Linker achterlicht en kentekenverlichting branden niet

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Linker achterlicht en kentekenverlichting branden niet

Berichtdoor BertPleizier » 05 aug 2020, 14:14

Gisteren had ik mijn aanhanger nodig en bij de controle van de verlichting deed het linker achterlicht van de aanhanger het niet. De rest van de verlichting op de aanhanger werkte prima. De aanhanger had geen storing (pin 3 en pin 7 van de stekker doorgemeten).

Vandaag op onderzoek uitgegaan bij de auto (405). Pin 3 en 7 van de stekkerdoos op de auto gaf geen signaal. Ook het linker achterlicht van de auto, de kentekenplaatverlichting en het verklikkerlampje van de verlichting in het dashboard deden het niet. Volgens het boekje zitten deze allemaal op 1 zekering en inderdaad: de zekering was geknapt. Een nieuwe zekering geplaatst en alles werkt weer op 2 dashboardlampjes na: de controlelampjes van het stadslicht en dimlicht doen het niet.

Zou het aannemelijk kunnen zijn dat dit lampje / deze lampjes gesprongen is / zijn en dat daardoor de zekering is geknapt?
Laatst bijgewerkt door BertPleizier op 05 aug 2020, 17:21, in totaal 1 keer bewerkt.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Linker achterlicht en kentekenverlichting branden niet

Berichtdoor Doornekamp33 » 05 aug 2020, 17:11

Een lampje die stuk gaat kan idd een zekering laten springen, gebeurt het nu snel weer is er wat anders aan de hand maar tot die tijd effe afwachten.
Laatst bijgewerkt door Doornekamp33 op 05 aug 2020, 17:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Linker achterlicht en kentekenverlichting branden niet

Berichtdoor BertPleizier » 05 aug 2020, 17:22

Ik zal morgen even het instrumentenpaneel demonteren en de 2 lampjes vervangen. Benieuwd of ze dan wel willen branden als ik de verlichting aan doe.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Linker achterlicht en kentekenverlichting branden niet

Berichtdoor BertPleizier » 06 aug 2020, 15:10

Alles werkt weer! Ik heb de 2 verklikkerlampjes in het instrumentenpaneel van het stadslicht en dimlicht vervangen en ze branden weer als het licht aan is.

Het lampje voor het stadslicht was zo zwart als roet. Die van het dimlicht een heel klein beetje, maar dat is van het gebruik denk ik. Er zitten nu dus weer 2 nieuwe lampjes in. Blijkbaar zijn beide verklikkerlampjes met elkaar doorverbonden, waardoor het verklikkerlampje van het dimlicht ook niet meer brandt als het verklikkerlampje van het stadslicht kapot is.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten