probleem spanningsregelaar?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

probleem spanningsregelaar?

Berichtdoor Daniël » 05 aug 2006, 14:42

Vanochtend even mijn accuspanning gemeten: 15,9 V! En dan staat de motor nog niet eens aan... Bij stationair lopende motor loopt het langzaam verder omhoog. Lijkt me dus een probleem met de spanningsregelaar. Een paar weken geleden had ik hetzelfde probleem, toen leek de oplossing te zijn dat het aardedraadje wat beter contact maakte. Maar nu is het dus weer hetzelfde probleem?
Heeft iemand een idee wat er aan de spanningsregelaar zelf kapot zou kunnen zijn? Ik heb een losse regelaar (Ducellier), tegen het achterboord van de motorruimte aangeschroefd. Ik heb hem er al af gehaald en het kapje losgehaald: ik zie alleen maar een ingenieus bouwwerkje met spoelen en draadjes maar heb te weinig kaas gegeten van electriciteit om te zien of er iets fout zit. Het ziet er op zich goed uit volgens mij. Helaas heb ik momenteel geen digitale camera... :cry:
De bedrading ziet er ook goed uit.

Mocht iemand de aandrang voelen om eens grondig uit te leggen hoe een (wisselstroom)dynamo, spanningsregelaar en accu precies op elkaar werken: graag! Ik zie tussen de verschillende onderdelen wel draadjes lopen, net zoals in het electriciteitsschema op papier, maar hoe de electriciteitsstromen precies lopen en waar de spanningen zich voordoen, blijft voor mij vooralsnog een groot msyterie...
Misschien dat ik na een goede uitleg kan ontdekken wat er fout zit?
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Daniël » 05 aug 2006, 14:48

O ja, nog even een toevoeging: mijn accumeter op het dashboard geeft overigens niet een te hoge spanning aan. Sterker nog: de wijzer komt meestal niet eens in het grijs, maar blijft in het onderste rood. :?
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor oldtimer » 05 aug 2006, 20:45

Volgens mij kan een stilstaande accu eigenlijk nooit een hogere spanning afgeven dan 6 maal 2.2 volt is dus 13.2 volt. Dus ik denk dat als je een hogere waarde meet bij stilstaande motor er iets mis is met je multimeter en niet zo veel met je auto.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor Daniël » 05 aug 2006, 21:10

Mmm, als dat zo is moet het wel aan de multimeter liggen... :? Zal ff kijken of ik morgen of maandag met een andere meter kan meten... Mochten anderen nog andere ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor JD » 06 aug 2006, 01:21

Sommige multimeters hebben de eigenschap dat ze erg veel gaan afwijken (= te veel aangeven) als de batterij bijna leeg is.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Daniël » 06 aug 2006, 12:41

Bedankt voor de tip JD!. Het bleek inderdaad de batterij te zijn. Met een andere batterij in de multimeter geeft de accu gewoon 12,8 V. Overigens geeft die bij een stationaire motor nog steeds 12,8 V. Normaal gesproken moet dat dan toch wat omhoog gaan? In ieder geval, de spanningsregelaar lijkt ok, maar misschien moet ik toch maar eens een reserve-exemplaar op de kop tikken.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor oldtimer » 06 aug 2006, 12:57

Bij draaiende motor moet de spanning oplopen naar 13,6 tot 14,4 volt, deze spanning is bij de meeste spanningsregelaars af te stellen met een soort van exentriek, als de spanning niet oploopt bij draaiende motor ben ik bang dat je dynamo niet werkt,die gaan n.l. meer stuk dan de spanningsregelaar.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor Daniël » 06 aug 2006, 16:34

Dat denk ik niet, want dan zou ik al lang met een lege accu moeten hebben gezeten, denk ik. Ik heb afgelopen week regelmatig gereden. Ik zal er vanavond nog eens naar kijken.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor oldtimer » 06 aug 2006, 16:40

Ik weet het ook niet zeker, ik spreek alleen uit 38 jaar ervaring als monteur in de Peugeot's ik heb dus de 504's nog nieuw zien komen.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor JT » 06 aug 2006, 16:47

Ik ben heel benieuwd wat die "exentriek" inhoudt. Op de (orginele) spanningsregelaar kun je niks stellen. Heb 'm wel laatst open gehad.
Oldimer heeft gelijk dat de spaninng na verloop van tijd op moet lopen, de accu wordt dan bijgeladen.
De spanningsregelaar regelt de overgang tussen gebruik van accu en het opladen van de accu.
Als de motor voldoende toeren maakt, dan levert de dynamo stroom. De spanningsregelaar schakelt dan het systeem over van de accu naar de dynamo en laadt vanaf dat moment de accu weer bij.
Als de koolstofborstels versleten zijn, dan levert de dynamo moeilijker stroom, misschien alleen bij langdurig hogere toerentallen. Dat zou misschien het geval bij jou kunnen zijn Daniël.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Daniël » 06 aug 2006, 17:12

oldtimer schreef:Ik weet het ook niet zeker, ik spreek alleen uit 38 jaar ervaring als monteur in de Peugeot's ik heb dus de 504's nog nieuw zien komen.

Sorry oldtimer, zo bedoelde ik mijn antwoord niet. Ik weet wel zeker dat jij er veel meer verstand van hebt dan ik. Wat ik alleen niet snapte was dat ik dan nog geen lege accu heb, omdat ik de laatste tijd gewoon de auto gebruikt heb.

JT schreef:Ik ben heel benieuwd wat die "exentriek" inhoudt. Op de (orginele) spanningsregelaar kun je niks stellen. Heb 'm wel laatst open gehad.
Als de koolstofborstels versleten zijn, dan levert de dynamo moeilijker stroom, misschien alleen bij langdurig hogere toerentallen. Dat zou misschien het geval bij jou kunnen zijn Daniël.

In die van mij zit wel een soort stelschroefje. Ik denk dat oldtimer die bedoelt? Geen idee of het een originele spanningsregelaar is. Het is wel een Ducellier, en volgens mij vrij oud.
Wat betreft die koolstofborstels: hoe controleer ik dat?
Ten slotte: hoe kan ik met een multimeter/spanningsmeter meten hoeveel spanning de dynamo aan de accu levert en hoeveel spanning de spanningsregelaar reguleert?
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor oldtimer » 06 aug 2006, 20:23

Veel missers worden gemaakt door spanning en stroom met elkaar te verwisselen. De laadspanning van de dynamo meet je bij verhoogd stationair toerental(2000 t/m) en zou, gemeten met een goeie accu, tussen de 13,6 en 14,4 volt moeten liggen. De stroom die je dynamo levert zal in het geval van zo'n oldtimer 504 op ongeveer 35 Ampere moeten komen, dat meet je met een inductietang op de dynamo + draad van de dynamo met verhoogt toerental en alle gebruikers aangeschakeld.
Bij deze dynamo's wordt de regeling nog gedaan door de spanning af te regelen, dwz, als de accu vol is regelt de regelaar de laadspanning naar beneden.
Bij de huidige auto's wordt de stroom afgeregeld en heb je dus met laadspanningen te maken van 17 volt, dat is dus de verklaring waarom er zoveel auto's met kapotte koplampen rond rijden, (vooral Volkswagen).
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor Daniël » 13 aug 2006, 12:44

Gisteren ben ik even bij Jonkahrt geweest. Ik had mijn dynamo en spanningsregelaar los meegenomen en ben in de Hyundai ( :shock: ) van mijn broer er naartoe gereden. Bij Jonkhart mocht ik de dynamo en de regelaar even testen op een oude 404: dynamo is nog goed, spanningsregelaar niet. Vervolgens diverse andere spanningsregelaars getest voordat er een goede bijzat: ongeveer 14,6 V bij stationair lopende motor.
Vervolgens thuis (met rugpijn van de Hyundai) dynamo en nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en de boel getest: de accu geeft nu bij stationair lopende motor ongeveer 13,1 V: beter dan de 12,4 V van voorheen, maar nog steeds niet optimaal. Aan de dynamo en regelaar ligt het in ieder geval niet. De accu dus?
Wat kan het probleem van de accu zijn als hij normaal (motor uit) gewoon 12,7 V geeft, en bij stationaire motor slechts 13,1 V? Als ik gas geef, gaat de accuspanning mee omhoog, maar als ik in de auto rijd blijft het metertje op het dashboard in het rood staan, of gaat het soms net aan in het grijs. Op zich werkt alles naar behoren (radio, licht, knipperlicht, aanjager, enz) maar het zit me toch niet lekker.
Gewoon een andere accu uitproberen, of heeft iemand nog een andere suggestie?
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor oldtimer » 13 aug 2006, 13:03

Hoe hoog is de afgeregelde spanning bij verhoogd toerental(zeg maar 2000 toeren.)?
EN je zou inderdaat eens een andere accu kunnen proberen, als de inwendige weerstand van de accu wat hoog is gaat er weinig stroom door en laadt hij nooit helemaal lekker op.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor Daniël » 13 aug 2006, 14:21

ik heb geen toerenteller, maar 2000 toeren is niet heel erg hoog toch? Als ik de gashendel van de acrburateur iets opentrek (geen geloei, maar gewoon gas geven, zeg maar) stijgt de spanning naar ongeveer 13,8 V.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor oldtimer » 13 aug 2006, 14:24

Dat is dus nog aan de lage kant, zoals ik eerder al schreef moet de afgeregelde spanning liggen tussen de 13,6 en 14,4 volt, dat toerental zoals jij dat uitlegt is goed.Dat metertje in je instrumentenpaneel is in feite een voltmeter met een beperkt meetbereik tussen 13 en 15 volt.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

spanningsverlies

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 aug 2006, 22:15

Kan inderdaad zijn dat je ergens een lek hebt Daniel, dat kan ook de accu inwendig zijn, heeft namelijk een inwendige weerstand idien er teveel spanningsverlies is kan dat zijn doordat de accu matig is.
Dat kun je testen door even een andere accu er in te hangen, verder is het raadzaam even de afgegeven spanning te meten als je de lichten evt. ook de knipperlichten en de blower aan zet, spanning mag wel inzakken echter niet te drastisch.Koolborstels kan ook, soms zijn ze zover afgesleten, dat ze nog maar af en toe contact maken met de collector.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Daniël » 16 aug 2006, 22:34

Nu de laatste tijd lijkt de spanning redelijk goed: het metertje op mijn dashboard komt netjes in het midden als ik gewoon aan het rijden ben. Zodra ik stil sta (bijv. voor het stoplicht) komt ie wel weer in het rood. Maar ik merk geen invloed op verlichting o.i.d.; alleen het knipperlicht dat iets langzamer tikt. Alles werkt dus wel naar behoren, maar ik zal binnenkort toch eens kijken of een andere accu beter resultaat geeft.
De koolborstels zijn goed: ik had de dynamo los meegenomen naar Jonkhart. 'Zo goed als nieuw', zei ie. Dus nu weet ik in ieder geval hoe die er uit moeten zien. :wink:
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten