Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
JT schreef:Boven de 2500-3000 rpm onder belasting (optrekken): Flutterend geluid, struikelt over zichzelf...
Wie weet raad?
JT schreef:Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...
jan eend schreef:JT schreef:Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...
Moi. Het kan ook zijn dat dat het BDP van de uitlaatslag is en niet van de compressieslag.... In dat geval is cyl 4 aan de beurt voor vonken. Groetz, Vanjan.
Bert schreef:bij mijn weten zit dat gat er wel ( in het vliegwielhuis ) want dat word ook gebruikt als je de krukaspoulie er af moet halen ( want dan moet je de motor vastzetten)
tjark63 schreef:Sorry JT en Jan, maar dat klopt ook niet. Het ontstekingstijdstip ligt een aantal graden voor het bovenste dode punt. Op deze manier afstellen en de motor loopt als een krant, met veel geplof in de uitlaat omdat de ontsteking veel te laat staat. De motor heeft of een gat in het vliegwielhuis en een uitsparing in het vliegwiel, of een timing plaatje bij de krukas poelie. In het eerste geval heb je niets aan een stroboscoop omdat dit een statische manier van afstellen is (dus zonder draaiende motor, dat kan immers ook niet omdat de paspen het vliegwiel blokkeert). In het tweede geval staat op het timing plaatje aangegeven waar het BDP van cilinder 1 zit, waar het statische ontstekingspunt zit en waar het punt van maximale vervroeging, meestal 10° voor BDP.
JT schreef:Ik ben weer wijzer. Alle stukjes en beetjes bij elkaar geteld, mijn beste Frans en de RTA erlangs, en maar logisch nadenken.
Afstellen van een 504 met een gat in het blok (zonder gradenboog op poelie) gaat als volgt:
Afstand tussen contactpunten: 0,40 mm
Zorg dat ze niet ingebrand zijn
Eén van de achterwielen opkrikken.
Versnelling in 4 (1:1)
Handrem los
Zet een 8mm pen in het gat
Draai het achterwiel, laat iemand anders de pen aandrukken, zodat die in het gat van de as gaat
De ontsteking moet nu precies staan op cylinder 1, dat kun je als volgt regelen:
Ontsteking onderaan losdraaien (steek 11)
Ontsteking helemaal naar rechts draaien
Hier maak ik een denkfout...Gisteren werkte dit en vandaag krijg ik dit niet gereproduceerd. --> Een lampje aansluiten op de min/massa van de bobbine en de + van de accu (de bobbine word geschakeld door de massa)
Het contact aanzetten
De ontsteking naar links draaien, tot het lampje aangaat. <-- Maar het maakt in mijn geval niet zo uit, want met de stroboscoop stel ik 'm na...
Ontsteking vastzetten
Contact uit
Pen eruit
Als je een stroboscoop hebt, kun je controleren of e.e.a. ios goedgegaan door op het 8mm gat te richten, je moet er dan in kunnen kijken.
Heb ik over lopen nadenken, en dat is natuurlijk inderdaad zo!jan eend schreef:JT schreef:Truukje, bougie van 1 eruit, lange lat erin en motor draaien, als de lat op z'n hoogste punt is, moet de ontsteking cyl 1 aansturen en heb je het punt ook te pakken...
Moi. Het kan ook zijn dat dat het BDP van de uitlaatslag is en niet van de compressieslag.... In dat geval is cyl 4 aan de beurt voor vonken. Groetz, Vanjan.
Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten