Knipperlichten doen 't niet meer 304 break 74

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Knipperlichten doen 't niet meer 304 break 74

Berichtdoor verhoem » 23 dec 2018, 16:29

Beste leden,

al een tijdje knipperde ze maar een keer of 4/5 en dan niet meer maar sinds paar dagen helemaal niet meer.
Klinkt raar maar als de gevarenschakelaar aanstaat gaat links wel knipperen maar rechts niet, met pookje op stuur allebei de kanten niet ;-0
Ik heb een foto bijgevoegd van de clignateur maar snap eigenlijk niks van dat ding. Rood is plus en aarde via bevestiging lijk me maar waarom komen er 2 blauwe draden uit ?
En hoe kan ik controleren of dat ding werkt ? Ook snap ik niet als ik een blauw draadje niet bevestig er toch links geknippert wordt ( zit er dan nog een bi-metaaltje achter dashbord oid ? )
Heb ook geprobeerd in de electrische schemas te kijken maar daar kan ik helemaal geen touw / elektrisch draadje aan vast knopen.

Mijn vragen zijn:

- waar kan ik zo'n relais kopen ( volgens mij is dat niet peugeot specifiek ) of weet ik wat een passende vervanger is vwb functionaliteit / aansluitingen ?
- Een wat simpeler schematisch overzicht van knipperlichten / automaat / schakelaar stuur en schakelaar gevarenlichten zou ook fijn zijn. Wellicht kan ik hier wel wijs uit want
eigenlijk snap ik het principe niet voldoende ( bi-metaal wat afvalt bij stroom trekken lampje / magneetspoeltje en klikgeluiden )

Alvast bedankt, en aan allen natuurlijk een heel goed en autorijk 2019 !!

Mvg Marcel

Afbeelding
verhoem
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 sep 2018, 10:32

Re: Knipperlichten doen 't niet meer 304 break 74

Berichtdoor Frank.04 » 23 dec 2018, 16:50

Zonder te gedetailleerd te zijn help ik je misschien door het principe te verklaren.

Alle knipperfuncties komen tot stand via de clignoteur en deze is dus als eerste in het circuit opgenomen.

Met contact aan krijgt de clignoteur spanning (12 Volt) maar gebeurt er nog niets.

Vanaf de clignoteur loopt er en draad richting stuurkolom, naar de knipperlichtstalk.

Zet je deze naar links, dan wordt de draad verbonden met het knipperlicht linksvoor en linksachter en gaan deze knipperen.

Met het knipperlicht naar rechts idem voor de rechterkant.

Tot zover is het eenvoudig.

Zijn er alarmlichten, dan wordt het iets ingewikkelder.

Dan worden namelijk de linker en de rechter knipperlichten gekoppeld en de richtingaanwijzerstalk omzeild.

Daarom is het een ingewikkelde schakelaar met vele aansluitingen.

In jouw geval lijkt het me waarschijnlijk dat deze schakelaar kapot is en niet de clignoteur.

Dit nog afgezien van eventuele slechte contacten bij de zekering en connectoren.

Ben je hiermee en beetje geholpen?

Met groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Knipperlichten doen 't niet meer 304 break 74

Berichtdoor verhoem » 27 dec 2018, 18:34

Hoi Frank,

dank je voor de reaktie, ik zal eens naar de alarmlicht schakelaar kijken ( heb wel een vraagbaak maar die schakelaar / bedrading is lastig te volgen ;-) , wat ik wel raar vindt is dat er geen beweging ( is een soort spoel / magneetcontact wat zou moeten "klikken" lijkt me )in dat groene kastje zit ( zie foto ) terwijl links wel knippert ;-) Had verwacht dat de clignateur dan zou "klikken". Morgen zal ik weer eens een poging wagen, wellicht alarmlicht schakelaar bypassen.

Dat je voor de tips, hopelijk kom ik hier weer wat verder mee, alvast goed uiteinde !

Mvg Marcel
verhoem
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 sep 2018, 10:32

Re: Knipperlichten doen 't niet meer 304 break 74

Berichtdoor Guyot » 26 sep 2019, 22:29

Marcel, is het knipperlichtprobleem al opgelost? Ik ben dan erg benieuwd naar wat het was.

Bij mijn 304 break uit 74 werkten de alarmlichten wel, knippers aan stuur niet. Nu ben ik na een hele avond dashboard deels en stuur demonteren, aansluitingen checken, pookje controleren en alarmlichtschakelaar checken zo ver dat rechts knipperen werkt, links af en toe lafjes knippert maar niet tikt, en mijn alarmlichten alleen nog links werken. Ik kom er niet uit...

Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag, want maandag heb ik een apk-afspraak. Ik dacht dat de knipper een makkelijk op te lossen slecht contact zou zijn.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Knipperlichten doen 't niet meer 304 break 74

Berichtdoor Guyot » 27 sep 2019, 01:42

Contacten van het relais deviateur heeft voor nu waarschijnlijk genoeg geholpen voor werking van de lichten voor apk (als het blijft werken t/m maandag). Linksaf knippert echter nog niet overtuigend en tikt ook niet, en geen verklikkerlampje op het instrumentenpaneel. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten