Alternator

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Alternator

Berichtdoor Koeneke » 06 okt 2016, 20:18

Iemand die me kan helpen met het volgende probleem? Ik heb een 304S cabrio met XL5S motor, nu laadt de batterij niet meer bij en dan denk je direct aan de alternator of de regelaar. Het batterijlampje op het dashboard gaat niet aan als ik de motor start, nu heeft iemand me gezegd dat de alternator signaal moet krijgen via dit lampje om te beginnen laden en hij zei dat wanneer het lampje kapot is de alternator dus ook geen signaal krijgt om te laden, is dit juist of flauwe kul? Mijn claxon gaat ineens ook niet meer en nu was ik aan het denken aan een kapotte zekering, en hangt de alternator op dezelfde zekering als de claxon of niet en gaat hij daarom niet meer? Die claxon is niet erg maar de alternator moet in orde komen anders kunnen we maar rijden tot de batterij leeg is... De motor is pas helemaal gereviseerd en sinds hij terug in de auto zit stellen beide problemen zich... :?
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: Alternator

Berichtdoor Maarten Deen » 07 okt 2016, 07:12

Ja, het lampje is nodig om de dynamo "op te starten". Er moet een kleine stroom over de dynamo lopen wil hij kunnen gaan werken. Die stroom loopt via het laadstroomlampje en daarom gaat het laadstroomlampje branden als de dynamo niets doet. Dat betekent dus ook dat als het laadstroomlampje stuk is (open verbinding), er geen stroom kan gaan lopen om de dynamo op te starten.
Daar zal ook wel een zekering bij zitten, geen idee of die samenvalt met de claxonzekering, maar dat is zeker een ding om eerst te controleren.
Maar omdat de auto pas gereviseerd is zou ik ook de kabelverbindingen langslopen. Het kan zomaar zijn dat er een verbinding niet helemaal jofel is.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Alternator

Berichtdoor Koeneke » 07 okt 2016, 12:25

Hoi Maarten,

dus ze hebben me dan toch niks wijs gemaakt. Alle kabelverbindingen zijn nagekeken er is zelfs een "verse" massakabel gelegd maar het probleem blijft... Dus eerst eens de zekeringen en dan het lampje nakijken.

Mvg, Koen.
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: Alternator

Berichtdoor A.B.203 » 07 okt 2016, 20:08

Heb je een ouderwetse gelijkstroomdynamo met aparte spanningsregelaar of een wisselstroomdynamo met interne of een ouder type met een externe regelaar. Bij een wisselstroomdynamo is een 'opstartlampje' nodig. Een gelijkstroomdynamo heeft geen lampje. Zit er een amperemeter in je wagen ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Alternator

Berichtdoor Koeneke » 08 okt 2016, 12:43

Géén amperemeter, wel een losse aparte spanningsregelaar.
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: Alternator

Berichtdoor A.B.203 » 08 okt 2016, 19:01

Koeneke, heb je nu een gelijk of een wisselstroomdynamo erop zitten ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Alternator

Berichtdoor Koeneke » 19 okt 2016, 19:19

Sorry voor het late antwoord, het is dus een 12 volt gelijkstroomdynamo met externe regelaar maar die is volledig aan elkaar geklonken dus ik kan hem niet openhalen om te zien of hij blijft plakken... :( Ik weet dus ook niet of de dynamo of de regelaar stuk is... :roll:
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: Alternator

Berichtdoor A.B.203 » 19 okt 2016, 19:40

Koeneke, als ik je een wijs advies mag geven dan is dat het volgende; monteer een moderne wisselstroomdynamo. Ben je meteen van alle sores af en kan je net zoveel stroom gebruiken als je wilt. Meestal zijn van die oude gelijkstroomregelaars de contacten ingebrand en verroest, het lukt vaak wel om ze weer even te laten functioneren maar dan is de laadstroom weer te hoog enz. Wat je wel kan doen is een elektronische regelaar kopen, Peugeotclub APH heeft deze op voorraad en de werking is prima. Als je niet al te handig bent in auto-elektra en niet steeds storing daarin wilt hebben is een wisselstroomdynamo de oplossing.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Alternator

Berichtdoor Koeneke » 19 okt 2016, 20:45

A.B.203,

wat moet ik dan allemaal veranderen qua electrisch gedeelte/hoe aan te sluiten? Welke past erop maw heeft dezelfde bevestigingspunten. ... Ontsteking is al een electronische 1.2.3 dus dat zit wel goed.
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: Alternator

Berichtdoor A.B.203 » 19 okt 2016, 21:54

Nee er zijn bijna geen aanpassingen nodig maar wat je doet moet wel goed gebeuren. Van de 203/403 weet ik het wel maar niet van de 304. Stel je vraag ook even op de rubriek 204/304 en verwijs naar dit item. Forumleden reageren dan gerichter.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten