Pagina 1 van 1

2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 20:14
door 406 breakkobus
Beste forumlezer
Ik heb een peugeot 4061.8 16v break uit 2001.
Fijne auto maar helaas 2 problemen
1ste is het belangrijkste voor mij op te lossen. De auto wil niet echt lekker optrekken hij doet het wel maar het lijkt alsof de motor gesmoord wordt.
Daarnaast loopt ie niet lekker tussen de 2200 en 3000 toeren daarna lijkt hij ineens weer te ademen. Bij dit toerental lijkt het ook zo te zijn dat hij echt hikt en stoot af en toe.
Wat heb ik hier zelf al aan gedaan.
1 bobine en bougiekappen schoongemaakt zaten vol met olie.
2 bougies ook allemaal verwijderd zaten ook vol met olie
3 gecontroleerd na een paar dagen of het nog steeds schoon was en dat was het geval.
4 Altijd goede benzine getankt en niet die schrale benzine van nu

Geïnformeerd bij een Peugeot specialist in Hilversum en die zei het zou de map sensor kunnen zijn.
Hier op dit forum gezocht en op problemcar en daar komt het bobine verhaal veel naar boven als oorzaak of het gasklephuis.

Wat wil ik nu
Ik wil liever vermijden domweg onderdelen te gaan vervangen omdat dit het wel eens zou kunnen zijn. Kortom ik zoek hulp bij het stellen van de juiste diagnose.
Ik ben bereid hier een vergoeding tegenover te stellen.
Het lastige voor mij is alleen dat een een oudere auto is en mijn budget is niet zo groot als dat van de Nederlandsche bank ik heb namelijk geen geldpers staan.
Kortom de uitdaging is het vaststellen van de oorzaak.

Probleem 2
De airco werkt niet
Wat heb ik hier zelf al aangedaan
Condensor vervangen en laten afvullen
Spanning gezet op de airco pomp direct en toen deed deze het en de airco ging toen ook koelen.
Maar via het knopje op het dashboard schakelt deze niet in.
Weer fora afgespeurd
Bsi probleem wordt veel gezegd
De peugeot man uit Hilversum beaamde dit en zei dat er vaak vocht in loopt.
Bsi gedemonteerd zag er absoluut niet aangedaan door vocht uit. Was wel al eerder gedemonteerd vermoed ik.
Bedrading gecontroleerd onder de auto
Bij het oliefilter zit een stekker vd airco pomp zag er goed uit
Er zit een blauwe stekker bij een aircoleding die was wat vies heb ik schoongemaakt
Er was nog een stekker ziet er niet slecht uit

Onder de accubak zit een grote ronde stekker en die leek in orde

Eigenlijk geld voor mij hier hetzelfde. ik wil best de bsi opsturen en laten reparen maar wil ik graag weten of het daadwerkelijk in de bsi zit.
In de bsi schijnt namelijk een relais te zitten dat vaak stuk gaat.
Maar het kan ook zomaar in de bedrading zitten.

Kortom ook hier zoek ik hulp van iemand die weet hoe het schema in elkaar zit en daardoor op de juiste punten kan meten of iemand die ervaring heeft met dit probleem.

Ik kan natuurlijk een direct draadje trekken van de pomp naar een schakelaar maar dat wil ik niet. Zo was het niet origineel en ondanks dat de auto oud is vindt ik het een gepruts oplossing. Daarnaast weet ik niet of de koeling dan wel correct aanslaat.

Ik ben benieuwd wie me bij dit probleem kan en wil helpen.

Met vriendelijke groet
Laurens

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 22:35
door Doornekamp33
1.8 kan het simpel gasklephuis schoonmaken zijn en dan opnieuw inleren, map sensor zou ook kunnen, uitlezen brengt dat aan het licht..
Airco geen idee, die ook uitlezen met PP2000/diagbox kan zeer verhelderend werken.

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 23:08
door jerilo
Waar kom je vandaan? Ik wil best naar je problemen kijken.

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 08:26
door Doornekamp33
Geen details graag Jerilo.

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 20:15
door 406 breakkobus
Update ik heb de map sensor vervangen en dat weinig of geen resultaat. Ik heb nu ook een nieuwe bobine en bougiekappen set besteld. Maar vanavond heb ik de auto uitgelezen en die gaf code P0325 knock sensor1 circuitmailfunction bank1 or senor 1

Daarnaast gaf ie p0410 aan secondairy injection system mailfunction

Ik heb ze gewist en daarna de auto gestart en daarna weer uitgelezen. Toen was de p 0410 verdwenen maar de p 0325 was direct weer terug.


Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ..
https://ibb.co/KGB4vvC
https://ibb.co/cNb0JKn

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 19:19
door alberts
Kijk eens op het Peugeot 406 coupé forum. Deze is er niet als 1.8, maar de 2L is wel vergelijkbaar.
https://www.peugeot406coupe.nl/forum/index.php?sid=e88fd1131fd9414138f507ecb5bd66b6

En een vraag; gaat het soms om een automaat?

Voor de airco;
https://www.peugeot406coupe.nl/forum/viewtopic.php?t=4918

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 16 jul 2020, 19:56
door 406 breakkobus
HOi Alberts
Het is geen automaat nee en ik zal eens kijken op het coupe forum.

Bedankt voor de airco tip

gr laurens

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 29 jul 2020, 18:40
door 406 breakkobus
Update

Op het 406 coupe forum niet echt iets te vinden.

Klopsensor gemonteerd
Mapsensor vervangen (gebruikte)
Bobine vervangen

Probleem blijft dat bij uitlezen de foutcode p0325 klopsensor blijft terugkomen

Wanneer ik de foutcode wis dan blijft het even weg en dan komt het weer...

Iemand nog suggesties

Re: 2 verschillende problemen 406 break

BerichtGeplaatst: 29 jul 2020, 19:56
door jerilo
Ik had nog een pb naar je gestuurt. Heb je daar nog wat aan gehad?