Pagina 1 van 3

elektronische ontsteking (123)

BerichtGeplaatst: 27 aug 2004, 07:37
door Ed
Kode Fouw biedt op internet een computergestuurde elektronische ontsteking aan voor 295,- . Zou vooor het gevoel 30% meer vermogen leveren, zuiniger rijde, etc. Van 2cv rijders (daar levert dezelfde fabrikant ook voor) dat die inderdaad veel beter rijden. Omdat ik over ga op lpg is een beetje extra kracht geen ramp. Heeft iemand ervaring met deze ontsteking? :?: Of zou dat niet kunnen; een J7 met een computertje aan boord....

ontsteking

BerichtGeplaatst: 27 aug 2004, 10:05
door jos overvliet
In de 404 werkt het perfect

electronische ontsteking voor de 404

BerichtGeplaatst: 07 sep 2004, 20:18
door Leo J. Greiner
Hallo,
Ik heb in mijn 404 familiaal 1967 zo'n electronische ontsteking. Als je regelmatig rijdt is dat geen goedkope maar wel een goede aanschaf.
Ik reed meestal 1 op 10 en nu 1 op 11,5.
Groet
Leo Greiner

BerichtGeplaatst: 10 okt 2004, 22:51
door L'Animal
Ook mijn 504 draait met een 123ignition. De originele ontsteking was van het type M48, wat hetzelfde type is van de 404 (heb ik mij laten vertellen.)
Hij loopt er goed op. Op LPG gaat ook goed maar een vermogenswinst heb ik niet echt kunnen vaststellen. Op LPG loopt de motor altijd nog minder dan op benzine.
In de handleiding staat wel dat je het beste ook de bobine en kabels kan vervangen. Dit geeft een beter resultaat. Heb ik nog niet gedaan omdat ik zoek naar een zogenaamde "blauwe" Bosch bobine met een hoger voltage. Daar krijg ik maar weinig antwoorden op bij de automaterialenhandel. Dan schijnt hij echt goed te gaan lopen.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2004, 17:40
door micheldeman
Hoe werkt deze electronische ontsteking dan. Gebruikt hij een BDP sensor en regelt hij ook de vervroeging op de een of andere manier?

BerichtGeplaatst: 27 okt 2004, 17:49
door Mark
micheldeman schreef:Hoe werkt deze electronische ontsteking dan. Gebruikt hij een BDP sensor en regelt hij ook de vervroeging op de een of andere manier?

Ik weet dat Le Lion (niet het blad, maar het forumlidlid Maarten) een langeduurtest uitvoert met 123ignition, in de 203 van zijn vader. Wie weet heeft hij ook wat meer achtergrondinfo.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2004, 12:13
door micheldeman
micheldeman schreef:Hoe werkt deze electronische ontsteking dan. Gebruikt hij een BDP sensor en regelt hij ook de vervroeging op de een of andere manier?


Ik heb Ko de Fouw gebeld, en volgens mij snapt hij er zelf ook weinig van. Op de vraag of deze ontsteking ook geschikt was voor een 304 omdat ik door mijn turbo ombouwproject geen gebruik meer kan maken van de vacuumvervroeging was het antwoord dat hij ook nog wel een centrifugaalvervroeging had. Naar mijn weten zit deze altijd al op een 304 en is de vacuumvervroeging iets dat daar nog bovenop komt in het geval dat je je gasklep weer dichtgooit. Dus daar ben ik niet mee geholpen helaas. :cry:

En op de afspraak dat hij nog zou reageren op een mailtje heb ik ook niets meer gehoord. slechte zaak :evil:

BerichtGeplaatst: 28 mei 2005, 03:18
door Alaska
L'Animal schreef:Ook mijn 504 draait met een 123ignition. De originele ontsteking was van het type M48, wat hetzelfde type is van de 404 (heb ik mij laten vertellen.)
Hij loopt er goed op. Op LPG gaat ook goed maar een vermogenswinst heb ik niet echt kunnen vaststellen. Op LPG loopt de motor altijd nog minder dan op benzine.
In de handleiding staat wel dat je het beste ook de bobine en kabels kan vervangen. Dit geeft een beter resultaat. Heb ik nog niet gedaan omdat ik zoek naar een zogenaamde "blauwe" Bosch bobine met een hoger voltage. Daar krijg ik maar weinig antwoorden op bij de automaterialenhandel. Dan schijnt hij echt goed te gaan lopen.
Blauwe Bosch wordt geleverd door www.lasaulec.nl of online door www.Sparcon.nl Brezan heeft deze niet.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2005, 22:29
door L'Animal
Alaska, ik lees net pas je bericht over de Blauwe ontsteking. Bedankt voor je link ik ga er toch even achteraan.
Marco

BerichtGeplaatst: 10 sep 2005, 19:18
door JT
Vandaag 123-ignition ingebouwd.....

Advies: DOEN :!: :!: :!:

Werkt als een speer!
rustiger motor,
veel meer trekkracht bij lage toeren.
Morgen tanken en verbruik eens checken.....
De 300 euro MEER dan waard!

BerichtGeplaatst: 11 sep 2005, 01:17
door Gilletti
Denk er ook al enige tijd over om het in mijn auto('s) te zetten.
Wacht eigenlijk nog op de resultaten van de langeduurtest in de 203 van de vader van Le Lion.

Van horen zeggen is er echter nog een ander systeem wat de helft goedkoper zou zijn dan 123.
Weet alleen niet meer hoe het heet. Iemand een idee en zo ja, wat zijn de resultaten daarvan? :?:

Elektronische onsteking

BerichtGeplaatst: 11 sep 2005, 19:44
door Pininfarina504
Sparcon verkoopt zelf ook elektronische onstekingen en een ook nog een stukje goedkoper.
http://www.sparcon.nl/
Ander leuk snufjes adres:
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html
Koop hier zelf regelmatig revisiesets voor carburateur.

Elektronisch onsteking is onderhoudsvrij en dat is prettig.
Met een conventionele onsteking die goed afgesteld staat behoort de auto ook goed lopen, zwakste schakel is het kunststof opzetrandje van de contactpunten wat over het nokkenasjes loopt.
Voor de 604 V6 SL met de dubbele bobine en dubbele contactpunten zijn er ook alternatieven.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2005, 20:03
door veen
Of kijk eens op www.123ignition.nl alles in een ontsteking en geen losse kastjes die je er bij in moet bouwen

BerichtGeplaatst: 11 sep 2005, 22:15
door JT
veen schreef:Of kijk eens op www.123ignition.nl alles in een ontsteking en geen losse kastjes die je er bij in moet bouwen
Zelfs ik kon 'm inbouwen.... :D

504 ervaring

BerichtGeplaatst: 25 okt 2005, 02:54
door Executive
Hallo.
Heb 123 ignition op 2 van mijn 504s zitten: een 2 liter carburatie en een 2 liter injectie. Ik heb zit gedaan voornamelijk om van dat geklooi met contactpunten af te zijn. Het resultaat is naar behoren, maar de wagens zijn er beslist niet zuiniger van gaan rijden en trekken ook niet merkbaar beter (zeker geen 30% !!!). Het enige wat echt merkbaar is, is dat de motoren stationair iets regelmatiger lopen, maar ik vraag me af of ik dat zelfde niet ook bereikt zou hebben indien ik een compleet nieuwe conventionele ontsteking gemonteerd zou hebben. Onregelmatiger lopen komt namelijk vanzelf met de tijd door het slijten van de aandrijfnokken en as van de ontstekingsunit, waardoor je kleine schommelingen in ontstekingstijdstip gaat krijgen.
Mijn advies: Alleen doen als je weeet dat je ontsteking versleten is en sowieso aan vervanging toe is, of als je toch genoeg geld hebt en het onderhoud aan de puntjes zat bent.
Groet,
-- Joost

123

BerichtGeplaatst: 26 okt 2005, 19:02
door Pininfarina504
Ben het helemaal eens met bovenstaande reactie, is een hulpmiddel geen wondermiddel.
Contactpunten daar hoef je inderdaad niet meer naar te kijken.

reactie op 123 ignition

BerichtGeplaatst: 12 nov 2005, 20:37
door Jan Bert
Ik rijd inmiddels al 2,5 jaar met 123 op m'n 504 break en ik ben tevreden over het gebruik. Wanneer jullie detail info willen weten, bel dan met de firma Albertronic en vraag naar dhr. Tettero. Hij heeft het bedacht samen met zijn companion. Tel: 0182-630824

electronische ontsteking

BerichtGeplaatst: 27 nov 2005, 01:06
door leo greiner
Ik heb in mijn 404 familiaal een 123-ignition. Perfect, wat een mooi resultaat, goede trekkracht, mooi stationair lopen, iets zuiniger, kortom; het kost een paar centen maar je hebt ook wel wat.

Re: electronische ontsteking voor de 404

BerichtGeplaatst: 27 nov 2005, 01:13
door pp
Leo J. Greiner schreef:Hallo,
Ik heb in mijn 404 familiaal 1967 zo'n electronische ontsteking. Als je regelmatig rijdt is dat geen goedkope maar wel een goede aanschaf.
Ik reed meestal 1 op 10 en nu 1 op 11,5.
Groet
Leo Greiner

kom op gas niet verder dan 1:6 à 7 :( :evil:

Re: electronische ontsteking voor de 404

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 14:47
door Brownie
pp schreef:
Leo J. Greiner schreef:Hallo,
Ik heb in mijn 404 familiaal 1967 zo'n electronische ontsteking. Als je regelmatig rijdt is dat geen goedkope maar wel een goede aanschaf.
Ik reed meestal 1 op 10 en nu 1 op 11,5.
Groet
Leo Greiner

kom op gas niet verder dan 1:6 à 7 :( :evil:

Op gas is het verbuik altijd hoger volgens mij, maar dit is misschien wel een erg groot verschil.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 18:12
door PeuTriton
zijn er ook mensen die 123ign. of ander merk geprobeerd hebben met LPG-motoren? Zijn er theoretische voordelen als je twee brandstofsystemen in je wagen hebt?

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 20:13
door pp
J.Spaantjens schreef:..... Zijn er theoretische voordelen als je twee brandstofsystemen in je wagen hebt?

nou, max. km's zonder te tanken, altijd reserve, gas is nog steeds kleine 80 cent goedkoper de liter :D :D :D ....

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 21:37
door PeuTriton
jaja, daar ben ik inmiddels goed mee bekend... ik bedoelde eigenlijk of een electronische ontsteking ook beter is in het geval je op zowel benzine als LPG rijdt. :P

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 21:49
door Riko
Feit blijft dat de ontsteking alleen de vonkjes regelt. Dat die dat zowel bij lpg of benzine doet is mooi meegenomen.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2005, 21:50
door pp
rijd je met gas/LPG dan wel eens op benzine??
ik max 10km ofzo :mrgreen:
aangezien motor/carb op gas is afgesteld, loopt ze op benzine niet economisch, veel te vette verbranding, te rijk mengsel enz, dus waarom zou je??