Peugeot 308 station gordelherkenning storing

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 308 station gordelherkenning storing

Berichtdoor Ceeka » 13 sep 2017, 12:29

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Peugeot 308 station uit 2008. Nu heb ik sinds kort een probleem met de gordelherkenning. Deze denkt dat er op de achterbank iemand zit (zonder gordel) terwijl dit niet het geval is waardoor het display boven de binnenspiegel oplicht en hij begint te piepen (letterlijk en figuurlijk...). Ik dacht zelf in eerste instantie aan de kapotte stekkerverbinding onder de stoel maar aangezien deze stoelen uitneembaar zijn kan ik geen stekkerverbinding vinden om te controleren. Ik vraag me ook af hoe het systeem precies werkt. Hoe herkent de auto dat er iemand op de achterbank zit?

Ik heb de elementen waar je de gordel in klikt al ingespoten met WD40. Wellicht dat daar een schakelaartje in zit die blijft hangen maar helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd.
Herkent iemand dit probleem en zo ja, wat kan hieraan gedaan worden door mijzelf?

Alvast bedankt voor alle tips!

Groet,
Chris
Ceeka
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 sep 2017, 12:23

Re: Peugeot 308 station gordelherkenning storing

Berichtdoor Dirk85 » 13 sep 2017, 22:47

Als er geen stekkertjes zitten. Zou dit systeem dan contact maken via de bevestigingspunten waarmee je de stoel vast zet? Ik zit ook maar gewoon even hardop te denken. Misschien zit daar vuil in?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Peugeot 308 station gordelherkenning storing

Berichtdoor Ceeka » 14 sep 2017, 12:48

Hoi Dirk,

Bedankt voor je tip. Dat had ik inderdaad al wel nagekeken maar ik zie in die bevestigingspunten geen druksensoren / stekkers o.i.d. die e.e.a zouden kunnen registreren.
Het lijkt ook alsof het probleem getriggerd wordt door schokken. Als ik namelijk soms door een kuil rij of over een drempel ga dan begint het vaak.

Iemand anders nog tip of ideeën?

Gr. Chris
Ceeka
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 sep 2017, 12:23

Re: Peugeot 308 station gordelherkenning storing

Berichtdoor thijs1983 » 26 okt 2017, 15:19

aan de onderkant van elke stoel zit een zendertje die detecteert of er iemand zit. dit werkt draadloos. Onder de vloerbekleding onder de stoelen zit een strip met ontvangers, dus daar zal het probleem inzitten, komt wel vaker voor, alleen is het lastig om te zeggen of het zendertje in de stoel kapot is of dat de strip kapot is.
Mijn advies is om de stoel die storing geeft op een andere positie te zetten en dan kijken of de storing meeverhuist of niet. zo niet dan is de ontvanger strip kapot zo ja dan is de zender onderop de stoel kapot.
succes!!!
thijs1983
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 sep 2017, 21:16

Re: Peugeot 308 station gordelherkenning storing

Berichtdoor Ceeka » 26 okt 2017, 15:58

Thanks Thijs.
Ik had de strip onder de vloerbedekking idd gevonden en die heb ik nu losgekoppeld. Tis weer heerlijk rustig in de auto haha.
Heb verder (nog) niet de intentie om er iets aan te laten doen. De storing verplaatste al van stoel als ik de gordel in de houder stak van de stoel met het probleem dus ik vermoed dat het de strip is inderdaad.
Misschien ga ik die ooit nog eens vervangen.

Bedankt voor je reactie iig.

Groet,
Chris
Ceeka
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 sep 2017, 12:23


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten