Peugeot 106, storing in startonderbreker

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Peugeot 106, storing in startonderbreker

Berichtdoor molski » 27 jun 2005, 13:11

Beste Mensen,

Ik heb een brandende vraag voor jullie. Zelf ben ik helaas geen auto-specialist, maar bent technisch vrij handig en heb wel het nodige sleutelwerk gedaan (tot enkele jaren geleden) aan motor's, brommers, scooters en als assistent aan diverse auto's.

Ik zit nu met het volgende:
Mijn vriendin bezit een Peugeot 106 1.4 XSI LeMans, hier is door de vorige eigenaar een startonderbreker ingebouwd die sinds kort zo nu en dan problemen geeft waardoor de auto starten helaas niet meer mogelijk is.

Wat voor onderbreker het is weet ik niet, het staat niet op de afstandsbediening en in de auto heb ik er nog niet naar gezocht. Waar dat ding ergens hoort te zitten weet ik niet dus dat wordt goed zoeken :(

Nu moet die onderbreker er naar mijn mening gewoon z.s.m. uit om verdere storingen te voorkomen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En als ik hem gevonden heb is het dan simpelweg "er tussenuit halen" of is er een kans dat diverse (originele) draden weer moeten worden doorverbonden?

Graag jullie advies hoe ik dit het best kan oplossen.

Alvast bedankt,

Molski
molski
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 jun 2005, 13:02

Berichtdoor Marius » 27 jun 2005, 18:25

ligt aan het type onderbreker, maar meestal wordt er maar 1 of 2 systemen onderbroken.
Je zult hoogst waarschijnlijk de regeleenheid van de onderbreker vinden achter of in de buurt van de zekering kast, of ergens anders ind e buurt van de stuurkolom.

Het is dan een kwestie van draden volgen en meten, de unit zal voedings spannign nodig hebben, en massa, en dan zullen er een viertal draden de desbetreffende circuits onderbreken.
Bijvoorbeeld, de draad waar spanning op komt als je het contact slot inschakeld, deze zal net achter het contact slot onderbroken zijn.

Denk dat er wel duizende soorten start onderbrekers zijn, dus een pasklaar antwoord is erg moeilijk.
Maar gewoon ff er in duiken en meten, en los halen is denk ik de beste tip.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor molski » 27 jun 2005, 19:16

Ik zal vd week even naar de auto gaan kijken. Gelukkig is de vriend van mijn schoonzusje monteur (ook nog eens een Peugeot-specialist), hopelijk heeft hij wat tijd over om me hiermee te helpen en anders weet ik de weg naar dit forum vliegensvlug te vinden :)

Bedankt voor het antwoord, zoiets had ik ongeveer al in gedachten, maar omdat ik toch een leek op dit gebied ben is dit een goed bevestigend antwoord waar ik zeker verder mee kom.

ThanX,

Molski
p.s. Misschien leuk, als je wilt weten om welke 106 het gaat, check hier voor foto's : http://www.molski.nl/PHPhotoalbum/thumb ... 9677cd4d0c
molski
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 jun 2005, 13:02


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron