Weigerende ruitenwissers 406

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Weigerende ruitenwissers 406

Berichtdoor Richard-305 » 08 mei 2017, 23:02

Beste allemaal,

De ruitenwissers van mijn 406 (2001, zonder multiplex) hebben het volgende probleem:
Wanneer ik de tipstand, de sproeiers, de regensensorstand of de normale stand inschakel, gebeurt het steeds vaker dat er niets gebeurt..
Alleen de snelste stand werkt zoals zie hoort te werken en doet het ook gewoon altijd.
Zet ik de schakelaar daarna -vanuit de snelste stand- weer terug naar de normale stand, dan is er niets aan de hand.
Zet ik hem daarna terug naar de regensensorstand, dan veegt ie vaak nog een paar keer, dan stopt ie er daarna weer mee.

De keren dat ie het wel gewoon doet, doet ie het ook gewoon naar behoren, dus de ruitenwissermotor lijkt goed te zijn.
Ook de schakelaar lijkt z'n werk goed te doen, want na het inschakelen van elke willekeurige stand kun je het relais horen tikken.
Mijn vermoeden is dan ook, dat het relais wel het signaal ontvangt van de schakelaar, maar dat niet altijd doorgeeft aan de rw-motor.

Klinkt vrij eenvoudig dus: gewoon even het relais vervangen. Maar dan komt de grote vraag: waar zit dat gekke ding???
Ik heb m'n hoofd in allerlei bochten gewrongen onder het dashboard, met een zaklamp alles afgezocht, ik hoor hem tikken,
maar kan hem niet vinden....
Iemand enig idee........??

Alvast bedankt!

Groet, Richard
Peugeot 406 HDI STX, 2001 - Daily Driver
Citroën BX 19 TRD, 1991 - na 435.000 km nu (tijdelijk!) in ruste...

Voorheen:
2x Peugeot 305
5x Peugeot 205
2x Peugeot 106
Avatar gebruiker
Richard-305
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 18 mei 2010, 20:26
Woonplaats: Hardenberg

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten