Pagina 1 van 1

How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2013, 16:15
door jerilo
Zoals beloofd zou ik nog een how to maken over het installeren van mijn 123-ignition. Ben er helaas nog niet eerder aan toe gekomen maar beloofd is beloofd dus nu alsnog een how to.

Om het zelf te doen moet je natuurlijk wel wat inzicht in de techniek hebben en dan met name in de ontsteking. Ga het niet proberen als je het niet aandurft laat het dan aan een garage over of iemand die het wel kan.

Zo ziet het het standaard ontsteking eruit bij mijn Peugeot 204. Je kan er ook heel makkelijk bij.
Afbeelding

Voordat je de oude verdeler/ontstekingshuis gaat verwijderen moet je de motor op het B.D.P. zetten. Dit gebeurt bij elke motor anders dus raadpleeg het werkplaatshandboek.
Bij mijn P204 gaat dit d.m.v. een pen/boor van 7mm in een gat in het koppelinshuis. Als de pen/boor eenmaal goed zit dan wijst de verdeler naar cilinder 1. Zo weet je waar cilinder 1 zit op je verdelerkap. En dan ga je met de klok mee de ontstekingsvolgorde volgen. In mijn geval 1-3-4-2.
Afbeelding
Afbeelding

Dan kan je de verdeler/ontstekingshuis in zijn geheel verwijderen.
Afbeelding

En kun je goed aflezen welk type je hebt. In mijn geval een M43 met vervroeging. Zoals mijn verdeler staat is ook de stand waar cilinder 1 zit.
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder nog een foto's voor de vergelijking van oude en nieuwe verdeler.
Afbeelding

Dan ga je in de lijst kijken op welke stand je de micro-switch moet zetten ivm de onstekingscurve. In mijn geval heb ik het werkplaatshandboek en natuurlijk de verdeler zelf om te controleren of het kopt. Ik heb de micro-switch in curve 2 moeten zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ontstekingscurve kun je instellen aan de hand van een micro-switch onderop de verdeler onder de inbusbout.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan plaats je de 123-ignition op de plek van de oude verdeler. En als het goed is dan staat de verderler gericht naar cilinder 1.
Afbeelding

Dan moet je de verdeler nog statisch afstellen, dit is zijn basis stand. Later kun je de verdeler nog dynamisch afstellen met behulp van een stroboscooplamp. Bij mijn hoefde dit niet. Je sluit de rode draad aan op de + van de bobine. De zwarte draad nog niet aansluiten. Hierna het contact aanzetten en de verdeler voorzichtig draaien totdat je een groen ledje ziet branden door een van de open gaten. Als dit gebeurt is de verdeler vastzetten.
Afbeelding

Hierna kun je de verdelerkap weer monteren en de bougiekabels weer aansluiten. Vergeet ook niet de zwarte draad te monteren en eventueel de vacuumslang van de vervroeging. En verwijder de pen/boor uit zijn gat.
Afbeelding
Afbeelding

Als dit allemaal gebeurt is zou het moeten lukken om de auto te starten.
Als je wilt kun je de ontsteking nog afstellen met de stroboscooplamp. En eventueel de carburateur opnieuwe bijstellen.
Mijn ervaring is dat het motortje veel rustiger loopt. Maar hierover lopen de meningen uiteen. Ieder moet het voor zich zelf ervaren.

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder opweg hebt geholpen om een 123-ignition te monteren.
Alles blijft op eigen verantwoordelijkheid ik sta niet in voor de gevolgen van schade aan auto of de 123-ignition.

Fijne kilometers toegewenst,

Jeroen

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2013, 22:58
door Harrie
mooi verslag, Jeroen :wink:

elektronische ontsteking heeft veel voordelen t.o.v. klassieke ontsteking met puntjes.

al heb ik wel van enkele mensen gehoord, dat ze ingeval van pech wel aan een klassieke
verdeler kunnen sleutelen en puntjes vernieuwen, terwijl een electronische niet reparabel
is als je langs de weg staat.... ; ach, zo'n electronische geeft dan ook amper/nooit storing :D

Voordeel zoals mooiere loop van de motor heb je al gemerkt, verbruik kan ook lager uitvallen ! 8)

ik wil graag eens een technisch evenement over ontsteking organiseren voor de PCN-leden.

grt, Harrie

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2013, 00:19
door joospeugeot
:? :roll: :oops: :idea:

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2013, 05:52
door ruit'48
In mijn 404 heb ik al 7 jaar een 123 ignition destijds gekocht bij Karel Verhoeven die adviseerde om ook de
bobine te vervangen. Heb het oude systeem wel bewaard , je weet maar nooit. Maar tot op heden volkomen
probleemloos . Kan ik van mijn koppeling niet zeggen.. :roll:

Gr. Kees

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2013, 08:55
door jan-03
ruit48 schreef:In mijn 404 heb ik al 7 jaar een 123 ignition destijds gekocht bij Karel Verhoeven die adviseerde om ook de
bobine te vervangen. Heb het oude systeem wel bewaard , je weet maar nooit. Maar tot op heden volkomen
probleemloos . Kan ik van mijn koppeling niet zeggen.. :roll:

Gr. Kees

Ook ik rijd hiermee en ook bij Verhoeven vandaan..
Er zit een gebruiksaanwijziging bij..
Geen enkel probleem mee gehad..
gr jan.

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2013, 09:36
door jerilo
Dank voor de reactie's.

Ik heb het ook puur informatief geschreven.
De bobine had ik vorig jaar al vervangen door een nieuw exemplaar dus deze is nog perfect en heb ik ook laten zitten.

En de oude verdeler heb ik kant en klaar achterin de auto liggen voor het geval ik pech zou krijgen.

Gr. Jeroen

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2013, 13:19
door joospeugeot
:? :roll: :oops: :idea:

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2013, 15:12
door jan-03
Ik heb m,n oude bobine laten zitten..
Nu is het wel zo dat starten op lpg alleen wil als de motor net is afgezet..
Na een poosje stilstaan moet ik op benzine om te kunnen starten..
Kan dit ook met de bobine te maken hebben of?
gr jan.

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2013, 20:35
door Serge204
Ik heb dezelfde motor met dezelfde ontsteking.
Mijn situatie is hetzelfde, ik heb de 123 met de micro schakelaar op 2 in de auto gemonteerd.
Mijn eerste vraag is waar ik de min draad van de 123 moet aansluiten? Ik heb hetzelfde in mijn snoek ingebouwd vorige week en daar heb ik hem op de min van de nieuwe bobine gezet. Daar kon ik hen krijt op een nog lege connector van de weerstand.
Om te proberen heb ik hem onder een carrosserie bout gezet. Daarvoor had ik de ontsteking al zo gemonteerd dat de groene led ging branden. Nu krijg ik de auto nog niet lopend. Ik krijg geen enkele reactie. Ik twijfel zelf aan de bobine, omdat ok uit die kabel geen enkele vonk krijg. Ik heb het getest door die kabel uit de verselerkap te trekken en gem tegen een carrosserie bout te houden.
Heb ik misschien een andere bobine nodig? Of is hij met heel veel toeval kapot gegaan tijdens het sleutelen? Van tevoor deed de auto het nog.

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2013, 21:04
door Harrie
De rode draad moet aan + ( 15 ) van de bobine,( = PLUS op vol contact ) ;
de zwarte draad aan de minkant van de bobine ( waar vroeger de bruine draad naar verdeler
aan zat ) . De rode geeft de 1.2.3.IGN. de voeding en de zwarte draad geeft de pulsen aan de bobine.
succes :wink: grt, Harrie

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 03 jun 2013, 19:30
door Serge204
Dat heb ik even gedaan, maar helaas zonder resultaat.
Mijn bobine geeft nog niets door.
En zelfs al is de ontsteking kapot, dan zou ik toch nog steeds vonken moeten krijgen van deze bobine, toch?

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 03 jun 2013, 23:18
door Harrie
Serge204 schreef:Mijn eerste vraag is waar ik de min draad van de 123 moet aansluiten?
Om te proberen heb ik hem onder een carrosserie bout gezet.

ik denk dat het DAAR fout ging, Draden van 1.2.3. mogen niet aan massa ( behuizing wel, maar die doet dat al via de motor )
Navragen bij een 1.2.3. ignition-dealer of de leverancier waar je het gekocht hebt,
en vragen of dit schadelijk geweest kan zijn voor de electronica in de 1.2.3.
grt, Harrie

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 03 jun 2013, 23:25
door Serge204
De groene led doet het wel, maar ik vraag het nog eens na.

Maar is het dan toch niet zo dat de bobine een vonk moet geven, zelfs als de ontsteking kapot is?

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013, 16:24
door jerilo
Bij mijn weten moet een bobine altijd een vonk geven als hij bekrachtigd word dmv de sleutel omdraaien. Heb je niet ergens een bobine liggen of uit een andere auto halen?

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013, 16:51
door Serge204
Ik heb er nog wel1 uit mijn citroen ds, als die hetzelfde zijn? Ik zal het snel even proberen

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013, 20:26
door 403diesel
jerilo schreef:Bij mijn weten moet een bobine altijd een vonk geven als hij bekrachtigd word dmv de sleutel omdraaien. Heb je niet ergens een bobine liggen of uit een andere auto halen?


Ik heb altijd begrepen dat de bobine vonkt als juist de spanning onderbroken wordt. Dus als de spanning in de primaire wikkelingen wegvalt (contactpuntjes gaan open) ontlaad het secondaire systeem (vonk)

Bobine dus testen door de voeding te onderbreken.

Groet, Serge

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013, 20:41
door Serge
daar stopt ook mijn kennis vandaar dat ik het hier vraagt.
Ik weet alleen dat ALS je puntjes hebt hij een vonkje geeft als je de puntjes handmatig onderbreekt. Hoe je dat met een 123 onderbreekt weet ik niet.

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 05 jun 2013, 01:19
door Harrie
jerilo schreef:Bij mijn weten moet een bobine altijd een vonk geven als hij bekrachtigd word dmv de sleutel omdraaien. ?
NEE.
403diesel schreef:Ik heb altijd begrepen dat de bobine vonkt als juist de spanning onderbroken wordt. Dus als de spanning in de primaire wikkelingen wegvalt (contactpuntjes gaan open) ontlaad het secondaire systeem (vonk)
Bobine dus testen door de voeding te onderbreken.
Groet, Serge
nee, deels waar ( door die onderbreking ) dat doet de condensator, nadat die opgeladen is ( = contacthoek = tijd dat de puntjes dicht zijn ).
Serge204 moet gewoon aankloppen bij zijn leverancier, want volgens mij heeft hij zijn 123
opgeblazen door de draad aan massa te leggen, = einde electronische onderdelen. :!:

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 05 jun 2013, 06:17
door jan-03
Serge204 schreef:Dat heb ik even gedaan, maar helaas zonder resultaat.
Mijn bobine geeft nog niets door.
En zelfs al is de ontsteking kapot, dan zou ik toch nog steeds vonken moeten krijgen van deze bobine, toch?

Heb je een nieuwe 123 of ?? Daar zit een boekje bij..
Ik heb hem zelf in m,n 203tje gemonteerd volgens deze beschrijving en heb geen enkel probleem gehad.
De bedrading zou ik moeten nakijken.. Kan ook een foto maken als je hier belang bij hebt.. Is natuurlijk niet hetzelfde als jouw 204 maar de aansluitingen zullen wel hetzelfde zijn..
Ik heb de mijne bij Karel enz gekocht via internet.
Hierop word geen garantie verleent en dat is ook begrijpelijk als je geen controle hebt hoe iets gemonteerd word dus het is dit wel een gok..
Je zou eigenlijk gewoon naar de garage moeten rijden om een nieuwe te laten plaatsen maar ja dat kost natuurlijk ook weer..
Ik weet niet of er een truc/ manier is om zelf de 123 door te meten of deze nog in orde is.. Misschien dat er toch een soort zekering ingebouwd is voor verkeerd monteren dat weet ik niet.. Zou misschien wel iets zijn om uitbreid hier op het forum te omschrijven met foto's erbij..
gr jan

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 10 nov 2016, 01:17
door Tvdze
Ha Allen,

Ik ben nieuw op dit forum en ben sinds zaterdag eigenaar van een Peugeot 204 sedan uit 73. De Peugeot is sinds 2001 geïmporteerd uit Frankrijk en rijdt als een zonnetje. De carrosserie is keihard en zelfs de volledige documentatie is aanwezig! Ik ben erg geïnteresseerd in de foto's van dit verslag, want deze zijn niet meer te zien op dit forum. Is dit op te lossen? Daarnaast vroeg ik mij af: Hoe maak je een vacuümslang naar de elektrische ontsteking? Op Youtube is te zien dat er voor de 2CV een gat geboord moet worden in de carburateur...

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 10 nov 2016, 10:04
door Frank.04
Het lijkt of er een deel van je bericht is weggevallen.

Bedoel je het fotoverslag ten behoeve van het monteren van een elektronische 123-ontsteking?

Ook zonder foto's is het wellicht te volgen, het is een logisch verhaal.

Wanneer je een 123-ontsteking koopt zit er een handleiding bij.

De 204 heeft al een vacuümslang naar de mechanische verdeler, deze gewoon omzetten.

Overigens zit er in de 123 geen membraan, maar een sensor die de onderdruk omzet in een elektrisch signaal.

Succes!

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 10 nov 2016, 19:27
door Tvdze
Dat scheelt. Dan zou het inderdaad niet veel problemen moeten opleveren als de vacuumslang al aanwezig is.
Volgende maand ben ik weer bij mijn ouders en ga ik er aan sleutelen. Hebben jullie misschien tips voor een goeie spuiterij waar ik het beste (tegen een goeie prijs) de deuren kan laten behandelen vanwege losrakende lak door roestvorming? Ik zat te denken aan zelf opschuren en dan naar een spuiterij brengen, maar dit gaat waarschijnlijk aardig in de papieren lopen.

Ik hou jullie op de hoogte met foto's van de elektrische ontsteking!

Re: How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)

BerichtGeplaatst: 11 nov 2016, 11:45
door jerilo
Ik zal als ik tijd heb de fotos opnieuw uploaden.

Update, ik heb de foto's weer terug geplaatst.

Succes ermee,

Jeroen