2 weg en 4 weg wie kan me helpen???

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

2 weg en 4 weg wie kan me helpen???

Berichtdoor beginner » 19 jul 2006, 09:21

hoi allemaal,

Ik ga binnenkort nieuwe hoedenplank speakers in mijn 306 monteren. Maar nu kwam ik 2 weg en 4 weg speakers tegen. Wat is hier tussen precies hetverschil? Kan ik dit gewoon op één plus en één min aansluiten op mijn radio?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes.
beginner
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 jun 2006, 19:21

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 20 jul 2006, 12:03

Ja de aansluiting van de speakers is het zelfde,
Het verschil tussen de spekers is de weergave van het geluid,
1weg: is alle tonen door 1 speaker
2weg: 2 speakers in 1 behuizing 1 voor hoge tonen en 1 voor midden en lage tonen
3weg: 3 speakers in 1 behuizing 1 voor hoog 1 voor mid 1 voor laag
4weg: 4 speakers in 1 behuizing 1voor heel hoog 1 voor hoog 1 voor mig 1 voor laag.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Jeetje » 20 jul 2006, 12:17

Bij ouderwetse '1-wegspeakers' maakt het niet uit welke kabel aan de plus en welke aan de min wordt gehangen.

Vanaf 2-weg is dat wél belangrijk!

Zorg er -dus- voor dat je bij het aansluiten van de speakers oplet dat je de plus van de speaker op de plus van de uitgang van de radio zet en de min op de min!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor john » 20 jul 2006, 13:20

Jeetje schreef:Bij ouderwetse '1-wegspeakers' maakt het niet uit welke kabel aan de plus en welke aan de min wordt gehangen.

Vanaf 2-weg is dat wél belangrijk!

Zorg er -dus- voor dat je bij het aansluiten van de speakers oplet dat je de plus van de speaker op de plus van de uitgang van de radio zet en de min op de min!


Ook bij 1-weg speakers is dat belangrijk, anders halveer je de weergave van (voornamelijk) de lage tonen. Je levert een hoop kwaliteit in als de speakers in tegenfase staan.
Als je bij 1 speaker + en - omdraaid, moet je dat bij de andere ook doen. Het beste is natuurlijk gewoon + en - goed aan te sluiten.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Jeetje » 20 jul 2006, 14:21

Ik heb 1-weg speakers in mijn 404 en een Blaupunkt (mono) radio waarop wel twee speakers aangesloten konden worden. Ik heb alle mogelijke manieren getest, maar het geluid en de geluidskwaliteit was bij alle aansluitversies identiek...

Maakt het dan wellicht ook uit wat voor radio eraan hangt? (mono/stereo, uitgangsvermogen, etcetera)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor john » 20 jul 2006, 18:57

Bij een mono radio is het verschil bijna niet hoorbaar, maar bij een stereo radio valt bijna het stereo effect weg als 1 van de twee speakers is omgepoold.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten