206 cc: contact springt aan-uit-aan-uit...

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

206 cc: contact springt aan-uit-aan-uit...

Berichtdoor BleuZ NL » 08 feb 2017, 12:18

Hey allemaal,

Afgelopen zondag had mijn 206 cc weer eens zin om rebels te zijn. Ik wilde de auto even verzetten, en toen ik daarna de motor afzette en de sleutel uit het contact haalde kwam het volgende probleem naar voren:

De radio sprong aan en uit, aan en uit, heel snel achter elkaar. Dit ging samen met een getik, ik denk ergens in de stuurkolom? Tegelijkertijd brandt het accu controlelampje als de radio ook aan springt, alsof het contact dus op de accessoirestand staat – maar de sleutel zit niet in het contact, en het is ook niet zo dat de auto denkt dat deze in het contact zit, want dan zou er een pieptoon te horen zijn als ik de deur openmaak. Toen ik uit de auto stapte en de deur dichtdeed bleef het contact aanspringen, maar zodra ik de auto op slot deed hield dat op.

Dit probleem heeft zich één keer eerder voorgedaan, namelijk op 2 oktober 2016. Toen kan ik me herinneren dat het een erg vochtige dag was, de auto heeft toen ook het meerendeel van de dag dit gedrag vertoond maar na die dag was het ook gewoon over. Daarom heb ik er verders niets mee gedaan, maar afgelopen zondag was het dus weer raak, hoewel het probleem later op de dag eveneens weer wegbleef. Ik heb toen wel alle logische zekeringen in de motorruimte en onder het dashboardkastje gecheckt, maar die waren allemaal in orde.

Om samen te vatten:
Nadat ik de motor afzet en de sleutel uit het contact haal blijft het contact telkens aan en uitspringen. Dit zorgt ervoor dat de radio en, indien ingeschakeld, de ruitenwissers aan gaan. Dat gaat samen met een klikkend geluid. Het accu controlelampje brandt elke keer dat het contact aan gaat, en het probleem houdt op als ik de auto afsluit (totdat ik de auto weer open en het contact aanzet). Dit blijft zo voor het grootste deel van de dag, daarna is het probleem weg. De eerste keer voor een paar maanden, maar ook nu doet de auto het al een paar dagen gewoon naar behoren. De zekeringen zijn gewoon in orde.

Ik heb toentertijd ook een filmpje gemaakt, wellicht dat dat e.e.a. ook wat duidelijker maakt:
https://youtu.be/Z5HWdbzqfUU

Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt, of heeft iemand een idee waar de oorzaak van dit probleem kan liggen? Ik hoor het graag!
Huidig
2002 Peugeot 206 CC 2.0-16v

Verleden
1999 Peugeot 306 1.4 XR
Avatar gebruiker
BleuZ NL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 okt 2016, 11:53
Woonplaats: Sittard

Re: 206 cc: contact springt aan-uit-aan-uit...

Berichtdoor willem_jacobs » 08 feb 2017, 20:35

het contactslot kan 'blijven hangen' de 206 van mijn zusje had een vergelijkbaar maar omgekeerd probleem... deze weigerde te starten... de sleutel nam de sleepcontacten die de daadwerkelijke stroomverdeling regelen niet goed mee.

Een keer demonteren, goed schoonmaken en weer terug plaatsen kan al helpen.

overigens, de klikkende geluid lijkt mij simpelweg het relais dat de boordspanning regelt.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten