Starten 106 (1.1 bj 92)

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Starten 106 (1.1 bj 92)

Berichtdoor Johan2 » 19 jul 2007, 13:44

Beste Peugeot kenners,

Mijn vriendin heeft wat startprobleempjes met haar 106.
Even een stukje voorgeschiedenis
Een paar weken geleden viel het op dat de auto niet starte telkens na een rit met verlichting aan. Na een rit met verlichting uit startte die altijd direct. Accuspanning gemeten, bleek dat de spanning duidelijk af nam indien met verlichting aan gereden werd. Als na met verlichting aan gereden te hebben de motor even stationair zonder verlichting aan draaide, dan laadde de accu weer bij en starte die een volgende rit ook direct. -> Diagnose: Dynamo slecht.

Nu doet zich het volgende probleem voor:
Sinds eergister echter startte de auto helemaal niet meer. (met aanduwen slaat ie direct aan). Gister dus maar de dynamo vervangen.
Nu laad de accu ook bij met verlichting ingeschakeld zoals het hoort.
Echter, de auto start nog steeds niet. Ook niet als de accu volledig vol is.
Het rare is nu dat je de startmotor ook helemaal niet hoort als je wil starten (ook niet dat geluid indien de accu te weinig spanning zou hebben). Gewoon helemaal niks.
Eerste verdachte is de startmotor aangezien de andere onderdelen (accu, dynamo, bougies, rotor, bobine, kabels etc) wel goed werken. De auto loopt als een zonnetje als je hen aan hebt geduwd.
Nu wil ik om een juiste diagnose te kunnen stellen meten of de startmotor wel stroom krijgt.

Ik heb de startmotor echter nog steeds niet zien zitten, dus mijn vraag is waar zit dat ding gemonteerd op een 106 met 1.4 carburateur motor. Aan de voorkant van de motor zie ik hem niet zitten en aan de achterkant van het blok is alles daarboven dicht gebouwd om het goed te kunnen zien. Voordat ik daar vanalles ga demonteren wil ik dus eigenlijk eerst zeker weten waar dat ding zit.

Verder betwijfel ik of het de startmotor is, aangezien die het de afgelopen tijd gewoon goed deed (mits voldoende stroom). Als de startmotor geen stroom krijgt zijn de andere mogelijkheden volgens mij het startrelais (waar zit die) of het contactslot..

Ik heb eerlijkgezegd meer ervaring met Volvo's dan met peugeots dus vandaar dat het voor mij wat onbekend is waar bij deze auto het een en ander gemonteerd is.

Alvast bedankt voor de info.

Gr.

Johan
Laatst bijgewerkt door Johan2 op 19 jul 2007, 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Johan2
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 jul 2007, 12:27

Berichtdoor Gerard2 » 19 jul 2007, 23:24

Hoe oud is je accu? Die kan namelijk ook defect zijn. Welke spanning meet je aan de accu?
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Starten 106

Berichtdoor Johan2 » 19 jul 2007, 23:55

Gerard2 schreef:Hoe oud is je accu? Die kan namelijk ook defect zijn. Welke spanning meet je aan de accu?


De Accu is 6 jaar oud, meet 13,92V. Ook alle cellen al afgevuld met gedemineraliseerd water.
Het uitwisselen met de veel zwaardere vrijwel nieuwe accu van mijn auto lost ook niks op.

Ik denk inmiddels iets gevonden te hebben wat evt een startmotor zou kunnen zijn. Apparaat zit aan de voorkant op de aansluiting met de motor/bak. Die is echter niet halfrond van vorm, maar een beetje rechthoekig en lijkt geintegreerd met de versnellingsbak.

Aan de achterkant heb ik niks kunnen ontdekken wat enigzins op een startmotor lijkt.

Aan het uiteinde van die "startmotor" zit 1 kabel die naar boven loopt en aan het uiteinde van die kabel zit een stekkertje met 3 draden, rood, wit en zwart. Dat stekkertje zit nergens op aangesloten.
Dus, als dit apparaatje de startmotor daadwerkelijk is (zou niet weten waar die anders moest zitten), dan zit er dus 1 kabel op, en die kabel is nergens op aangesloten (geen wonder dat de startmotor dan niks doet). Maar dat zou betekenen dat de kabel ergens aagesloten moet worden en dat er een andere kabel ineens ontbreekt. Er zijn verder geen losse stekkers te vinden onder de motorkap die daar aangesloten zouden kunnen worden.

Anyway, the story continues.

Vg,

Johan
Johan2
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 jul 2007, 12:27

Berichtdoor Bert » 20 jul 2007, 09:36

als je de pluskabel volgt vanaf de accu zul je over het algemeen bij de startmotor uitkomen, zo is het tenminste altijd geweest. :?
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Starten 106

Berichtdoor Gerard2 » 22 jul 2007, 11:11

Johan2 schreef:De Accu is 6 jaar oud, meet 13,92V.

Is dat gemeten terwijl de motor loopt?
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor john » 22 jul 2007, 17:18

kontactslot? Met een draad op het startrelais en dan even tegen de pluspool van je accu, werkt de startmotor dan wel?
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor AMPlas » 22 aug 2007, 20:16

heb nog wel een nieuw contactslot voor 106 liggen
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten