elektronische ontsteking (123)

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor JT » 20 jan 2006, 22:31

Ik wil wel een 123 organiseren, op welke manier ook...

Wie heeft een nieuwe conventionele ontsteking?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor pp » 21 jan 2006, 00:09

heb nog wel een 404 ontstekingshuis(M48) met nieuwe contactpunten,rotor, en kap liggen( zonder slag in de as, en evt. een bobine( Ducelier) :D )
wie wil proberen??
ik/Car ben/is er klaar mee... :oops: :cry: :evil: :twisted:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor JT » 21 jan 2006, 09:37

Hoe bedoel je dat nu?
Jouw 404, daar heb je een nieuw onstekingshuis en inhoud voor?
En daar zit nu het spul van een 305 in?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor pp » 21 jan 2006, 11:40

-nee, heb ipv een Ducelier M48 ontsteking+huis een hele ontsteking van een 305( geloof M58?) van Magneta Morelli, met een Bosch bobine + alle electronica, nooit meer contactpunten verwisselen :mrgreen:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor PeuTriton » 08 mei 2006, 09:02

heeft die test nu nog plaats gevonden tijdens forum-meeting. of heb ik wat gemist?
:-)
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor JT » 08 mei 2006, 18:38

nope...
Bij gebrek aan een nieuwe ontsteking!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Dick » 08 mei 2006, 18:46

Ik zet binnenkort een electronische ontsteking van een 505 op de 504. Als het zover is laat ik het natuurlijk aan jullie weten.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Kan slotje op

Berichtdoor Pininfarina504 » 11 mei 2006, 08:59

Kan slotje op
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 16 jan 2007, 17:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor JT » 11 mei 2006, 09:19

Da's een mooie aanleiding voor een bijeenkomst, of in ieder geval een item dat bij een volgende bijeenkomst gedaan zou kunnen worden!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Peter van den Bosch » 16 okt 2006, 20:11

Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een 123 in mijn 404 zitten, en dat terwijl de auto prima liep op de conventionele ontsteking. Na wat afstel "problemen", loopt de auto nu nog beter als voorheen. De auto heeft meer trekkracht gekregen, trekt sneller op, loopt regelmatiger, en de choke hoeft niet zo lang open te staan als voorheen. Kortom een prima investering lijkt me.

Groetje: Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Berichtdoor Koffiemolen » 24 okt 2006, 11:51

Zie ook andere items van mij op dit forum hierover.

Ik heb inmidels ruime vergelijkende ervaringen met zowel mijn 204 als 504. Ik heb er een op de 504 zitten, maar deze ook op preof gehad in de 204 (ander programma uiteraard).

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Pininfarina: als je een goed onderhouden spelingsvrije conventionele ontsteking hebt die correct is afgesteld, dan makt het qua rijkwaliteiten eigenlijk gene moer uit. Die fractie meer koppel onderin wordt teniet gedan door een fractie minder vermogen bovenin, het is maar wat je wilt/ origineel vindt.

Het belangrijkste voordeel dat ik van 123 vind is dat deze zich heel makkelijk laat afstellen op de juiste ontstekingshoek met het ingebouwde LED-tje. Maar ook hier geldt weer: op het gehoor afstellen en daarna gaan proefrijden levert de mooiste ontsteking op (prefereer ik boven stroboscooplamp, want de juiste afstelling is deels ook heel persoonlijk!). Gebruik je zintuigen dus! Qua onderhoud: ach, wat stelt het stellen of vervangen van contactpunten nu eigenlijk voor? (vind ik het prijsverschil niet waard)
Ander theoretisch voordeel: stel je hebt meerdere Peugeots waar je afwisselend in rijdt: de 123-ignition past op al die Peugeots (op de meeste), want de software bevat 10 verschillende programma's (de verschillende vacuumcurven van de verschillende motoren). Je hebt er dan maar 1 nodig... :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor JT » 24 okt 2006, 18:17

Hij biedt volgens mij 16 verschillende curves (heb ik een latere?)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Peter van den Bosch » 25 okt 2006, 19:21

Inderdaad, ik heb de motor inderdaad afgesteld op gehoor.

Groetje: Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Vorige

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten