probleem met lichten 406

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

probleem met lichten 406

Berichtdoor four-o-six » 05 sep 2006, 00:34

Hoi,

Sinds kort heb ik een 406 break uit 1997 en hoewel de wagen het goed doet, is er al van bij het begin een probleem met de lichten. :( Met name de lichten rechts voor en linksachter branden nooit langer dan een paar dagen, dan springt ofwel de zekering (die beide lichten zouden op één circuit zitten), ofwel gaan de lampen stuk. Op drie maanden tijd is er al een groot licht, een dimlicht en een achterlicht vervangen en de zekering al vijf keer. :?
In de garage hebben ze alles al twee keer nagemeten maar ze vinden niets. Heeft iemand ooit een soortgelijk probleem gehad of weet iemand een oplossing? Alvast bedankt!
four-o-six
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:44

Berichtdoor oldtimer » 07 sep 2006, 20:43

Dat er bij een auto van 9 jaar oud af en toe een lamp stuk gaat lijkt mij normaal.
Minder wordt het als het steeds dezelfde zou zijn.
Als de zekering die springt wel steeds dezelfde is, lijkt het mij belangrijk om te weten wat er door deze zekering afgeschermt wordt, je zou dan kunnen proberen , één voor een de dingen die er op zitten af te koppelen om te kijken of de zekering nog springt, zo kom je er vanzelf achter wat de kortsluiting veroorzaakt, en dat moet je dan repareren of vervangen.
Veel verlichtingstoringen worden veroorzaakt door de trekhaakstekkerdoos.
Je zou daar eens kunnen beginnen.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard

Berichtdoor 403B-1963 » 07 sep 2006, 23:33

Hallo,

Wij hebben ook een 406 met een 2liter motor uit 1997.

In de 4 jaar die wij hem nu hebben heb ik het linker dimlicht al 5 maal vervangen tegen het rechtse pas 1 keer. Wat een klote werk is dat. Je kunt er niet fatsoenlijk bij. De accu moet voor het goede eerst worden uitgebouwd.
Een kennis (ook 406) had ook een linker voorlamp laten vervangen door de garage kosten (inclusief lampje € 15 en uurloon € 20,00) € 35,00.
(Wat zijn die H7 lampjes in verhouding tot de H4 lampen duur zeg. )

Bij de garage zeiden ze dat het de spanningsregelaar zou kunnen zijn of trillingen. Hallogeen lampen zijn gevoeliger voor trillingen dan gewone lampen!
De spanningsregelaar bleek OK.
Dus vermoedelijk trillingen ( maar waar dan te beginnen?)
Banden ophanging schokdempers etc.

Gekozen om voorlopig niets te doen. Na het vervangen van de voorbanden, en het goed laten balanceren, tot nu toe geen kapotte lamp meer gehad.
Toeval of zat het probleem toch in een trillende (onbalans) band ?

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Bert » 08 sep 2006, 08:52

je kan ook de laadspanning controleren, als die te hoog is kost het ook veel lampen.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 08 sep 2006, 08:57

Mijn 406 Coupé vrat ook lampjes! :?

Daarom monteerde ik altijd de goedkoopste die ik kon vinden. Onlangs zag ik bij de gamma goedkope H7 lampen. (7 euro meen ik)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor JD » 08 sep 2006, 09:24

Soms ben je met goedkope, lees slechte kwaliteit, lampen duurder uit.
Ik had eens een koplamp van de 407 stuk en had een nieuwe gehaald bij een tankstation. Een week later ging de andere kapot dus ook hiervoor een nieuwe gehaald. Beide lampen hebben het een maand uitgehouden, toen waren ze allebei weer kapot. Ik heb er toen merklampen (Philips als ik me niet vergis) in gedaan en verder geen problemen meer gehad.
Moraal: merklampen gaan duidelijk langer mee.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor four-o-six » 08 sep 2006, 10:17

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties. Ver kan ik eigenlijk niet zoeken voor het probleem met de lichten. Op de betreffende zekering zitten enkel de lampen rechtsvoor en linksachter en het alarmsignaal voor als de lichten blijven branden na afgezet contact. De wagen heeft inderdaad een trekhaak maar die zou al nagemeten zijn, zo hebben ze mij verzekerd in de garage. Ik zal met de suggesties nog eens bij een andere garagist langsgaan, in de hoop dat het opgelost geraakt.

Vriendelijke groet,
Four-o-six
four-o-six
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:44


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten