Trage elekrische ramen 205

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Trage elekrische ramen 205

Berichtdoor MarkVDE » 21 jan 2021, 13:05

Hoi!
M'n 205'je z'n electrische ramen zijn na 26+ jaar niet zo snel meer, wat is jullie diagnose?

De bijrijdersruit is het allertraagste, hij komt maar heel moeizaam en onregelmatig omhoog.
Ik ben elke keer bang dat hij niet meer terug omhoog komt.
De bestuurderskant is veel beter, gelukkig. Die gaat best vlot, en 'voelt' wèl betrouwbaar.
Wel 'wiebelen' de ruiten nogal, maar dat kan ook 'normaal' zijn(?)

Zou het kunnen dat de passagierskant, doordat deze weinig gebruikt zal zijn, vies is, of zou de motor bezig zijn met z'n zwanenzang? (worst case scenario natuurlijk)

Ik ga vanmiddag in ieder geval de deur schoonmaken en met siliconenspray smeren, hopelijk helpt dat!
alle hulp en info is welkom!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Trage elekrische ramen 205

Berichtdoor RogerSch » 21 jan 2021, 13:40

Alle electrische contacten schoonmaken. Door oxidatie/vervuiling krijg je spanningsval over contacten en dus een lagere spanning bij elektromotor.
En alles nalopen vanaf de accu, zekeringkastje tot aan de massa aansluitingen.
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: Trage elekrische ramen 205

Berichtdoor MarkVDE » 22 jan 2021, 12:27

RogerSch schreef:Alle electrische contacten schoonmaken. Door oxidatie/vervuiling krijg je spanningsval over contacten en dus een lagere spanning bij elektromotor.
En alles nalopen vanaf de accu, zekeringkastje tot aan de massa aansluitingen.


Dank je, ik ga ermee aan de slag! Ik heb gisteren de raamstijlen met siliconenspray gesmeerd, dat lee ietsje te helpen!
Inderdaad, er gebeuren rare dingen als ik de ramen bedien.
(Met draaiende motor natuurlijk) heb ik de ruiten flink getest: ik hoor aan de blower dat dat erg veel vraag van de accu,
meer dan me normaal lijkt!
Het is vergelijkbaar met het aanzetten van m'n koplampen, zo veel stroom trekt het.
De accu is 'm jaartje oud, dus dat is het probleem in ieder geval niet.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Trage elekrische ramen 205

Berichtdoor EJH405 » 24 jan 2021, 13:28

RogerSch schreef:Alle electrische contacten schoonmaken. Door oxidatie/vervuiling krijg je spanningsval over contacten en dus een lagere spanning bij elektromotor.
En alles nalopen vanaf de accu, zekeringkastje tot aan de massa aansluitingen.


Mee eens. Na tientallen jaren is een elektrisch systeem ook oud, met name door oxidatie in de connectoren en soms ook in schakelaars. Bedenk dat de stroomkring voor de passagier loopt via de deur van de bestuurder, dus best een lange keten. Wat best goed helpt is alle stekkers in de stroomkring eens losnemen, inspuiten met contactspray (een beetje is genoeg) en dan een keer of 10 losmaken en weer insteken. Contactspray werkt chemisch, dus dat gaat beter bij kamertemperatuur. Daarom zou ik je aanraden om de operatie uit te stellen tot het voorjaar.

Een manier om te kijken of het probleem echt in het elektrisch systeem zit, is om een paar draden (altijd mét een zekering!!) rechtstreeks naar een accu of een 13,8V labvoeding te leiden en te zien hoe goed het raam daarmee beweegt. Ook kun je een multimeter zetten over twee punten waarvan je denkt dat ze dezelfde spanning hebben (bijvoorbeeld vóór en na de schakelaar) en dan zien dat je 1 volt kwijtraakt bijvoorbeeld.

Ook zou je de ruit los kunnen maken van de motor, voelen hoe soepel de ruit beweegt, en kijken hoe soepel de motor op zichzelf beweegt. Wellicht zit er veel ingedroogd smeervet in het mechanisme. In dat geval uitbouwen en troetelen. Het lager aan de achterkant van de motor kun je niet bij, ik heb wel eens een klein gaatje in de behuizing geboord en er een paar (niet meer!) drupjes olie in laten vallen, en toen dichtgemaakt met kit, maar in mijn geval maakte het geen wereld van verschil.

Verder kan het zijn dat de ruitenlikker erg hard tegen de ruit drukt, dat helpt ook niet.
Bij de 205 cabriolet zijn er stelschroeven voor het ruit-mechanisme om de aansluiting op de kap goed te krijgen, zie de Haynes Peugeot 205 manual, er zwerven diverse kopieën op de vluchtstrook van de digitale snelweg.. ;)

Succes!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten