Toerenteller diesel

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Toerenteller diesel

Berichtdoor GoodOldDiesel » 13 jul 2005, 16:47

Weet iemand o iemand hoe men een toerenteller aansluit op een 1.8 dieseltje.... de motor is een 205
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor knutsul » 13 jul 2005, 19:50

kun je het beste het signaal van de dynamo pakken.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
Moderator
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor 404 » 13 jul 2005, 20:25

Die dikke kabel? (ik heb een AX dieseltje met dezelfde dynamo).
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Marius » 13 jul 2005, 21:04

nee de W aansluiting, meeste dynamo'shebben echter deze aansluiting niet, en zal deze er dus bijgemaakt moeten worden.
Bijna elk dynamo revisie bedrijf kan dit voor je doen, maar denk niet dat dit met een paar euro gedaan is.

Ik zelf ben bezig in onze camper om een toerenteller aantesluiten.
Heb nog een naderings sensor over van het werk, en deze heb ik op een beugeletje voor de krukaspoelie gemonteerd.
Op die poelie heb ik een stukje metaal gelijmt met loctite seconden lijm.
De sensor pikt dit stukje metaal op, en geeft dus elke omwenteling 1 puls af.
Bj een redelijke automaterialen zaak kun je universele diesel toeren tellers krijgen, die werken op die input.
Al met al een klus van een uurtje als je het materiaal op orde hebt, en de teorenteller, koste bij ons in de stad 37 Euro, de naderingsschakelaar had ik nog liggen, maar die zal ongeveer een euro of 10 kosten bij een electronika zaak.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor wowo » 15 jul 2005, 16:34

404UXD schreef:Die dikke kabel? (ik heb een AX dieseltje met dezelfde dynamo).


Ah, je hebt een AX dieseltje gevonden? En, bevalt 'ie? De mijne tuft nog pijnloos en vrolijk door. Je moet er i.v.m. troep uit de uitlaat niet achter rijden maar achter het stuur merk je daar niks van :twisted: (bovendien rookt een moderne Mercedes net zo)
Van de week luchtfilter vervangen, dat was hoog nodig ook en het verschil is daadwerkelijk te merken. Leuk als zo'n kleine ingreep effect heeft.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marius » 16 jul 2005, 17:00

jaja, heb de toerenteller werken..
het is een beetje een lang verslagje, maar wilde het jullie niet onthouden.
En het is ook geen peugeot waarbij ik de toerenteller geplaats heb, maar mischien dat een van de dieselrijders zonder toerenteller hier ook wel van gecharmeerd is.


Het plaatsen van een toerenteller is vrij simpel eigenlijk, mits je de juiste materialen hebt.

Bij een lokale automaterialen zaak vond ik een universele toerenteller, speciaal voor dieselmotoren. Deze heeft een schaal verdeling die maar tot de 6000 toeren gaat, en de benzine versies gaan tot 8000 toeren, een toerental wat ons oude dieseltje bij lange na niet haalt. Ook zal de interne electronika wel wat verschillen hebben, dus kies ten alletijde voor een diesel versie.

De toerenteller werkt met een externe puls sensor, welke niet mee geleverd word, nu kun je bij een goede elektronica specialis zo een reed contactje kopen, wat prima voldoet hier voor. Ik had nog een aantal sensors over van het werk, en de gene die ik gebruikt hebt, is een hittebestendige en waterdichte versie van een naderingsschakelaar.

Afbeelding


Ik heb om de sensor te plaatsen een beugeltje van een stukje aluminium strip gemaakt, welke ik 45graden heb omgezet, en vervolgens nog een stukje heb verdraait, om de juiste plaatsing bij de krukaspoelie te krijgen.

Op de krukaspoelie heb ik een 2 tal magneetjes gelijmt, dit omdat dit type toerenteller graag 2 pulsen per omwenteling wil hebben. Ik heb voor magneetjes gekozen, omdat ik dan zeker weet dat de sensor alleen maar reageerd om de "bedoelde" pulsen, en niet op de hele poelie. De lijm die ik gebruikt heb is speciale metaal lijm van loctite, welke wij op het werk ook gebruiken om de zelfde magneetjes vast te lijmen.


Afbeelding


Recht voor de krukaspoelie zat reeds een of ander beugeltje in het carrosorie, en hier heb ik met een rvs m6 boutje het beugeltje vastgezet. De boutjes en de sensor heb ik met loctite vast gezet, dus los trillen zal het niet..:)

Vervolgens heb ik de draad naar binnen toe getrokken, en heb ik gekozen om de teller links van de "klokken" te plaatsen, daar was nog ruimte genoeg, en het is redelijk dicht in de buurt van de kilomterteller, wat het makkelijkmaakt bij het aflezen.

Ook zitten hier rechtlangs de verlichtings schakelaars, welke van voeding worden voorzien, en dus het aansluiten een stuk makkelijker maakte.

De contactslot geschakelde + is hier netjes aanwezig, zo ook de + die met de verlichting inschakeld, alsmede een massa kabel. Ik heb de kabels niet doorgeknipt, maar een stukje van de stekker af de kabels gestript, en de kabeltjes van de toerenteller, heb ik hier op vast gesoldeerd. Omdat de verlichting netjes is afgezekerd, hoef ik dus ook niet de toerenteller apart aftezekeren, scheelt weer een karwijtje..:)


Afbeelding
Afbeelding


Al met al een klusje waarik op mijn gemak in het warme zonnetje een uurtje of anderhalf mee bezig ben geweest, waarvan de meeste tijd verloen is gegaan met het uitdenken van het beugeltje van de sensor, en het bedenken van een mooie plek om de teller zelf te plaatsen.

De kosten vallen ook nog wel mee, de toerenteller was met 35 Euro's de grootse uitgave post, omdat ik de sensros reeds had, valt het dus wel mee, maar als je een reed sensor bij een elektronica zaak gaat halen, ben je maximaal 10 Euro kwijt voor een erg luxe uitvoering, een wat simpelere versie kost ongeveer 4 of 5 euro. Dus in het totaal kun je rekenen op ongeveer 45 Euro kosten voor dit klusje.


Zo dan..nu nog maar 2 klusjes te gaan aan de camper, voor de vakantie.. :D :wink:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor GoodOldDiesel » 16 jul 2005, 18:37

Leuk aardig en wel ja.. maar dat vind ik persoonlijk lelijk.. zo'n toeter op je dash....

Ik heb nu een instrumentarium van een xs in mijn diesel met een toerenteller.. dus ja die zal moeten werken toch.. al klopt de schaal niet helemaal.. leuk staat het wel...

Voor degenen die ook een intrumentarium uit een XS of een GTI willen inbouwen... weet waaraan je begint... ik heb op 1 draad na alle draden om moeten solderen.... :wink:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Marius » 16 jul 2005, 22:22

Dat het niet echt mooi is geef ik je gelijk in, maar daar is het mij ook niet om te doen.
Om het "sportieve" rijgedrag wat er bij een toerenteller normaliter hoort, ook al niet, want met 75 Pk's en een vakantie klaar gewicht van bijna 2,8 ton zal een stoplicht sprintje er nou niet echt bij horen... :-|

Maar wat betreft de informatie die het geeft is het uiterst capabel, ik kan in 1 oog opslag het toerental uitlezen, end us zorgen dat ik de juiste versnelling te pakken heb, als ik aan die lange klim begin.

Dus doe er mee wat je wilt, maar denk wel dat als jij een signaal op jouw toerenteller wilt hebben, je ook terecht gaat komen bij een dergelijke sensor voor de krukaspoelie.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor GoodOldDiesel » 17 jul 2005, 02:44

Idd voor sportief maakt het mij ook niet uit...

Heeft met de tandamas aanhanger te maken of een andere aanhanger.. regelmatig hangt er wel iets op de kogel bij mij elke week soms tot 1200 / 1300 kg aan toe :roll:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Marius » 17 jul 2005, 08:56

GoodOldDiesel schreef:
Heeft met de tandamas aanhanger te maken of een andere aanhanger.. regelmatig hangt er wel iets op de kogel bij mij elke week soms tot 1200 / 1300 kg aan toe :roll:


achter een 205je diesel..??? :shock:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor GoodOldDiesel » 17 jul 2005, 16:49

Trekt die gemakkelijk.. moet wel vermelden dat er voor de zekerheid wat extra ijzer in de kofferbak / achterbank ligt als versteveging...

Wat die w punt van de dynamo betreft.. wat er niet is kan nog komen.. heb al begrepen dat het iets is met de dynamo brug in de dynamo.. Dat gaan we uitzoeken.. Draai me hand niet snel om voor iets...

Laatst ook al een 1.4 aandrijfas verbouwd zodat die op mijn diesel paste...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Marius » 17 jul 2005, 21:23

dat hij het makkelijk trekt geloof ik meteen, maar mag je dat gewicht er uberhuabt wel achterhangen..???

oohh en voor een w aa sluiting op de dynamo moet je ergen inderdaad 2 draadjes op solderen, dacht uit mijn hoofd op het uiteinde van de spoelen, maar bij een dynamo revsie bedrijf kunnen ze je dit zo vertellen..
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor GoodOldDiesel » 17 jul 2005, 23:08

850 kg geremd mag de aanhanger zijn.. + 10% correctie marge van ppm agent is 935 kg. Ben al 2x gecontroleerd of ik wel E zou hebben en 2x zure gezicht gezien dat ik zelfs CE heb... Nooit wat gezecht over de kar... en met een tandemas vol zakken ui moet het makkelijk rekenen zijn lijkt me...

Maar goed toen ik ooit vroeger met een Citroen ZX een autoambulance met daarop een citroen BX van groningen naar friesland reed ben ik ook niet staande gehouden en toen had ik alleen nog maar B :shock:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Break-Rider » 03 sep 2006, 12:05

Bij mijn 405 D was het plug and play. Klok uit de klokkenwinkel halen. Stekker die in de klok zat in de toerenteller steken en hij werkte. Weet niet hoe het bij de 205 is, maar de 405 is is qua bedrading al voorbereid?? Je moet alleen wel zorgen dat je de juist kleur printplaat hebt, dus van groen naar groen of zo.
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten