blowerprobleem 205

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

blowerprobleem 205

Berichtdoor geuzzz » 21 jul 2005, 21:52

Hallo dit is mijn eerste bericht op dit forum. ik heet frank en heb een peugeot 205 1.1 i uit aug 92.

ik reed laatst op de snelweg rustig 140 en ineens ging vol mijn blower aan, allemaal takjes en blaadjes in mijn gezicht je kent het wel. ik probeer mijn blower weer uit te zetten maar dat gaat dus niet meer ik kan hem nog wel harder en zachter draaien maar uit kan ie niet meer. heb het dashboard er al afgehaald daar achter zit een soort schuifweerstand met een draaischijf erop waardoor de blower harder of zachter kan zetten maar dier zie ik niets raars aan.

weet iemand wat het kan zijn kan wel mijn zekering eruit trekken maar dan doet mijn bezine meter enz het ook niet meer dus dat schiet ook niet op?
peugeot 1.1 i uit 92
geuzzz
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 jul 2005, 21:45
Woonplaats: hilversum

Berichtdoor jon » 28 jul 2005, 12:35

Je kunt heel even de stekker van de aanjager (blower) eraf halen. Die ziet bij je bijrijders voeten. Met 3 schroefjes heb je hem eruit en kun je de stekker er uit halen. Vaak is dit wel de oorzaak van de schakelaar die versleten is. Dus dat wordt op de sloop even zoeken naar een andere schakelaar. Er zijn 2 verschillende merken van die schakelaar en die zijn niet uitwisselbaar, dus let daar wel op. Misschien zou je eerst nog 's wat contactspray aan die schakelaar kunnen wagen... Je weet maar nooit.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor roadkill » 29 apr 2006, 09:29

hat ik ook er zit een weerstand onder je dashboard achter je radio er zit een stekker in hij zit met 2 schroefjes vast die gaat nog wel eens kapot kost 5 euri's op de sloop 5 min werk
roadkill
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 apr 2006, 19:15

Berichtdoor Remon309 » 11 jun 2006, 10:03

Zelfde soort vraag, dus even in dit topic....

Bij mijn 309 heeft de blower nog maar 2 standen, uit(knop naar boven) en vol aan(knop iets naar rechts tot helemaal onderaan)

Met dit weer is het erg irritant, want uit is niets, maar vol aan is ook niets.

Is dit een probleem met de kachelweerstand of is het iets anders?
Remon309
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

Berichtdoor Edzo » 11 jun 2006, 10:14

ik denk inderdaad de kachelweerstand, zie reply van Roadkill. Succes!

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
Moderator
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Remon309 » 11 jun 2006, 10:26

Oke, maar waar ga ik die vinden bij een 309 want achter de radio zit een hele grote loze ruimte, met de bekabeling voor de radio en voor de asbak, maar verder niet zoveel toch?
Remon309
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

Berichtdoor Edzo » 11 jun 2006, 11:47

Ik vermoed dat hij daar ook bij een 309 ergens zit, is maar een klein ding, je ziet er niet veel van, alleen een stuk zwart plastic van ca. 8 x 3 cm. met een stekker erin. En er zitten twee kruiskopschroefjes in. Van onderen af vastgeschroefd. Bij een 205 heb je zo'n kort vuistschroevedraaiertje nodig om ze los te krijgen.
Als ze los zijn (en de stekker eruit) kan je het ding er naar beneden toe uittrekken, dan zie je dat er aan het stuk plastic nog een metalen plaatje zit, (ca. 8 x 10 cm. ) met wat weerstandjes enzo.

succes! Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
Moderator
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor znoek » 02 jul 2006, 10:49

Nene, ik had dat ook voor het probleem zit ergens anders mannen...
die weerstand op je dashbord is maar een stukje van het systeem,
achter de radiator zit een elementje dat de oorzaak is van jou probleem:
een koelplaat met een transistor die de "blower" aandrijft...
die transistor moet je er zeker is uithalen en nakijken
zijn de solderingen nog goed en werkt het bimetaaltje op zen rug nog.
Ik ben zeker dat het probleem daar zit...
K had vorige maand hetzelfde voor, en na dat spul trug te solderen en dat bimetaalken te kuisen werkt ie trug prima...
Avatar gebruiker
znoek
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 21 jun 2006, 14:42
Woonplaats: Sint katelijne waver

Berichtdoor Edzo » 02 jul 2006, 11:27

@ znoek: dat ding bedoelde ik hoor, :mrgreen:
da's mooi, nou heeft hij 2 omschrijvingen om te zoeken, makkelijker vinden dus.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
Moderator
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor znoek » 03 jul 2006, 19:10

ok :-)
Avatar gebruiker
znoek
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 21 jun 2006, 14:42
Woonplaats: Sint katelijne waver

Berichtdoor uitschrijven aub » 07 aug 2007, 20:04

Remon309 schreef:Zelfde soort vraag, dus even in dit topic....

Bij mijn 309 heeft de blower nog maar 2 standen, uit(knop naar boven) en vol aan(knop iets naar rechts tot helemaal onderaan)

Met dit weer is het erg irritant, want uit is niets, maar vol aan is ook niets.

Is dit een probleem met de kachelweerstand of is het iets anders?


Beter laat dan nooit zakmaarzeggen.... :wink:

Wat bij m'n 205 heeft geholpen is de contactplaat achter de knoppen op in te vetten.
Avatar gebruiker
uitschrijven aub
 


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten