Pagina 1 van 1

Vervangen ronde zekeringen 404 1e type?

BerichtGeplaatst: 03 mei 2004, 19:27
door leffe 404
Wie weet of en zo ja waar de zekeringen nog te krijgen zijn voor het eerste type 404? Ze zijn 10, 15 20 en 25 a, rond ca. 10 cm in doorsnee en van koper met een isolatiering er tusen. Zijn deze nog ergens te koop ?

BerichtGeplaatst: 03 mei 2004, 19:57
door 404
Zekeringen van 10 cm in doorsnee? :?
Bel eens wat specialisten, de eerste types 404 zijn ouderwetser (vanaf 1968 is moderner) en dus zijn originele onderdelen sowieso moeilijker te vinden. De specialisten zullen je meteen kunnen vertellen hoe het zit. Het verschil in bedrading is heel groot en de mate van verkrijgbaarheid ook.
Als je eens rondbelt heb je denk ik sneller antwoord. Succes ermee.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2004, 20:07
door leffe 404
10 mm moest het zijn, sorry.

Karel Verhoeven uit Haaren heeft ze in ieder geval niet

BerichtGeplaatst: 03 mei 2004, 20:20
door 404
Dat is eigenlijk het enige probleeem wat ik heb met de 404. Voor de sfeer is het oude type van voor 1967 het leukst.
Maar je moet hem eigenlijk ombouwen met de techniek van de types na 1968, dan kan je die zekeringen gewoon bij een tankstation kopen.
Maar ja, zoiets vinden origineel-freaks weer niks, dus je omgebouwde 404 is veel minder waard. :evil:
Succes met je zoektocht en laat even weten als je wat vindt!

BerichtGeplaatst: 03 mei 2004, 23:45
door leffe 404
Inderdaad goed ingeschat !

Ik ben dus mog op zoek naar de originele zekeringen :) .

Ik ga dan zeker ook niet ombouwen naar het nieuwere model.

ronde zekeringen

BerichtGeplaatst: 08 mei 2004, 11:55
door Ivo van Duijn
Je kan de doorgebrande zekeringen kortsluiten met een dun koperdraadje. Het is niet de meest originele manier maar het werkt.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2004, 21:18
door 404
Welkom op het forum, Ivo. Dat koperdraadje als zekering lijkt me inderdaad iets voor noodgevallen.

404 zekeringen eerste type

BerichtGeplaatst: 13 mei 2004, 00:36
door Guy Peugeot
Ga ervan uit dat deze niet meer te krijgen zijn. Een alternatief is ooit geimproviseerd door een Wegenwachter uit Friesland. Gebruik 2 O-ringen die overeen komen met de voor- en achterzijde van de doorgebrande zekering, maak hieraan 2 draden met 2 stekers, die passen op een hypermoderne zekering, (verkrijgbaar bij elk tankstation) Het amperage moet uiteraard overeenkomen met de doorgebrande zekering. Deze hobby-kit verzekert de echte 404-rijder tot in lengte van jaren van goeie zekeringen. Waarschijnlijk in Le Lion 119 een klein artikel, gewijd aan deze tip.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2004, 12:51
door leffe 404
ik wacht 'em met spanning af

BerichtGeplaatst: 14 mei 2004, 16:02
door Evert
Volgens mij gaat het om dezelfde zekeringen als in de 403 zaten. Die dingen worden niet meer gemaakt en zijn ook niet meer te koop, zelfs niet bij specialisten. :(

Wel weet ik dat het magazijn van de Association Peugeot Hollande (APH, aan het Zwarte Land in Scherpenzeel, Gld.) zo'n anderhalf jaar geleden een zak vol van die zekeringen heeft gekocht. Lijkt me sterk dat die nu al op zijn. Als je lid bent van de Peugeot 404-vereniging kun je ook in het magazijn van de APH kopen. Ook als je lid bent van de PCN trouwens. En anders is er altijd wel een mannetje te vinden die ze voor je aan wil schaffen, toch? :)


Groeten Evert

BerichtGeplaatst: 14 mei 2004, 22:54
door leffe 404
Klopt , Evert, dat zijn dezelfde

Zekeringen repareren

BerichtGeplaatst: 24 aug 2004, 17:42
door Evert G.D
Mijn garagist deed me een aardige tip aan de hand om deze zekeringen te repareren. Neem een flinterdun koperdraadje en doe dat door het gat in het midden van de zekering. Trek het er vervolgens omheen en draai het vast (niet al te strak). Monteer de zekering en hij werkt weer. Mocht er kortsluiting ontstaan, smelt het koperdraadje door. Misschien iets later dan het standaard-draadje, maar toch.... Bij m'n 403 werkt 't.

Groeten
Evert

BerichtGeplaatst: 02 sep 2004, 23:08
door peukie205
Onze 403 pickup (bachée) van 1962 heeft die dingen ook.....
Jammer dat ze niet meer te koop zijn. Koperdraadje dan maar......

Groeten,
Tom.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2005, 23:29
door leffe 404
Koperdraadje = vragen om problemen (brandgevaar).

Tip: schaf een 2e type zekeringkast aan en bouw de boel om.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2005, 04:02
door peukie205
Ja, DAT is sport..............
Dan kan ik er wel een zekeringkastje van een eend inbouwen ook....die heb ik genoeg.

Mijn 403 Bachee is een ouwe drommedaris...............die telt nog in oude Franken...moet je niet met Euroos vermoeien.

Als hij niet wil starten, scheld ik in het Frans dat ik een Peugeot Express ga kopen..................moet je zien hoe snel hij dan start...........

Autoos en vrouwen.............zelfde beleid !

Groeten,
Tom.

Vervangen ronde zekeringen 404

BerichtGeplaatst: 08 apr 2006, 22:57
door 403B-1963
Ik weet niet of dit onderwerp nog actueel is maar toch een reactie.

De ronde zekeringen die bedoeld worden zitten inderdaad in de 403 en vroege 404. Deze zekeringen in de vorm van toen worden niet meer gemaakt en zijn ook practisch nergens meer verkrijgbaar.
Bij het APH magazijn hebben ze een alternatief. Het zijn ook ronde zekeringen alleen iets groter van diameter en ze hebben niet de vorm van toen ( een beetje verdiept aan de ene zijde en een klein uitstulpinkje aan de andere kant) . Nu lijken ze een beetje op een vliegende schotel, dus tamelijk plat.
Ze zijn er slechts in 1 amperage, ik meen uit mijn hoofd te zeggen 15 ampere.
Maar ook deze voorraad raakt op een gegeven moment uitgeput. Dus als je ze wilt hebben vlug naar het APH magazijn.
Magazijn is elke 1e en 3e zaterdag van de maand geopend van 9.00 tot 12.00 uur.

Als lid van een van de drie Peugeot verenigingen (APH, 404 en PCN) heb je het recht om, op vertoon van je lidmaatschapskaart, ook in de magazijnen van de zusterverenigingen onderdelen aan te schaffen.
Dat is ook handig als je meerdere auto's hebt. Je hoeft dan niet van elke vereniging afzonderlijk lid te worden.

Dus als je onderdelen nodig hebt van een oudere peugeot wordt dan lid van een van de drie genoemde verenigingen.

Let op: de eerder voorgestelde noodreparaties zijn inderdaad echt maar noodreparaties. Je weet nooit hoeveel ampere die dunne koperdraadjes kunnen hebben en of ze even snel of even traag reageren.
Als ze een te hoog amperage doorlaten of te traag reageren kan het wel eens afgelopen zijn met de oldtimer want brand is niet bevorderlijk voor de levensduur van de auto en het eventuele blussen met een poederblusser geeft ook allerlei nare neven effecten.

Hopelijk hebben jullie hier nog iets aan en ben ik niet veel te laat met mijn reactie.

Groeten Bevaros.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2006, 19:07
door leffe 404
403B-1963 bedankt voor je reactie,

Het onderwerp is, wat mij betreft, nog steeds actueel.

Ik heb in verband met de onder handen zijnde restauratie nog steeds geen zekeringkast vervangen maar heb wel nog enkele ronde zekeringen in mijn prive magazijn gevonden gelukkig.

Ik zal zeker een aantal "imitatie"zekeringen bij aph aanschaffen, ben daarvoor ook lid van de 404-vereniging.

belangrijk zaak dat de verenigingen blijven bestaan !


Bedankt voor je reactie in ieder geval !

BerichtGeplaatst: 10 apr 2006, 09:36
door peppo
Bij het 404 magazijn hadden ze een half jaartje geleden nog een klein doosje met originele zekeringen. Als je geluk hebt is daar nog wel wat van over...

BerichtGeplaatst: 10 apr 2006, 10:20
door Jeetje
Koop ze dan meteen allemaal en verkoop er een paar aan mij! :wink:

Ik heb namelijk ook van die dingen (en duim dus dat er geen stukgaat)...

zekeringen

BerichtGeplaatst: 22 sep 2006, 13:46
door sander203
Nog een tipje: als je eens op een sloperij loopt: de zekeringen uit de echt oude auto's meenemen.
Op die manier heb ik voor mezelf een voorraadje tot ver in de 21e eeuw...
Maar inderdaad, maar 1 amperage (in de 203 tenminste)

BerichtGeplaatst: 22 sep 2006, 14:39
door Jeetje
Bij de 404-vereniging hebben ze er nog een aantal en ze komen ook zo nu en dan op ebay voorbij...

Zoals nu:
Afbeelding

klikkerdeklik :wink: