[HOWTO] Achterruitenwisser met interval

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

[HOWTO] Achterruitenwisser met interval

Berichtdoor EJH405 » 25 nov 2018, 15:17

Voor de 405 break fase 2 heb ik een schakeling gemaakt om de achterruitenwisser een interval te geven, ipv dat deze voortdurend beweegt. De schakeling is bruikbaar voor diverse andere auto's, zolang er een wisselcontact zit op de ruitenwissermotor. Alleen de draadcodes zijn anders. Doe er je voordeel mee!

Theorie:
Mijn wens was een interval van ca 10 seconden. Ter vergelijking, de ruitenwissers voor gaan elke 5 seconden.
De lengte van het interval wordt bepaald met een weerstand. Bij de luxere berlines kan men de lengte van het interval varieren dmv verdraaien van de handel aan het stuur, hiermee varieert men een weerstand in de aansturing van het interval-relais. Bij de break is er geen weerstand (oftewel 0 Ohm), het minimale interval is dus 5 seconden. Ik heb bepaald dat voor een interval van 12 seconden een weerstand van 10kOhm voldoet. We nemen een 0.5Watt weerstand want die is wat beter bestand tegen de trillingen in een auto. Type van het interval-relais dat ik gebruikt heb: 2047029, de kleur is blauw. Dit relais heeft een extra pin tov het oorspronkelijke relais, deze pin voelt dat de ruitensproeier actief is, zodat hij de ruitenwisser 4 slagen laat maken.
In de achterklep zit een relais dat de stroom naar de ruitenwisser-motor schakelt en ervoor zorgt dat de slag wordt afgemaakt. Het interval-relais doet hetzelfde, maar met pauzes. We gaan dus een interval-relais in de achterklep zetten, hetzelfde type als vooraan gebruikt wordt. Ik ben begonnen met een schema te maken, ik heb de knip&plak&tippex-methode gebruikt. :lol:
Afbeelding
Voor het oorspronkelijke schema van ruitenwissers voor en achter, zie hier:
https://www.dnd.utwente.nl/~eppo/projects/Pug405/Elektra/20181125-EJH-Peugeot%20405%20interval%20achterruitenwisser.pdf

Uitvoering:
[*]In de achterklep zit een draadboom van ca 40cm waarop de ruitenwisser-motor en het relais zitten aangesloten, bouw de draadboom uit.
Afbeelding
[*]Demonteer de draden uit de relaisvoet door een schroevendraaiertje langs de contacten te steken.
[*]De draad met opdruk 520 knipt men door op ca 5 cm vanaf het relais. Het stekkertje met draad dat in de relaisvoet ging moet je bewaren. Aan draad 520 soldeer je de weerstand, daarna 5cm draad met een 2.5mm faston-stekkertje. Zorg dat er krimpkous omheen zit voor de isolatie en stevigheid.
[*]Pak een blauwe relais-voet uit een 106 oid, of pas de oorspronkelijke relaisvoet aan zoals in het volgende punt beschreven staat.
[*]De oorspronkelijke relaisvoet past men aan om ruimte te maken voor een extra pin met 2.5mm faston-aansluiting. Breek een zwart lipje uit en boor een slobgaatje in het rode deel waar de faston-stekker doorheen past.
Afbeelding
[*]Nu steken we de draden terug in de relais-voet volgens het schema hierboven en/of de foto hieronder. Kijk voor de nummering van de relais-pinnen onderop het relais. (De nummering is anders dan van het oude relais!) Steek het restant van draad 520 op de plek van pin 6 van het interval-relais. Hierop kun je een draad aansluiten die komt vanaf de ruitensproeier-pomp die in de achterbak zit.
[*]Tenslotte het relais in de voet prikken en de 2.5mm faston op het relais drukken.
Afbeelding
[*]Werk het geheel netjes af met een tyrap, herstel het vilt, etc. Na deze ombouw ziet de draadboom van de 405 er zo uit. Om de weerstand zit een krimpkous.
Afbeelding
[*]Bouw de draadboom weer terug in de achterklep.
[*]Trek de draad naar de ruitensproeier-pomp in de achterbak. Dit is best een klus, en het hoeft niet perse: Als je dat niet doet, dan is het enige effect dat de ruitenwisser niet vier slagen maakt als je de ruitensproeier bedient. (Je kan het trekken van die draad combineren met het aanleggen van bedrading voor een derde remlicht!)

Overigens blijken er er meer mensen te zijn die dit bedacht hadden, bijvoorbeeld voor de 106:
http://www.106s16.net/forum/viewtopic.php?t=453
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HOWTO] Achterruitenwisser met interval

Berichtdoor EJH405 » 12 dec 2018, 10:43

Naar aanleiding van commentaar heb ik het bericht hierboven wat aangevuld en verhelderd, oa met een plaatje van de plek van het relais in de achterklep.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron