autoradio aansluiten

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

autoradio aansluiten

Berichtdoor Daniël » 30 jun 2007, 17:04

Ik heb een nieuwe autoradio, maar het lukt me maar niet om hem goed aan te sluiten... :oops:

Ik heb maar even een fotootje gemaakt van de draadjes die onder m;n dashboard vandaan komen:
Afbeelding

De grijze en witte draadjes zijn van de boxjes, de zwarte is de radioaansluiting. Bij m'n oude radio zaten de gele en de rode aan de radio vast, maar dat werkt nu niet. De koperkleurige draad rechts is een soort aarddraad en zit vast aan een schroefje achter het bruine board. Deze draad zat niet aangesloten bij m'n vorige radio.
Wie weet hoe ik het moet doen? :roll:
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor pp » 30 jun 2007, 17:12

rood is je plus( accu) geel is ook plus, is om je opgeslagen zenders te onthouden, massa (-) haal je van je chassis af, of dashboard oid.
zorg wel dat je het goed doet, want als je kortsluiting maakt kun je je radio weggooien
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor jospop » 30 jun 2007, 18:20

Als je echt een moderne radio hebt gekocht met van die stekkerblok ingangen dan heb je nog wel een verloop nodig. Zo'n verloop is een stekkerblok dat gewoon uit komt in draadjes die je weer met kroonsteentjes of solderen aan de bij jou aanwezige draadjes kunt bevestigen. Je kunt dan dus nog bepalen of je radio over het contact aan en uit gaat (rode draad en gele draad monteren) of ook zonder sleutel in het contact het blijft doen (gele draad opsplitsen).
Je kunt vantevoren met een spanningzoeker/multimeter even voor de zekerheid checken of het kleurtjes/spanning verhaal (met en zonder sleutel in contact e.d.) klopt. Sloop je in ieder geval je radio (of de zekering erin) niet.
succes,
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Gerard2 » 30 jun 2007, 20:03

Hoe heeft de radio kunnen werken als de massa niet aangesloten was?
Bij mijn radio (circa 3 jaar oud) moet de constante+ en de schakel+ op de juiste manier aangesloten worden. Het ledje als het frontje is verwijderd werkt anders niet. Met de instellingen van de radio kan vervolgens gekozen worden of de radio continu kan werken of alleen bij ingeschakeld contact. Maar eigenlijk 'past' een moderne radio niet in een klassieker.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Bert » 30 jun 2007, 21:04

de massa kan ook wel gevonden worden via de antenne (kabel), is niet de manier maar het werkt (meestal wel)
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: autoradio aansluiten

Berichtdoor risky » 30 jun 2007, 21:21

Daniël schreef:Ik heb een nieuwe autoradio, maar het lukt me maar niet om hem goed aan te sluiten... :oops:

Ik heb maar even een fotootje gemaakt van de draadjes die onder m;n dashboard vandaan komen:
Afbeelding

De grijze en witte draadjes zijn van de boxjes, de zwarte is de radioaansluiting. Bij m'n oude radio zaten de gele en de rode aan de radio vast, maar dat werkt nu niet. De koperkleurige draad rechts is een soort aarddraad en zit vast aan een schroefje achter het bruine board. Deze draad zat niet aangesloten bij m'n vorige radio.
Wie weet hoe ik het moet doen? :roll:

Rood=geschakelde plus(over contact),geel=constant plus ,min=metaledraad Je kan ook met een proef lampje meten knijpertje aan die gevlochten draad en ff kijken welke constant is en welke geschakeld

de oude radio zal massa via de antennedraad hebben getrokken
op de radio zit ook een rode( is de geschakelde draad),er zit ook een oranje of gele draad dat is de constant plus draad voor je geheugen van de radio die gevlochten draad is je massa bij de oudere radio,s zat die achter op de radio geschroefd met dat boutje wat achterop zit die kan je beter verwijderden en een nieuwe maken en de kleur zwart aan houden net als op je radio
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Daniël » 01 jul 2007, 09:45

Ik denk dat risky's analyse de juiste is, en dat de aarding via de antennedraad liep. Hoe dan ook, het is gelukt, dus allen dank voor de adviezen! Via de rode en de gevlochten draad is de boel aangesloten. De gele gebruik ik niet.
Over de discussie 'nieuwerwetse radio's in klassiekers' heeft iedereen een andere mening, denk ik. Ik ben niet zo'n purist. Als er één ding is dat ik belangrijker vind dan in m'n 504 rijden (ik kan trouwens een heleboel dingen bedenken die belangrijker zijn dat dat, maar dat is hier niet het onderwerp... :wink: ), is het wel in m'n 504 rijden met muziek op! Zeker als we op vakantie gaan. Er gaat niets boven het rijden door onbekende, mooie streken met een mooie soundtrack erbij, toch? Dus ik ben hartstikke blij dat dit nu weer kan!
Heerlijk: Wilco of Lucinda Williams of Elliott Smith die voor mij zingt terwijl ik door het Franse landschap cruise... 8)
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Gerard2 » 01 jul 2007, 14:28

@ Daniël: Veel (vakantie) plezier met je nieuwe aanwinst. Ik ben het wel met je eens dat het uiteindelijk gaat om het resultaat, de muziek.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Daniël » 01 jul 2007, 17:49

Bedankt Gerard, ga je trouwens weer naar die autosleutelcursus in België? Ik kreeg enkele weken een uitnodiging om met korting weer mee te doen, maar deze keer wordt het beeldhouwen in Frankrijk. Althans, niet voor mij maar voor Ike, de kunstenaar in het gezin. Heb ik meer tijd om muziek te luisteren, zeg maar :wink:
Ik heb er zin in: kamperen en rondtrekken...
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Gerard2 » 01 jul 2007, 20:31

Daniël, ik heb je een pb gestuurd.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten