How to: installeren 123-ignition (Peugeot 204)
Geplaatst: 03 maart 2013, 16:15
Zoals beloofd zou ik nog een how to maken over het installeren van mijn 123-ignition. Ben er helaas nog niet eerder aan toe gekomen maar beloofd is beloofd dus nu alsnog een how to.
Om het zelf te doen moet je natuurlijk wel wat inzicht in de techniek hebben en dan met name in de ontsteking. Ga het niet proberen als je het niet aandurft laat het dan aan een garage over of iemand die het wel kan.
Zo ziet het het standaard ontsteking eruit bij mijn Peugeot 204. Je kan er ook heel makkelijk bij.
Voordat je de oude verdeler/ontstekingshuis gaat verwijderen moet je de motor op het B.D.P. zetten. Dit gebeurt bij elke motor anders dus raadpleeg het werkplaatshandboek.
Bij mijn P204 gaat dit d.m.v. een pen/boor van 7mm in een gat in het koppelinshuis. Als de pen/boor eenmaal goed zit dan wijst de verdeler naar cilinder 1. Zo weet je waar cilinder 1 zit op je verdelerkap. En dan ga je met de klok mee de ontstekingsvolgorde volgen. In mijn geval 1-3-4-2.
Dan kan je de verdeler/ontstekingshuis in zijn geheel verwijderen.
En kun je goed aflezen welk type je hebt. In mijn geval een M43 met vervroeging. Zoals mijn verdeler staat is ook de stand waar cilinder 1 zit.
Hieronder nog een foto's voor de vergelijking van oude en nieuwe verdeler.
Dan ga je in de lijst kijken op welke stand je de micro-switch moet zetten ivm de onstekingscurve. In mijn geval heb ik het werkplaatshandboek en natuurlijk de verdeler zelf om te controleren of het kopt. Ik heb de micro-switch in curve 2 moeten zetten.
De ontstekingscurve kun je instellen aan de hand van een micro-switch onderop de verdeler onder de inbusbout.
Dan plaats je de 123-ignition op de plek van de oude verdeler. En als het goed is dan staat de verderler gericht naar cilinder 1.
Dan moet je de verdeler nog statisch afstellen, dit is zijn basis stand. Later kun je de verdeler nog dynamisch afstellen met behulp van een stroboscooplamp. Bij mijn hoefde dit niet. Je sluit de rode draad aan op de + van de bobine. De zwarte draad nog niet aansluiten. Hierna het contact aanzetten en de verdeler voorzichtig draaien totdat je een groen ledje ziet branden door een van de open gaten. Als dit gebeurt is de verdeler vastzetten.
Hierna kun je de verdelerkap weer monteren en de bougiekabels weer aansluiten. Vergeet ook niet de zwarte draad te monteren en eventueel de vacuumslang van de vervroeging. En verwijder de pen/boor uit zijn gat.
Als dit allemaal gebeurt is zou het moeten lukken om de auto te starten.
Als je wilt kun je de ontsteking nog afstellen met de stroboscooplamp. En eventueel de carburateur opnieuwe bijstellen.
Mijn ervaring is dat het motortje veel rustiger loopt. Maar hierover lopen de meningen uiteen. Ieder moet het voor zich zelf ervaren.
Ik hoop dat ik je hiermee wat verder opweg hebt geholpen om een 123-ignition te monteren.
Alles blijft op eigen verantwoordelijkheid ik sta niet in voor de gevolgen van schade aan auto of de 123-ignition.
Fijne kilometers toegewenst,
Jeroen
Om het zelf te doen moet je natuurlijk wel wat inzicht in de techniek hebben en dan met name in de ontsteking. Ga het niet proberen als je het niet aandurft laat het dan aan een garage over of iemand die het wel kan.
Zo ziet het het standaard ontsteking eruit bij mijn Peugeot 204. Je kan er ook heel makkelijk bij.
Voordat je de oude verdeler/ontstekingshuis gaat verwijderen moet je de motor op het B.D.P. zetten. Dit gebeurt bij elke motor anders dus raadpleeg het werkplaatshandboek.
Bij mijn P204 gaat dit d.m.v. een pen/boor van 7mm in een gat in het koppelinshuis. Als de pen/boor eenmaal goed zit dan wijst de verdeler naar cilinder 1. Zo weet je waar cilinder 1 zit op je verdelerkap. En dan ga je met de klok mee de ontstekingsvolgorde volgen. In mijn geval 1-3-4-2.
Dan kan je de verdeler/ontstekingshuis in zijn geheel verwijderen.
En kun je goed aflezen welk type je hebt. In mijn geval een M43 met vervroeging. Zoals mijn verdeler staat is ook de stand waar cilinder 1 zit.
Hieronder nog een foto's voor de vergelijking van oude en nieuwe verdeler.
Dan ga je in de lijst kijken op welke stand je de micro-switch moet zetten ivm de onstekingscurve. In mijn geval heb ik het werkplaatshandboek en natuurlijk de verdeler zelf om te controleren of het kopt. Ik heb de micro-switch in curve 2 moeten zetten.
De ontstekingscurve kun je instellen aan de hand van een micro-switch onderop de verdeler onder de inbusbout.
Dan plaats je de 123-ignition op de plek van de oude verdeler. En als het goed is dan staat de verderler gericht naar cilinder 1.
Dan moet je de verdeler nog statisch afstellen, dit is zijn basis stand. Later kun je de verdeler nog dynamisch afstellen met behulp van een stroboscooplamp. Bij mijn hoefde dit niet. Je sluit de rode draad aan op de + van de bobine. De zwarte draad nog niet aansluiten. Hierna het contact aanzetten en de verdeler voorzichtig draaien totdat je een groen ledje ziet branden door een van de open gaten. Als dit gebeurt is de verdeler vastzetten.
Hierna kun je de verdelerkap weer monteren en de bougiekabels weer aansluiten. Vergeet ook niet de zwarte draad te monteren en eventueel de vacuumslang van de vervroeging. En verwijder de pen/boor uit zijn gat.
Als dit allemaal gebeurt is zou het moeten lukken om de auto te starten.
Als je wilt kun je de ontsteking nog afstellen met de stroboscooplamp. En eventueel de carburateur opnieuwe bijstellen.
Mijn ervaring is dat het motortje veel rustiger loopt. Maar hierover lopen de meningen uiteen. Ieder moet het voor zich zelf ervaren.
Ik hoop dat ik je hiermee wat verder opweg hebt geholpen om een 123-ignition te monteren.
Alles blijft op eigen verantwoordelijkheid ik sta niet in voor de gevolgen van schade aan auto of de 123-ignition.
Fijne kilometers toegewenst,
Jeroen