206 start niet, motormanagement. ECU vervangen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

206 start niet, motormanagement. ECU vervangen

Berichtdoor Jebble » 07 feb 2018, 14:01

Hi daar,

Een paar weken terug viel mij auto uit op de snelweg. ANWB ter plaatse, bougies aangedraaid (tik in de motor) en de auto startte weer.

10km verder viel de motor weer uit en na 2,5 uur meten en onderzoeken kwam de conclusie, de auto is economisch total loss.
Het motormanagement lampje brandt niet en dus is de ECU stuk.

Nou goed, tweedehands ECU/BSI/Sleutel gekocht en deze ingebouwd.
Oftewew, de ECU is vervangen, de zekeringskast is vervangen en de chip in de sleutel is vervangen. De centrale deurvergrendeling doet het niet meer en de auto start nog steeds niet.

Voor de ANWB de ECU als boosdoener aangaf hebben ze een krukassensor en bobine vervangen (welke weer zijn gedemonteerd), welke ook het probleem niet waren.

Heeft iemand ENIG idee, hoe deze auto nog gaat starten?

Groeten,
Jebble
Jebble
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 feb 2018, 13:56

Re: 206 start niet, motormanagement. ECU vervangen

Berichtdoor jerilo » 07 feb 2018, 20:54

Wat gebeurt er, draait de motor helemaal niet of draait deze wel maar slaat niet aan?

Wat is er allemaal gemeten??
Hoe is de brandstofdruk?
Is er vonk?

Zijn alle voedingen en massa's aanwezig op de ECU?
De ECU word tegenwoordig al snel als boosdoender aangegeven, maar bij ons in de werkplaats komt het zelden voor (en anders zijn het andere klachten).
Ik vermoed toch ergens een kabelbreuk in de bedrading, maar nogmaals eerst goed meten of alle voedingen en massa's aanwezig zijn op de ECU anders zal deze niet ontwaken en hierdoor zal ook niet het lampje gaan branden.
Toevallig onlangs niet ergens overheen gereden waardoor de botsschakelaar (rode knop onder de motorkap, als je deze hebt) is uitgegaan? Even opnieuw indrukken.
En zomaar 2e hands spullen overzetten doen wij al helemaal niet zo snel. Hiervan hebben wij slechte ervaringen mee meegemaakt in het verleden. Als er iets kapot is is het beter om het te laten reviseren.
Waar kom je vandaan?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 206 start niet, motormanagement. ECU vervangen

Berichtdoor Jebble » 08 feb 2018, 14:02

jerilo schreef:Wat gebeurt er, draait de motor helemaal niet of draait deze wel maar slaat niet aan?

Wat is er allemaal gemeten??
Hoe is de brandstofdruk?
Is er vonk?

Zijn alle voedingen en massa's aanwezig op de ECU?
De ECU word tegenwoordig al snel als boosdoender aangegeven, maar bij ons in de werkplaats komt het zelden voor (en anders zijn het andere klachten).
Ik vermoed toch ergens een kabelbreuk in de bedrading, maar nogmaals eerst goed meten of alle voedingen en massa's aanwezig zijn op de ECU anders zal deze niet ontwaken en hierdoor zal ook niet het lampje gaan branden.
Toevallig onlangs niet ergens overheen gereden waardoor de botsschakelaar (rode knop onder de motorkap, als je deze hebt) is uitgegaan? Even opnieuw indrukken.
En zomaar 2e hands spullen overzetten doen wij al helemaal niet zo snel. Hiervan hebben wij slechte ervaringen mee meegemaakt in het verleden. Als er iets kapot is is het beter om het te laten reviseren.
Waar kom je vandaan?


Wat er exact is gemeten weet ik niet, ik snapte weinig van wat ze op dat moment deden.

Brandstofdruk was prima, vonk geen idee, maar tot die betreffende dag nooit problemen met starten gehad. Het lampje motormanagement gaat niet aan, dus de startonderbreking komt niet eens door.

De ANWB had de technische diesnt aan de telefoon en hebben het hele schema doorgemeten, alle zekeringen onder de motorkap en vanaf daar elke kabel gemeten en volgens hen stond op elk contactpunt de massa die nodig was waardoor de conclusie was, de ECU is kapot. Ze zijn in totaal 2.5+ uur bezig geweest met meten en onderzoeken van het probleem.

Verder nergens tegen aan gereden, botsschakelaar heb ik verwacht ik niet.

Daarnaast heb ik contact gehad met 3 partijen en ze meldden alle drie dat ze mijn ECU niet kunnen reviseren omdat het een Sagem betreft en ze alleen de Bosch doen.

Ik kom uit hilversum.
Jebble
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 feb 2018, 13:56

Re: 206 start niet, motormanagement. ECU vervangen

Berichtdoor jerilo » 09 feb 2018, 20:43

Oke,

Als ze zo lang bezig zijn geweest dan moet ik er vanuit gaan dat ze het grondig gedaan hebben.

ACTronics reviseert wel SAGEM ECU http://www.actronics.eu/shop/peugeot-206-1998-2008-ecu/sagem-s2000-s2pm-psa/ alleen die reviseren voor garagebedrijven en niet voor particulieren. Misschien een optie om de ECU via je eigen garagebedrijf aan te laten bieden voor reparatie, of dat je eigen garage eens contact met ACTronics opneemt voor dit probleem.

Hilversum is niet in de buurt van onze werkplaats (Oud-Beijerland).

Ik weet niet wat voor motor in je 206 zit. Ik weet dat bij de 1.4 8V TU motor de kabelboom onder bij de distributiekant nog weleens problemen geeft. En bij een 1.6 16V TU5JP motor heb ik al een keer de kabelboom die onder bij het luchtfilter behuizing hangt problemen gaf. In beide gevallen het laagste punt en in een bocht. Hierdoor was aantasting door vocht het grote probleem.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten