Ik rijd al jarenlang met heel veel plezier rond met m'n éminence grise: een Peugeot 404 Berline uit 1962 (koosnaam 'Griselle').
Bij velen van jullie is deze auto wel bekend, denk ik...
Nu heb ik jarenlang een radio in de auto gehad en die speelde ook gewoon. Tot een jaartje of 3 geleden: toen stopte de radio er opeens mee. Ik had geen tijd om de radio na te laten kijken tot vorig jaar. Toen is de radio nagekeken en hij kwam terug met de mededeling dat er met de radio helemaal niets mis was...
Thuis een proefopstellinkje gefabriekt en de radio aangesloten aan een losse accu, een speakertje eraan en een antenne erin en verd*md: de radio speelde!
Dus ik dacht 'inbouwen kan dan ook niet zo moeilijk zijn': plus aan een plus en een mindraad van de massa aan de min van de radio en spelen maar... Maar nee hoor: geen geluid! De radio werd aan de achterkant wel erg warm
Dus meteen weer losgekoppeld en weer aan de proefopstelling. Op de proefopstelling deed de radio het weer als vanouds
Toen weer naar de auto en aangesloten. Toen viel mij op dat als ik de antenne in de radio stopte de mindraad als een gek begon te vonken!
Ik snapte er helemaal niets van...
Dus maar eens bij een kennis geïnformeerd wat dat zou kunnen zijn. Aangezien die nogal in de Britse klassiekers zit, zei hij direct dat het erop leek dat mijn auto -kennelijk- met de plus aan de massa geschakeld zou zitten. Ik heb hem eerst voor gek verklaard, omdat het om een Peugeot gaat en dat de radio eerst gewoon gespeeld had... Ik begon toch wel erg te twijfelen, dus ik heb vanavond een en ander maar eens gecheckt en verd*md: volgens mij had hij gelijk.
Vraag: Kan ik nu gewoon de twee dikke kabels 'omwisselen' om de auto weer -zoals het hoort- min via massa te schakelen?
Moet ik daarbij ergens aan denken? Zijn er dingen die -als ik de auto 'ompool' stuk (kunnen) gaan of anders gaan functioneren?
Het vreemde/bizarre is dat alles nu gewoon functioneert, terwijl het toch niet goed is aangesloten...
Ik heb ook geen idee wanneer dit zo is aangesloten.