807 met mysterieus start probleem

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

807 met mysterieus start probleem

Berichtdoor winfriend » 13 dec 2016, 16:05

Om te beginnen: ik heb het forum doorzocht maar geen eenduidige oplossing kunnen vinden.
Het betreft een Peugeot 807 diesel van 2005.
probleem beschrijving:
Ca. één week geleden merk ik dat de accu bijna leeg moet zijn omdat de moter maar nèt aanslaat.
Ik hoor wel het 'kleine' piepsignaal maar zie verder geen melding. Wel gaan de waarschuwingslichten uitzich zelf knipperen.
De rest van de dag gereden zonder problemen.
Auto staat vervolgens een dag of drie stil in de garage (Koud weer hier in Noorwegen en mistig). Bij het starten krijgt de accu de startmotor niet eens rond en ik hoor zowel het 'kleine' herhalende piepsignaal als de laaaaaaange waarschuwingspiep. Verder weer geen melding op geen enkel scherm.
Na een nacht aan de oplader start de auto prima en heb ik de auto gisteren naar een garage gebracht (géén Peugeot dealer).
Daar hebben ze de auto gisteren en vandaag getest en de computer uitgelezen: NIETS te vinden, auto start als een zonnetje.

Vorige winter had ik hetzelfde probleem. Af en toe gingen tijdens het starten de waarschuwingslichten uit zichzelf knipperen en heb toen een nieuwe accu erin gezet (62 Ampère, dat wel....) Daarna geen problemen meer.
Als bijverschijnsel kan ik nog noemen dat er onder de auto een Vebasto unit is bevestigd. Als de motor nog koud is en de motor wordt uitgeschakeld blijft die nog een minuut of wat draaien en slaat dan af en trekt dus stroom. Het verschil deze winter is dat de ventilator in dat ding meer kabaal maakt dan vorig jaar.
Wat mij dus niet bevalt is dat de accu kennelijk niet (genoeg) laadt en dat er geen enkel indicatielampje brandt of dat er ergens stroom wordt weg getrokken waardoor de accu langzaam leegloopt. Dat heb ik natuurlijk visueel gecheckt maar kan niks vinden.
Wat mij opvalt is dat dit probleem kennelijk alleen in de winter opduikt.

De auto blijft tot morgen nog bij de garage. Dus eventuele tips van de leden hier kan ik nog doorbellen.
De vragen:
Wat wordt hier (door mij) over het hoofd gezien?
Is dit een bekend probleem?

Hartelijke groet uit Noorwegen,

Winfriend
winfriend
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 dec 2016, 15:17

Re: 807 met mysterieus start probleem

Berichtdoor jerilo » 13 dec 2016, 19:20

Als de auto goed start met een volgeladen accu denk ik toch dat je accu word leeg getrokken door iets.
Ikzelf zou ook zeker voor een zwaardere accu gaan, 62Ah vind ik wel erg weinig voor een diesel en dan ook nog met een standkachel.

Hoeveel kilometers heeft de auto gelopen?
Startmotor kan ook zwaar gaan bij koud weer. Dit betekend dat je startmotor aan vervanging toe is.
Gloeisysteem inorde?
Geen problemen met de verstuivers?

Zomaar wat dingen die mijn te binnen schieten.

Succes
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 807 met mysterieus start probleem

Berichtdoor winfriend » 13 dec 2016, 20:58

jerilo schreef:Als de auto goed start met een volgeladen accu denk ik toch dat je accu word leeg getrokken door iets.
Ikzelf zou ook zeker voor een zwaardere accu gaan, 62Ah vind ik wel erg weinig voor een diesel en dan ook nog met een standkachel.

Hoeveel kilometers heeft de auto gelopen?
Startmotor kan ook zwaar gaan bij koud weer. Dit betekend dat je startmotor aan vervanging toe is.
Gloeisysteem inorde?
Geen problemen met de verstuivers?


Hartelijk dank voor je snelle antwoord Jeroen.
62Ah vond ik ook te weinig, maar dat was wat 'Bruin toen kon trekken'. De Noorse prijzen voor dit soort producten liegen er niet om...

Auto zit nu op 194.000 km
Bij een volle accu start hij probleemloos en slaat gelijk aan. Gloeisysteem en verstuivers zijn in orde. Die heb ik in september in Nederland nog even laten checken.
Toen ik de accu aan de oplader zette gaf de meter aan dat hij ècht zo goed als leeg was. Alle interieurlichten en lampen brandden nog wel gewoon.
Wat ik raar blijf vinden is dat het systeem wel allerlei waarschuwings-piep- signalen gaf maar geen enkele melding in het systeem. Ra ra...

Winfriend
winfriend
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 dec 2016, 15:17

Re: 807 met mysterieus start probleem

Berichtdoor winfriend » 17 dec 2016, 14:44

De auto heeft drie dagen en nachten bij een garage gestaan waar ze de auto (na nogal koude nachten hier in Noorwegen) hebben gestart, getest en gemeten, van dynamo tot spanningsregelaar (alternator) en de accu. Ze hebben niets kunnen vinden. Het enige dat ik dus nu kan bedenken dat er ergens stroom weg lekt.

Maar waar begin je dan? Zijn er leden die met voor de hand leggende stroom lekkende schakelaars, sensors, lampjes, whatever..... kunnen komen, beginnend bij de meest voor de hand liggende fouten tot de meest onwaarschijnlijkste en moeilijkst bereikbare?

Alvast bedankt,

Winfried
Voorlopig dus maar met een extra accu en startkabels in de auto rijden.................
winfriend
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 dec 2016, 15:17

Re: 807 met mysterieus start probleem

Berichtdoor jerilo » 17 dec 2016, 16:09

Vervelend.
Maar dit kunnen ze toch ook zeker controleren bij de dealer/garage??

Je haalt een accu pool los en zet er een ampere-meter tussen (in serie) zo kan je zien hoeveel ampere de auto wegtrekt. Of als je een amperetang hebt zet je die gewoon om de pluskabel van de accu heen en laat je de polen zitten, is nog makkelijker.
Volgens mijn geheugen moet hij ongeveer na een kwartier op 3 miliampere zitten. Maar dat kan ik even kwijt zijn. Het moet zo laag mogelijk zijn anders is er ergens een verbruiker.
Nu dat ik dit zit te schrijven schiet mij wat te binnen. Ik weet niet of jou auto al een netwerk heeft (canbus systeem). Maar ik heb het eens bij een 407 meegemaakt dat deze dus niet in rust ging bij afsluiten van het voertuig. Hierbij blijft er dus spanning op het canbus systeem staan en gaan de computers na een kwartier dus niet in rust en blijven dus actief wat dus als gevolg heeft dat de accu leeg getrokken word. Bij dit voertuig zijn we na lang zoeken erachter gekomen dat de bak van het reservewiel helemaal onder water stond waar dus ook een computer van de parkeersensoren in bevestigd was.
Je snapt wel wat er gebeurt was met die computer die dus onder water heeft gestaan.
Nieuwe computer geplaatst en de boel droog gemaakt en de storing was opgelost. Ik moet wel zeggen dat ik ook storingsfouten had bij uitlezen die te maken hadden met het casbus systeem.

Ik bedoel maar het kan van alles zijn. Logisch blijven denken en blijven meten, meten is weten, gissen is missen.

Succes ermee,
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 807 met mysterieus start probleem

Berichtdoor Koeneke » 17 dec 2016, 21:49

Jeroen,

je schreef dat er een Webasto onder de auto hangt, staat deze altijd op als je de motor stillegt, maw draait hij altijd en verwarmt hij dus ook altijd de motor en interieur?
Wij hebben in onze motorhome als verwarming een webasto dualtop (verwarming en warm water) en die heeft even vrij veel opstartstroom nodig en daarna stroom om de ventilator te laten draaien die de warme lucht in het interieur blaast. Onze woonbatterij is 105 amp en daar doen we in de winter 24u mee als de Webasto constant op staat + 's avonds verlichting (led), en 2u dvd kijken op de led tv. Het zou dus wel kunnen dat de batterij te zwak is om je Webasto zolang te laten draaien. Is maar een idee hé je zou even goed ergens verlies kunnen hebben maar dat kanje alleen maar te weten komen door te meten (meten is weten hé). :mrgreen:
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten