406: Mysterieuze remlichten

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

406: Mysterieuze remlichten

Berichtdoor crashtest » 01 okt 2007, 23:10

Sinds kort een merkw.aardig probleem met mijn 406 2.0 HDi SW Automaat: bij het afzetten van het contact blijven de remlichten branden! Intrappen rempedaal: lichten uit. Daarna weer aan! Ook het spelen met de schakelpook levert iets op: soms lichten uit, soms niet. Na wat heen en weer gespeel blijven de lampen uiteindelijk uit! Ook mijn cruise control doet 't eerst wel en daarna niet meer. Lijkt te maken te hebben met de remlichten. Ook tijdens het rijden branden de remlichten. Intrappen rem gaan ze iets feller branden.
Ik kan nog veel meer vreemde condities opnoemen, maar misschien herkent iemand dit probleem nu al
crashtest
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 okt 2007, 23:04
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Mark » 03 okt 2007, 15:02

Klinkt typisch als een probleem van de modernere auto's. Die hebben niet zomaar een simpele elektrische (kort)sluiting die je eenvoudig zelf kunt doormeten, maar dergelijke vreemde verschijnselen. Dan stoort er 'iets' in het gecompliceerde bedradingsysteem. Lijkt me echt iets voor de dealer of merkspecialist, helaas. Die zal 'm wel aan een diagnosekast hangen, in de verwachting of hoop dat die het euvel aanduidt. Succes!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Maarten Deen » 03 okt 2007, 17:13

Een 406 is zo modern toch niet? Is het geen 407? (ook gezien die aanduiding SW).

Maar dat moderne auto's de meeste vreemde elektrische problemen kunnen hebben klopt wel. Een kennis van mij monteerde een fietsendrager op een Mégane, en na het aansluiten van de lichten kwamen de meeste vreemde storingen. Knipperlicht naar links gingen de knipperlichten naar rechts aan en de remlichten deden het opeens niet meer.
Storing bleef actief ook als de fietsendrager elektrisch werd afgekoppeld en ging weg als je het contact uit zette.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: 406 : Misterieuze remlichten

Berichtdoor johnssons » 03 okt 2007, 17:35

Problemen zijn van alle tijd, oplossingen trouwens ook ..

Omdat je toch ergens moet beginnen, zou ik beginnen een check van de remlichtschakelaar.... gaan de remlichten branden als je de rem intrapt en gaan ze uit als je het pedaal loslaat?
Mochten ze blijven branden, gaan ze uit als je pedaal iets optrekt met je voet? ...

eerste stap, volgende stap kan pas als het resultaat van de eerste bekend is ... het hoeft niet maar het lijkt erop dat je schakelaar te scherp staat afgesteld ....

ik wacht af.. John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor chr. » 03 okt 2007, 18:45

Maarten Deen schreef:Een 406 is zo modern toch niet? Is het geen 407? (ook gezien die aanduiding SW).

Maar dat moderne auto's de meeste vreemde elektrische problemen kunnen hebben klopt wel. Een kennis van mij monteerde een fietsendrager op een Mégane, en na het aansluiten van de lichten kwamen de meeste vreemde storingen. Knipperlicht naar links gingen de knipperlichten naar rechts aan en de remlichten deden het opeens niet meer.
Storing bleef actief ook als de fietsendrager elektrisch werd afgekoppeld en ging weg als je het contact uit zette.


de 406 is ook letterlijk en figuurlijk comp. gestuurd.
vorig jaar bij de 406 van mijn zwager comp. stuk. auto deed niets meer.
2 dagen bij nefkens,
ruim 700 euro verder en deed het weer. nee handig hoor die computers :wink:
het blijft techniek en alles kan stuk gaan, ook Peugeot.helaas :wink:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor GoodOldDiesel » 03 okt 2007, 19:30

Maarten Deen schreef:Een 406 is zo modern toch niet? Is het geen 407? (ook gezien die aanduiding SW).

Maar dat moderne auto's de meeste vreemde elektrische problemen kunnen hebben klopt wel. Een kennis van mij monteerde een fietsendrager op een Mégane, en na het aansluiten van de lichten kwamen de meeste vreemde storingen. Knipperlicht naar links gingen de knipperlichten naar rechts aan en de remlichten deden het opeens niet meer.
Storing bleef actief ook als de fietsendrager elektrisch werd afgekoppeld en ging weg als je het contact uit zette.


Euhm deze storing treed ook op als je de stekker op zijn kop in het stopcontact steekt....... Past officieel niet, maar met een beetje kracht oid wel...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor 504ronnie » 03 okt 2007, 19:42

Worden die nieuwere auto's niet canbus computer gestuurd met adressen e.d. :?:
De bedrading blijft dan bestaan alleen wordt de computer canbus gestuurd.
Dan krijg je de meest vreemde storingen als je er iets bijknoopt:(
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor mars406 » 03 okt 2007, 19:55

Is dit niet gewoon een massa-probleem?
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor Maarten Deen » 03 okt 2007, 21:36

GoodOldDiesel schreef:
Maarten Deen schreef:Een 406 is zo modern toch niet? Is het geen 407? (ook gezien die aanduiding SW).

Maar dat moderne auto's de meeste vreemde elektrische problemen kunnen hebben klopt wel. Een kennis van mij monteerde een fietsendrager op een Mégane, en na het aansluiten van de lichten kwamen de meeste vreemde storingen. Knipperlicht naar links gingen de knipperlichten naar rechts aan en de remlichten deden het opeens niet meer.
Storing bleef actief ook als de fietsendrager elektrisch werd afgekoppeld en ging weg als je het contact uit zette.


Euhm deze storing treed ook op als je de stekker op zijn kop in het stopcontact steekt....... Past officieel niet, maar met een beetje kracht oid wel...
Nee, dat was het echt niet. De eigenaar van die auto is niet zo snugger, maar de 4 kerels die om hem heen stonden waren dat wel. Bij de dealer bleek het een of ander elektrisch probleem te zijn. Weet niet meer wat. Bevestigde wel direkt mijn Renault vooroordelen.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Mockenrue » 04 okt 2007, 00:37

Op het 407 forum heeft volgens mij een vergelijkbaar probleem gestaan.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor johnssons » 04 okt 2007, 23:19

Mockenrue schreef:Op het 407 forum heeft volgens mij een vergelijkbaar probleem gestaan.


Weet je nog waar?? let op het gaat om een 406!

Ik denk niet direct aan de computer, eerder aan de remlichtschakelaar of zoals mars406 schrijft -een massaprobleem-
Als het aan de computer ligt, is het ook uit te meten ...


we wachten af

john
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor crashtest » 07 okt 2007, 08:45

Beide schakelaars op het rempedaal gecontroleerd/afgesteld: geen succes. Remlichten gaan UIT bij het intrappen van het pedaal en contact uit! Daarbij lijkt het erop alsof het contact wordt aangezet door het intrappen van het pedaal: system checks etc. worden uitgevoerd en ik kan de automaat uit z'n P stand halen!
Zelfs het loshalen van de plus bracht in eerste instantie geen oplossing d.w.z. na het weer aansluiten gingen de remlichten aan!

Overigens is het probleem nu dusdanig verergerd dat de immobiliser een fout geeft en ik de wagen niet meer gestart krijg! (startmotor draait wel, maar de brandstof komt niet) Van alles geprobeerd wat ik op het internet kon vinden voor het resetten van e BSI, maar helaas. Ik heb 'm nu naar de dealer gesleept (vlakbij) en moet dus maandag daar maar langs, tenzij iemand van jullie nog een idee heeft!
Overigens is het probleem met die remlichten nu opeens voorbij!
Lijkt mij persoonlijk dus een behoorlijke electronische storing!
crashtest
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 okt 2007, 23:04
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Gerard2 » 07 okt 2007, 10:20

Hoe lang heb je de accupool losgehaald? Een collega van mij, met een C5, moest bij een storing in het motor managementsyteem tenminste een half uur de accu loskoppelen en daarna een specifiek elektrisch systeem in de auto aan en uitschakelen om de computer te resetten. Dergelijke trucs zijn meestal alleen bekend bij de garage.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 okt 2007, 12:48

Wat er ook mis kan gaan met moderne wagens en een canbus is een ondeskundig montage van de trekhaak.

Ipv het oude systeem om de draden rechtstreeks bij de achterlichten af te takken, moeten ze vaak appart ergens op een kastje aangesloten worden, somsontbreekt dit kastje in het geheel en moet die eerst nog worden aangeschaft!

Want anders krijgt het systeem vreemde waarden! Zodra jij de stekker erin steekt terwijl licht brand ontstaat er een spannings dip bijvoorbeeld
En daarna neemt stroom verbruik drastisch toe...

Ja dat snapt die dan niet meer...

Dus bij nieuwe wagens kan men niet zomaar even een trekhaak eronder zetten... Het word ook veelal dealers werk daardoor.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten