zekering dashboardverlichting knalt eruit deel II

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

zekering dashboardverlichting knalt eruit deel II

Berichtdoor Luciano » 14 jul 2007, 22:41

Iets soortgelijks als Wowo.
Nadat ik de auto eens stevig met de hogedrukspuit heb gewassen bleek na een halve minuut rijden met de verlichting aan dat de dashboardverlichting het niet meer deed.
Het instructieboekje vermeld dat zowel de dashboardverlichting, als de stadlichten, de achterlichten en de kentekenverlichting op dezelfde zekering zijn aangesloten. Inmiddels de oude zekering (20a) vervangen door een exemplaar van 25a maar weer hetzelfde, na ongeveer een halve minuut ruik je de onraad al en brand de zekering weer door.
Leuk probleem, want waar moet je nu zoeken. Het lijkt mij in verband staan met water ergens. Ik zal dus moeten zoeken in de stadlichten of de verlichting van de kentekenplaat.
Als jullie tips of trucs hebben dan houd ik me aanbevolen.
Ik houd jullie verder op de hoogte van de verrichtingen.

Groeten,

Luc
Peugeot 504 Coupe Automaat 1981
Peugeot 604 SL Automatique 1978
Luciano
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 dec 2006, 21:41
Woonplaats: Maastricht

Berichtdoor Gerard2 » 15 jul 2007, 10:34

Het lijkt mij niet verstandig om de zekering te vervangen door een 'sterker' exemplaar. De oorzaak, kortsluiting, blijft tenslotte bestaan.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Luciano » 16 jul 2007, 21:23

Hmm.. probleem lijkt opgelost.
Ik had het sterke vermoeden dat de kentekenplaatverlichting nog wel eens de boosdoener kon zijn. De kapjes vandaag er maar eens vanaf gehaald en zo te zien is dat nog maar weinig waterdicht. :?
Dat wil zeggen, het rubberomhulsel is niet bepaald meer "in shape" en het ijzeren frame met het lichtkapje is zwaar aangetast.
E.e.a. schoongemaakt en weer gemonteerd en alles doet het weer.
Ik ga maar eens op zoek naar 2 nieuwe kentekenplaatverlichtingsarmaturen (3x woordwaarde :mrgreen: )

Groeten!
Peugeot 504 Coupe Automaat 1981
Peugeot 604 SL Automatique 1978
Luciano
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 dec 2006, 21:41
Woonplaats: Maastricht


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten