij vriezen....veel voorgloeien en lang doorstarten tot hij pakt... verder geen problemen met het peugeotje...moet gewoon in de sahara gaan wonen ! start hij allllltijd ;)
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Berichtdoor Harrie » 08 dec 2010, 23:09

Mizz schreef:............ verder geen problemen met het peugeotje...moet gewoon in de sahara gaan wonen ! start hij allllltijd ;)

dat is ook beter voor je pijnlijke schouders....
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Remco504coupe » 09 dec 2010, 02:55

Mizz schreef:
Remco504coupe schreef:
Mizz schreef:trouwens vanmorgen begon voor de lol ook het airbaglampje te knipperen zonder enige reden..


Ik zou dan als eerste dan even de laadstroom door (laten) meten, wellicht is dit de oorzaak van alle ellende en kun je je die dure reparatie besparen


laadstroom ? vertel vertel !


Heb dit bij mn ouwe trouwe Astra gehad, bij verkeerde laadstroom (in mijn geval te hoog) begon dat airbaglampje te branden, en mijn dynamo en startmotor revisie-man (geen beun)heeft me verteld dat dit bij alle merken wel eens gebeurt, lijkt me de moeite waard om zelf ff te meten..
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor joospeugeot » 09 dec 2010, 03:41

:shock: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 feb 2016, 20:36, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

r

Berichtdoor 305 friesland » 09 dec 2010, 08:53

gelloof me ,klepspeling is de oorzaak ,omdat het pas ontstat bij koud weer ,en dan is de speling nog kleiner.
0.20 minder er tussen dan zit je al aardig goed , en het is eigenlijk altijd de inlaat .
de oudere xud blokken hadden er veel minder last van dan de nieuwe.
het beroerde van deze reparatie is de boutjes alleen al van de kap van de distributie, zit met inbusboutjes , je kan er met de hand al niet tussen en dan moet er ook nog een sleutel op.
airbag lampje is zeker weten bedrading onder de stoel, het kn zijn als je de stoel verschuift dat het weer even over is.
je woont te ver weg anders zou ik het voor veel mindr geld wel willen doen, mar het is 200 km dus dat is geen optie
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: r

Berichtdoor Mizz » 09 dec 2010, 14:45

305 friesland schreef:gelloof me ,klepspeling is de oorzaak ,omdat het pas ontstat bij koud weer ,en dan is de speling nog kleiner.
0.20 minder er tussen dan zit je al aardig goed , en het is eigenlijk altijd de inlaat .
de oudere xud blokken hadden er veel minder last van dan de nieuwe.
het beroerde van deze reparatie is de boutjes alleen al van de kap van de distributie, zit met inbusboutjes , je kan er met de hand al niet tussen en dan moet er ook nog een sleutel op.
airbag lampje is zeker weten bedrading onder de stoel, het kn zijn als je de stoel verschuift dat het weer even over is.
je woont te ver weg anders zou ik het voor veel mindr geld wel willen doen, mar het is 200 km dus dat is geen optie


idd is een vervelende rotklus heb ik wel door...kan overal moeilijk bij en zoals ik al eerder zei speling inlaatkleppen 0.03 dus drastisch te weinig...voor de goeie order ook maar even de koudestart inrichting bekeken en volgens mij mankeert hier niets aan...airbaglampje is ook gefixt...zoals gemeld idd die verbinding dus even gesoldeerd en weer een probleem lichter toch ;) op naar de 28e denk ik dan maar...is een bom geld maar ch dan kan ik er ook weer een hele tijd mee vooruit...heb veel kennisen met een PeugPartner..3 met ook een dw8b motor erin en zijn ontzetten tevreden met dat ding net zoals ik...zitten ook nog oudere partners bij en ik hoor vaak dat het toch sterke goeie motoren zijn...en buiten dat! t is een peug! kun je bijna niet fout gaan in mijn ogen ;)

vanmorgen starte hij behoorlijk maar heeft ook niet hard gevroren natuurlijk...gaat helemaal goed komen...weet t zeker...vannavond lekker trainen met de jonge hond kan die ook weer wat stress kwijt want die heeft al een paar weken niet kunnen bijten ! is niks erger als een politiehond in africhting midden in zijn bijttraining die niet mag bijten kan ik je vertellen ! want nu probeert hij gewoon op t vrouwtje te knagen ;)

in ieder geval bedankt voor t aanbod Joost ;)
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Re: r

Berichtdoor pick~up » 09 dec 2010, 21:10

305 friesland schreef:gelloof me ,klepspeling is de oorzaak ,omdat het pas ontstat bij koud weer ,en dan is de speling nog kleiner.




Dat is niet helemaal waar want warm ijzer zet uit dus word je klepspeling alleen maar nog minder het is niet voor niets dat een uitlaat klep altijd meer speling moet hebben.
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor Harrie » 09 dec 2010, 23:37

beste Mizz, als de klepspeling uitlaat 0,03 mm is, kun je er beter niet meer mee gaan rijden!
Naarmate de motor warm wordt, zet alle metaal uit, en wordt de klepspeling kleiner... !
als die nul of negatief wordt, kan de klep niet meer goed sluiten, en vooral: niet meer afkoelen..
met als gevolg dat je (uitlaat-)kleppen verbranden.
....
Maar heb jij bijzondere voelermaten, dat je 0,03 kunt meten ? De dunste in een setje is 0,05.
ik vermoed, dat je je vergist, en dat het 0,3 is ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mizz » 09 dec 2010, 23:57

Harrie schreef:beste Mizz, als de klepspeling uitlaat 0,03 mm is, kun je er beter niet meer mee gaan rijden!
Naarmate de motor warm wordt, zet alle metaal uit, en wordt de klepspeling kleiner... !
als die nul of negatief wordt, kan de klep niet meer goed sluiten, en vooral: niet meer afkoelen..
met als gevolg dat je (uitlaat-)kleppen verbranden.
....
Maar heb jij bijzondere voelermaten, dat je 0,03 kunt meten ? De dunste in een setje is 0,05.
ik vermoed, dat je je vergist, en dat het 0,3 is ?
grt, Harrie


gewoon voelermaatje van bahco hoor...26 blads....meegenomen van de zaak, inmiddels staat de auto gewoon lekker stil en doe ik alles op de fiets totdat hij naar de garage is geweest, moet eerlijkheidshalve wel bekenen dat de motor denk ik niet 100% afgekoeld was ten tijde van klepspeling controle...blok was koud maar naar mijn idee niet zo koud als bij de buitentemp hoorde op dat me moment als je me snapt. motor had uurtje of 4 stil gestaan maar denk niet dat dit genoeg was om echt van een koude motor te spreken.
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Berichtdoor Zwarte 203 » 10 dec 2010, 01:01

Na vier uur is de motor wel koud, zeker met zulk weer, en bovenin de kop.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Partner.

Berichtdoor Wim 505 » 10 dec 2010, 18:13

Toen ik twee jaar geleden mijn partner uit 2002 kocht met DW8 motor en 138.000 km heb ik meteen distributieriem gelegd en de klepspeling nagekeken omdat ik op verschillende forums over een te kleine speling las.Ok bij mij hadden de inlaten bijna geen speling meer.Soms ging er nog geen 0.05 meer tussen.Ik heb dan opgeschreven hoeveel er van elke pastille af moest en ze dan op maat laten slijpen.Daarna was de speling weer goed zelfs een klein beetje meer omdat ik een ruime afstand had genomen en omdat een klep steeds minder speling krijgt bij dit soort motor.Het rare was dat er geen enkele uitlaatklep was met te weinig speling.Vandaar dat mijn verdenking op het EGR systeem viel.Roet is stof en stof is een schuurmiddel,dat op een klepzitting...........Ik heb dan een metalen plaatje gezet tussen de leiding op de uitlaatcollector.Maar achteraf heb ik de leiding van het vacuumdoosje dat de klep bedient ook moeten losmaken omdat auto soms schokte.Hij zette klep dicht en er kon geen uitlaat meer aangezogen worden.Sindsdien geen enkel probleem meer.Ik vermoed dat er op deze manier vaak motoren vroegtijdig aan hun einde komen.Ik heb nu dus geen euro-3 motor meer.En ik heb dan ook het debiet van de pomp iets verhoogd om op de snelweg in bergop snelheid te kunnen houden.

groeten Wim.
505 GRD'88 427.000km.
505 GTDturbo'88 156.200km...................
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Berichtdoor Bart-Peugeot » 10 dec 2010, 22:34

Mizz schreef:Ik ben de toch nog steeds erg blijde eigenaar van een Peug Partner 1.9D uit 2001...


joospeugeot schreef:koppel de egr eens los (dat deze permanent dicht staat). misschien dat dat helpt. ik eens een dw8 gezien die niet goed liep. egr los en liep perfect. ergens toen een of ander slangetje los getrokken.
en de koudstart op de pomp staat goed (kan een kabel zijn die voor verhoogd toerental zorgt maar heb ook wel elektrische dingen aan een pomp gezien voor vervroeging) ?
aan een dw8 heb ik helaas nog niet zoveel gewerkt, wel aan xud, dus weet niet zo alles uit de kop van een dw8. wel vaker aan hdi gewerkt (maar ook nog te weinig)


De topic starter schrijft dat ze een 1.9D heeft. Dat is dus geen DW8. Een DW8 is zover ik weet een 2.0 HDI blok.
1.9D is een XUD blok.

Correct me if i'm wrong.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Partner.

Berichtdoor Wim 505 » 10 dec 2010, 22:54

Hallo.

XUD9=1905cc 72 pk diesel
DW8=1868cc 68 pk diesel
dus geen HDI.
In de DW8 zijn er twee versies de WJY en de WJZ waarvan één met en één zonder stuurdoos dacht ik.
mvg Wim.
505 GRD'88 427.000km.
505 GTDturbo'88 156.200km...................
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Berichtdoor Bart-Peugeot » 10 dec 2010, 23:55

Ah, weer wat opgestoken. Ik maar denken dat DW altijd hdi was.

Las het nu ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor joospeugeot » 11 dec 2010, 04:05

:shock: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 feb 2016, 20:37, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

r

Berichtdoor 305 friesland » 15 dec 2010, 20:00

dat verhaal van de klepspeling klopt echt wel, alle diesels van peugeot hebben minder klepspeling bij koude motor.
ik heb het zelf al vaak genoeg meegemaakt en zonder luchtfilterbuis heel goed hoorbaar en naarmate de motor warmer word word het zogenaamde lekgeluid minder.
alleen waarschijnlijk door andere kwaliteit klepzittingen of kleppen slijten deze veel sneller bij de dw8 motoren dan bij de xud9 blokken .
keleppen stellen bij 80.000 is geen uitzondering terwijl de xud9 vaak genoeg bij 3 ton nog niet losgeweest is.
bij het stellen is het verstandig de maximale speling aan te houden dan kun je nog wel een poos weer vooruit.
maar ik vind het toch altijd nog beter dan de tikkende klepstoers van o.oa. mercedes en vw al zijn die motoren wel goed.
het verschil in motorcode heeft te maken met wel of geen airco en dus wel of geen alumiinium carter
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

whooooohooooo !

Berichtdoor Mizz » 29 dec 2010, 10:51

:mrgreen: E789.14 verder en hij doet het alsof het niet anders hoort...contact aan en starten zonder enige problemen !

kleppen gesteld wat ECHT nodig was

hieronder was hoe het ervoor stond

I - 0

U - 35

U - 35

I - 0

I - 0

U - 30

U - 30

I - 5



mooi gevarieerd rijtje toch ;)

nieuwe DB riemset erop en nieuwe multiriem met nieuwe spanrol, nieuwe waterpomp en het verhaal is compleet...viel de 789.14 me toch nog mee.

gaan we toch blij het nieuwe jaar in ;)

alvast een hele fijne jaarwisseling toegewenst :mrgreen:
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2010, 20:05

dan kun je inderdaad met een gerust hart en een direct startende en fijn lopende diesel
het nieuwe jaar in :wink: En laat dat een voorspoedig jaar zijn.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 8 gasten