fijn-afstelling ontsteking

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

fijn-afstelling ontsteking

Berichtdoor Billy Turf » 25 jan 2006, 23:24

Graag advies m.b.t. de bewuste "puntjes op de i" :(

Ik heb bij mijn 504 cabrio KF6 (1800 cc) de ontsteking afgesteld m.b.v.
de pin in het vliegwiel etc. nu ben ik op een punt gekomen waarbij de motor wel loopt maar bij het rijden inhoudt / stottert of na iets verdraaien van het ontstekingshuis niet goed oppakt dan wel ploft bij gas los dus het ontstekingstijdstip staat nog niet helemaal goed. Volgens Haynes en Peugeot handboeken moet dan de fijnafstemming plaatsvinden.... maar hoe ? er zit immers geen plaatje op het distributiedeksel o.i.d. dus dit kan alleen met de hand. Ik ben echter bang dat het op goed geluk met de hand verdraaien ook niet de bedoeling is. Bovendien heb ik begrepen dat een fractie verdraaien het verschil kan uitmaken tussen goed of niet goed lopen.
Kan iemand mij (uit ervaring) aangeven hoe de fijn-afstelling het beste
gedaan kan worden ? :-)

groet, Wouter
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Berichtdoor Bert » 26 jan 2006, 12:02

je kan met een stroboscooplamp ook in het gat kijken waar je de pin in stopt , dan moet je die opening kunnen zien. Maar als hij "ploft" tijdens gas loslaten, zou je ook de opbrengst van de brandstofpomp ( kugelfisher) kunnen controleren, want als die niet goed is krijg je ook deze verschijnselen
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor edwin ss50 » 26 jan 2006, 18:36

dit is toch een carburateur motor? en ploffen in de uitlaat staat de ontsteking te laat.

maar je moet het eve met een stroboscoop doen ja, dan heb je het goed.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor JT » 26 jan 2006, 19:04

Bert weet veel en heeft gelijk.
Het is een injectiemotor ss50, ;-)
En toen ik het las dacht ik ook "te rijk afgesteld"
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor edwin ss50 » 26 jan 2006, 20:11

o, oke dat wist ik niet, allemaal voor mijn tijd die autos :wink:
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Billy Turf » 26 jan 2006, 20:57

Bert (en anderen) bedankt voor jullie reacties. :lol:
Ik zal alleen op een stroboscoop lamp uit moeten want die heb ik (nog)
niet maar het zou te mooi zijn als het slechts met de hand zou kunnen.

Ik wist dat je voor de afstelling met lamp ook het pen-gat kunt gebruiken
en was al op zoek naar mogelijke merktekens aan de voorzijde.

Weet je mischien ook wat Haynes bedoeld met het volgende:
"de fijn-afstelling kan naast gebruik van de stroboscoop ook gedaan worden door het verdraaien van de geribbelde afstel moer (knurled adjusting nut" ?
Het enige wat ik kan vinden dat er een beetje op lijkt is een geribbeld wieltje op de plaat waar ook de contactpunten opgeschroefd zitten.
maar dat wordt ergens anders weer een "eccentric adjuster" genoemd

groet,
Wouter
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Berichtdoor Bert » 26 jan 2006, 21:35

het kan ook met een 12Volt lampje, als de pen in het vliegwiel zit moet je de onsteking zover draaien dat het lampje net "aan of uit "gaat, als je dan de rotor iets opzij trekt " (niet draaien) dan moet het lampje uit of aan gaan.

ik weet niet exact meer of het nu uit is dat het lampje aan moet gaan of andersom :oops: ( het is alweer zo'n 25 jaar geleden dat ik op deze manier een ontsteking afgesteld heb)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 27 aug 2006, 20:00

Die tip van de stroboscoop gebruiken om door het gat te kijken, dat werkt goed! Heel goed zelfs. Beter dan met het lampje. Bedankt Bert!

Maar fijnafstelling? Zonder gradenboogje op de poelie zoals bij latere modellen wel zit? Hoe? Wie weet?

Ik houd momenteel problemen bij hogere toerentallen.
Ondanks bovenstaande afstelling. Contactpuntjes en verdelerkap vervangen.
Stationair - geen punt, stroboscoop laat precies de twee gaten in lijn zien.
Gas geven zorgt netje voor verdraaiing. Ook zichtbaar door dat gat.
Boven de 2500-3000 rpm onder belasting (optrekken): Flutterend geluid, struikelt over zichzelf...

Wie weet raad?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor oldtimer » 29 aug 2006, 21:04

Kontaktpuntenafsteling is goed?0,4 mm oftewel 57 graden.
Te horen aan je verhaal lijkt het wel alsof de bobine te weinig tijd krijgt om op te laden.
Dit kan komen door een verkeerde afstelling van de kontaktpunten maar het zou ook kunnen dat de bobine stuk is.
Verder blonken inderdaad de kugelfisherpompen niet uit door betrouwbaarheid en vereist de afstelling enige ervaring.Vooral langere tijden stilstaan waren funest voor deze pompen.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor 403B-1963 » 29 aug 2006, 23:11

JT schreef:Boven de 2500-3000 rpm onder belasting (optrekken): Flutterend geluid, struikelt over zichzelf...

Wie weet raad?


Dit lijkt op een onjuiste werking van de vacuum vervroeging, ten minste als er in een 504 cabrio een conventionele ontsteking zit.

Als het een electronische ontsteking is weet ik niet of die ook een vacuumvervroeging heeft.

Je hebt namelijk twee soorten vervroeging:

1e Vervroeging n.a.v. het stijgende toerental (Meestal centrifugaalvervroeging of een electronische variant hierop)

en

2e Vervroeging aan de hand van de de belasting, dus de stand van de gasklep (vacuumvervroeging of electronisch alternatief )

Je stelt dat het onder belasting gebeurt dus 2e mogelijk heid, maar ook bij 2500 a 3000 toeren (is redelijk hoog) dus kan ook de 1e mogelijkheid een probleem veroorzaken.

Succes

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Bert » 30 aug 2006, 09:26

Als je de verdeelkap er af haalt kun je zien dat er aan het asje dat uit de vacuumvervroeger zit een gekarteld wieltje? zit , daar zou je eventueel iets kunnen verstellen in de "vacuum "vervroeging van de ontsteking denk ik, maar ikzelf heb daar nooit iets mee gedaan.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor oldtimer » 30 aug 2006, 20:56

Deze afstelingen kwamen toch nog wel redelijk precies, ik weet dat wij hier vroeger een synchrograaf voor hadden om door het strakker en losser zetten van de veertjes de juiste vervroeging te krijgen bij elk toerental
Deze vervroeging was dan voor elk type ontstekingstoren weer anders, ik geloof dat ik die gegevens nog wel ergens heb.
De vacuum vervroeging stelden we inderdaad af met het exentrische kartelwieltje en ook dat had bepaalde waarden ook verschillend voor elk type motor ,we gebruikten daarvoor een vacuumpompje wat op de synchrograaf zat en deden dat terwijl de ontsteking stond te draaien om een juist beeld van de werking te krijgen.
Je moet er nu niet meer aan denken elke 10000 km nieuwe puntjes dus elke keer de ontsteking eruit en opnieuw afstellen, en dat voor het huidige uurtarief.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor JT » 30 aug 2006, 23:09

Ik ben weer wijzer. Alle stukjes en beetjes bij elkaar geteld, mijn beste Frans en de RTA erlangs, en maar logisch nadenken.

Afstellen van een 504 met een gat in het blok (zonder gradenboog op poelie) gaat als volgt:

Afstand tussen contactpunten: 0,40 mm
Zorg dat ze niet ingebrand zijn

Eén van de achterwielen opkrikken.
Versnelling in 4 (1:1)
Handrem los
Zet een 8mm pen in het gat
Draai het achterwiel, laat iemand anders de pen aandrukken, zodat die in het gat van de as gaat
De ontsteking moet nu precies staan op cylinder 1, dat kun je als volgt regelen:
Ontsteking onderaan losdraaien (steek 11)
Ontsteking helemaal naar rechts draaien
Hier maak ik een denkfout...Gisteren werkte dit en vandaag krijg ik dit niet gereproduceerd. --> Een lampje aansluiten op de min/massa van de bobbine en de + van de accu (de bobbine word geschakeld door de massa)
Het contact aanzetten
De ontsteking naar links draaien, tot het lampje aangaat.
<-- Maar het maakt in mijn geval niet zo uit, want met de stroboscoop stel ik 'm na...
Ontsteking vastzetten
Contact uit
Pen eruit

Als je een stroboscoop hebt, kun je controleren of e.e.a. ios goedgegaan door op het 8mm gat te richten, je moet er dan in kunnen kijken.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 31 aug 2006, 22:59

In de XN2 motor van na 1970, 71 of 72 (??) zit geen gat, wel in het blok, maar niet in de as...
Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 01 sep 2006, 13:32

bij mijn weten zit dat gat er wel ( in het vliegwielhuis ) want dat word ook gebruikt als je de krukaspoulie er af moet halen ( want dan moet je de motor vastzetten)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor jan eend + » 01 sep 2006, 14:29

JT schreef:Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...

Moi. Het kan ook zijn dat dat het BDP van de uitlaatslag is en niet van de compressieslag.... :? In dat geval is cyl 4 aan de beurt voor vonken. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor tjark63 » 01 sep 2006, 17:34

jan eend schreef:
JT schreef:Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...

Moi. Het kan ook zijn dat dat het BDP van de uitlaatslag is en niet van de compressieslag.... :? In dat geval is cyl 4 aan de beurt voor vonken. Groetz, Vanjan.


Sorry JT en Jan, maar dat klopt ook niet. Het ontstekingstijdstip ligt een aantal graden voor het bovenste dode punt. Op deze manier afstellen en de motor loopt als een krant, met veel geplof in de uitlaat omdat de ontsteking veel te laat staat. De motor heeft of een gat in het vliegwielhuis en een uitsparing in het vliegwiel, of een timing plaatje bij de krukas poelie. In het eerste geval heb je niets aan een stroboscoop omdat dit een statische manier van afstellen is (dus zonder draaiende motor, dat kan immers ook niet omdat de paspen het vliegwiel blokkeert). In het tweede geval staat op het timing plaatje aangegeven waar het BDP van cilinder 1 zit, waar het statische ontstekingspunt zit en waar het punt van maximale vervroeging, meestal 10° voor BDP.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor tjark63 » 01 sep 2006, 17:40

Bert schreef:bij mijn weten zit dat gat er wel ( in het vliegwielhuis ) want dat word ook gebruikt als je de krukaspoulie er af moet halen ( want dan moet je de motor vastzetten)


De krukaspoelie haal je er af door een passende dop op de poelie moer te zetten, daar een momentsleutel of andere lange hefboom op die tegen de accu of ander vast punt steunt, en dan de motor starten. De normale draairichting van de krukas moet dan wel passen bij rechts schroefdraad, anders draai je de boel alleen maar vaster of zelfs aan gort. Natuurlijk wel de ontsteking uitschakelen zodat de motor niet aanslaat. Heb dit al meerdere malen gedaan (505), gaat prima. De methode van Bert kan er toe leiden dat de paspen verbuigt en daarna niet meer verwijderd kan worden...(ook als eens gehad bij mijn 404 uit 1964).
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor JT » 01 sep 2006, 18:43

tjark63 schreef:Sorry JT en Jan, maar dat klopt ook niet. Het ontstekingstijdstip ligt een aantal graden voor het bovenste dode punt. Op deze manier afstellen en de motor loopt als een krant, met veel geplof in de uitlaat omdat de ontsteking veel te laat staat. De motor heeft of een gat in het vliegwielhuis en een uitsparing in het vliegwiel, of een timing plaatje bij de krukas poelie. In het eerste geval heb je niets aan een stroboscoop omdat dit een statische manier van afstellen is (dus zonder draaiende motor, dat kan immers ook niet omdat de paspen het vliegwiel blokkeert). In het tweede geval staat op het timing plaatje aangegeven waar het BDP van cilinder 1 zit, waar het statische ontstekingspunt zit en waar het punt van maximale vervroeging, meestal 10° voor BDP.


Maar als het gat in de as zichtbaar is (of er nu een pin in zit, of als ik er met een lamp op schijn) vindt de ontsteking plaats. Dus als ik bij lopende motor een strobosccop richt op het gat, moet telkens het gat in de as zichtbaar zijn als de stroboscoop flitst en dan dus ook onstoken wordt?
Of bedoel je dat ik dan nog een 10graden moet vervroegen?

De manier zoals ik beschrijf met de lat is heel onprecies natuurlijk, maar die kan ik dan weer, als ie loopt, later bijstellen met de gradenboog voorop de poelie en met hulp van de stroboscoop.

btw, te verontschuldigen hoef je je echt niet. Alle info moet hier verzameld worden, dus leef je uit!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 01 sep 2006, 19:44

er zitten 2 gaten, het kleinste is het BDP de andere is de voorontsteking ( dat is het gat waar je met de stroboscoop in kijkt )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor oldtimer » 01 sep 2006, 19:47

JT schreef:Ik ben weer wijzer. Alle stukjes en beetjes bij elkaar geteld, mijn beste Frans en de RTA erlangs, en maar logisch nadenken.

Afstellen van een 504 met een gat in het blok (zonder gradenboog op poelie) gaat als volgt:

Afstand tussen contactpunten: 0,40 mm
Zorg dat ze niet ingebrand zijn

Eén van de achterwielen opkrikken.
Versnelling in 4 (1:1)
Handrem los
Zet een 8mm pen in het gat
Draai het achterwiel, laat iemand anders de pen aandrukken, zodat die in het gat van de as gaat
De ontsteking moet nu precies staan op cylinder 1, dat kun je als volgt regelen:
Ontsteking onderaan losdraaien (steek 11)
Ontsteking helemaal naar rechts draaien
Hier maak ik een denkfout...Gisteren werkte dit en vandaag krijg ik dit niet gereproduceerd. --> Een lampje aansluiten op de min/massa van de bobbine en de + van de accu (de bobbine word geschakeld door de massa)
Het contact aanzetten
De ontsteking naar links draaien, tot het lampje aangaat.
<-- Maar het maakt in mijn geval niet zo uit, want met de stroboscoop stel ik 'm na...
Ontsteking vastzetten
Contact uit
Pen eruit

Als je een stroboscoop hebt, kun je controleren of e.e.a. ios goedgegaan door op het 8mm gat te richten, je moet er dan in kunnen kijken.


Doe het nou maar zo dan is het goed,je hoeft natuurlijk niet de auto op te krikken als de bougies eruit zijn kun je de krukas vrij gemakkelijk draaien met een waterpomptang op de pouliemoer.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor JT » 02 sep 2006, 07:53

jan eend schreef:
JT schreef:Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...

Moi. Het kan ook zijn dat dat het BDP van de uitlaatslag is en niet van de compressieslag.... :? In dat geval is cyl 4 aan de beurt voor vonken. Groetz, Vanjan.
Heb ik over lopen nadenken, en dat is natuurlijk inderdaad zo!
Scheelt idd zo maar een halve draai !!! :oops:

Dus is het van belang bij te houden waar je 1-cylinder ontsteekt, stand van de rotor in de gaten houden... (bij mij rechtsboven).
Ik heb dus nu gewoon geluk gehad: 50% shot...
Dank voor de aanvulling!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten