Pagina 1 van 1

Warme start 504

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 03:12
door Alaska
Ik heb een 504 uit 1969. Heb er 150.000 km meegereden op LPG. Het was altijd starten en lopen, ongeacht de weersomstandigheden en motortemperatuur. De 1.8 liter XM motor was door mij voorzien van een Newtronic elektronische ontsteking met voorschakelweerstand.
Omdat de koppelingsplaat versleten was heb ik meteen een nieuwe motor gemonteerd om wat meer vermogen te hebben. Een 2.0 liter XN1 motor uit 1972. Nu begon de ellende. Zogauw de motor warm was wilde hij niet meer starten. Niet op benzine en niet op gas. Na ca. 15 minuten startte hij dan weer op benzine, echter heel moeizaam, cylinder voor cylinder. De koude start was zowel op LPG als benzine perfect. Van alles geprobeerd: nieuwe bougies (champion N7Y), nieuwe bougiekabels, bobine vervangen door een "blauwe Bosch", compressie gemeten (11,5 bar en niet meer dan 0,5 bar verschil over de cylinders), kleppen gesteld, ontstekingstijdstip van de newtronic gecontroleerd, carburatie afgesteld, gecontroleerd op vacuümlekkage/valse lucht, carterontluchting van het inlaatspruitstuk en luchtfilterslang afgekoppeld, gekeken naar vapour-lock en koelwater op inlaatspruitstuk en carburateurvoet afgesloten enz. Alles zonder resultaat, de motor verzuipt gewoon als hij warm is. Verder gezocht in de ontsteking. Uiteindelijk de Newtronic ontsteking vervangen door nieuwe punten en condensator en voila, hij start warm weer op benzine (wel moeizaam). Echter op LPG weigert hij te starten. Zogauw hij loopt kan ik over op gas en dan blijft hij ook lopen. De koude start is nog steeds perfect op LPG en benzine. Ik ben zolangzamerhand ten einde raad en weet het niet meer. Het enige wat ik kan bedenken is dat deze XN1 motor alleen goed wil lopen op de originele Ducellier 4261 bobine (niet in mijn bezit), maar volgens mij moet hij ook gewoon lopen op de blauwe bobine van Bosch of de SEV Marchal bobine van de XM motor. Wie weet de meetwaarden van het primaire en secundaire gedeelte van de bobine voor de XN1. Wel valt me op dat de spanning over de bobine (en dus ook over het ruitenwisserrelais e.d.) zakt naar 11 volt als de contactpunten gesloten staan. Is dit normaal? Waar ik ook nog aan zit te denken is de vacuümvervroeging, maar volgens mij komt die er pas in als de motor loopt en niet tijdens de start. Is er iemand die dit probleem herkent?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 09:42
door Mark
Dat klinkt mij bekend. Uit eigen ervaring in verleden met XN1-motor en uit deze topic: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=461

Volgens mij komt het omdat de carburateur te warm wordt, vapour lock? Idd een minuutje of 10 laten afkoelen en hij tuft weer, of even natspuiten met plantenspuit versnelt het proces. Zeker heel irritant, vooral als je op een kruispunt stilvalt. Dan gaan al die behulpzame medeburgers toeteren en vingers (nee geen duim) opsteken...

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 11:26
door 404
Ik heb bij de 404 van iemand anders de bobine van het blok gehaald en op een koelere plek in de motorruimte gezet. Op het blok wordt hij heel warm, zeker in de zomer. Probleem bij deze auto is daarmee verholpen. Ik weet niet of dat bij jou ook gaat helpen, maar je kan het allicht proberen.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 12:06
door Alaska
Goudenleeuw schreef:Dat klinkt mij bekend. Uit eigen ervaring in verleden met XN1-motor en uit deze topic: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=461

Volgens mij komt het omdat de carburateur te warm wordt, vapour lock? Idd een minuutje of 10 laten afkoelen en hij tuft weer, of even natspuiten met plantenspuit versnelt het proces. Zeker heel irritant, vooral als je op een kruispunt stilvalt. Dan gaan al die behulpzame medeburgers toeteren en vingers (nee geen duim) opsteken...


Nee, is geen vapourlock. Vapourlock is over het algemeen een gevolg van een motorblok in slechte conditie (lekke kleppen, verkeerde timing enz.) Ook is het rijden met vapourlock geen probleem door bijv. een natte spons op (om) de vlotterkamer te binden. Indien de motor in goede staat is, komt vapourlock niet voor. Het is een ontstekingprobleem. Als je met je neus bij de uitlaat hangt en stoned wordt van de benzine- of LPG/dampen, dan weet je dat de motor gewoon verzuipt. Overigens weet ik dit uit ervaring, omdat ik een Saab Sonett heb gehad die erg veel last had van dit euvel. In ieder geval bedankt voor de tip.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 14:03
door Mark
Zie ook dan het genoemde topic want daar staat ook eea over ontsteking.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 20:40
door Alaska
Goudenleeuw schreef:Zie ook dan het genoemde topic want daar staat ook eea over ontsteking.


Heb ik al een paar keer gelezen. Allemaal bekend, behalve de 123ignition. Hier heb ik geen ervaring mee. Wel met diverse andere ontstekingssytemen. Mijn vraag is daarom ook of iemand de specifieke meetwaarden voor de Bobine kent en ervaring heeft hoe exact de bobine aan deze gegevens moet voldoen. Ook heb ik een vraag of de ontstekingsvervroeging een rol zou kunnen spelen bij een warme start. Het punt is gewoon dat hij wel vonkt bij een warme start, maar toch verzuipt de motor. Dit kan volgens mij maar 2 oorzaken hebben, nl. de vonk is niet sterk genoeg of de brandstof wordt op het verkeerde moment in de cylinder gebracht. Het is gewoon een ontzettend rotprobleem. Denk echter niet dat ik het allemaal beter wil weten, ik ben blij met elke tip die ik binnen krijg.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2005, 00:24
door Marius
vervroeger heet zoals je zelf al schreef een vacuum vervroeger.
Dit vacuum onstaat als de motor rond draait, dus ook tijdens het starten.
Maar het vacuum wat er dan is, is een dusdanig lage vacuum waarde dat de vervroeger niet zal vervroegen.
De werking vind eigenlijk pas plaats bij volledig geopende gasklep en een draaiende motor, want dan wil je de onsteking een stuk vroeger hebben.

Verder heb ik op dit moment nog niet echt een idee wat de oorzaak van jouw probleem zou kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2005, 01:16
door Alaska
Marius schreef:vervroeger heet zoals je zelf al schreef een vacuum vervroeger.
Dit vacuum onstaat als de motor rond draait, dus ook tijdens het starten.
Maar het vacuum wat er dan is, is een dusdanig lage vacuum waarde dat de vervroeger niet zal vervroegen.
De werking vind eigenlijk pas plaats bij volledig geopende gasklep en een draaiende motor, want dan wil je de onsteking een stuk vroeger hebben.

Verder heb ik op dit moment nog niet echt een idee wat de oorzaak van jouw probleem zou kunnen zijn.


Bedankt voor je reactie. Kan ik weer wat elimineren.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2005, 01:54
door 404
Enne... de bobine verplaatsen naar een minder warme plek is niet de moeite van het proberen waard?

BerichtGeplaatst: 29 mei 2005, 01:57
door Alaska
404UXD schreef:Enne... de bobine verplaatsen naar een minder warme plek is niet de moeite van het proberen waard?

yep, ga ik ook nog doen.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2005, 09:50
door Steven
Heb dit hier ook al eerder gezet, maar toch nog maar eens: we hadden met onze 504 met 20. XN1 motor juist hetzelfde probleem, maar dit is nu eindelijk opgelost dankzij zo'n 123-ignition.
Ik overweeg zelfs om mettertijd ook de 304 ermee uit te rusten.