Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
JT schreef:Beste mensen,
Leg mij eens uit hoe het komt een dynamo die goed warm is minder presteert dan koud / kort na de start.
Althans, dat is wat mijn laadmeter probeert te vertellen, vrij snel na de start staat de laadmeter een tik hoger dan na een 5-tal minuten.
En dan nog iets: Koolstiften verslijten, dat snap ik, die lopen tegen het draaiende deel van de dynamo aan. Maar hoe komt het dat een dynamo na vele jaren minder stroom opwekt? Er verslijt toch niets?
Groet
Jan
GoodOldDiesel schreef:Idd, als je start trek je je accu even leeg. Dit is logisch, daar is je accu ook voor bedoelt. Zodra je motor loopt zal je synamo de accu opladen totdat die vol is....
Zie het als je klerenkast, je trekt hem in de ochtend leeg om van alles aan te doen. 's middags prop je er weer alle opgevouwen was erin, want je kast moet wel gevuld blijven
Zie het als een bierglas! Zo snel leeg moet ook snel weer vol...
JT schreef:Dank heren!
Het begint te dagen...
De meter heeft geen getallen, alleen een zwart vak tussen twee rode vakken...
Wat bij mij gebeurt is:
starten: meter staat vrij snel op ongeveer een kwart van het zwarte vak, zakt dan na 5 minuten richting het rood.
Als ik de lampen aan doe, staat ie net op de grens zwart/rood
Heb ik een probleem? (met de stroomvoorziening dan)
Bij een revisiebeurt jagen ze al het slijpsel er dan ook uit neem ik aan...
LION604V6SL schreef:JT schreef:Dank heren!
Het begint te dagen...
De meter heeft geen getallen, alleen een zwart vak tussen twee rode vakken...
Wat bij mij gebeurt is:
starten: meter staat vrij snel op ongeveer een kwart van het zwarte vak, zakt dan na 5 minuten richting het rood.
Als ik de lampen aan doe, staat ie net op de grens zwart/rood
Heb ik een probleem? (met de stroomvoorziening dan)
Bij een revisiebeurt jagen ze al het slijpsel er dan ook uit neem ik aan...
Gewoon goed meten, zware ampèremeter ertussen?
Normaal trekt alleen het klokje je accu leeg, dus als er
verder weinig aand ehand is, accu goed is, en de laadspanning 13,8 Volt is,
geen zorgen maken.
Oude meetkastje als requisiet in de vitrine hangen!
Proost! (Hips.)
JT schreef:Idd. De coupé '69.
Deze heeft naast de spanningsregelaar die ik ken van de cabrio '73 ook nog een ander kastje hangen aan het schutbord, er staat "Sanor" op...
Zonder verbruikers staat iet nog net in het zwart.
Bij het aanzetten van de lampen zakt ie op de grens...
Bert schreef:de laadspanning is volgens mij 14,4 Volt ( vanaf de spanningsregelaar )
JT schreef:Idd. De coupé '69.
Deze heeft naast de spanningsregelaar die ik ken van de cabrio '73 ook nog een ander kastje hangen aan het schutbord, er staat "Sanor" op...
Zonder verbruikers staat iet nog net in het zwart.
Bij het aanzetten van de lampen zakt ie op de grens...
Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten