Dynamo-vragen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Dynamo-vragen

Berichtdoor JT » 28 okt 2007, 15:23

Beste mensen,

Leg mij eens uit hoe het komt een dynamo die goed warm is minder presteert dan koud / kort na de start.
Althans, dat is wat mijn laadmeter probeert te vertellen, vrij snel na de start staat de laadmeter een tik hoger dan na een 5-tal minuten.

En dan nog iets: Koolstiften verslijten, dat snap ik, die lopen tegen het draaiende deel van de dynamo aan. Maar hoe komt het dat een dynamo na vele jaren minder stroom opwekt? Er verslijt toch niets?

Groet
Jan
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Edzo » 28 okt 2007, 16:34

Dat doet je laadstroomregeling automatisch. Heeft dus in principe niet direct iets met je dynamo van doen.
Als je de auto start, wordt je (koude) accu aanzienlijk ontladen, en dan wordt hij dus even 'snel'bijgeladen, naarmate de accu weer op z'n volle capaciteit komt, wordt er automatisch minder bijgeladen. Dat is wat je ziet gebeuren op je amperemetertje.
Je laadstroom is dus nooit constant, dat zou ook niet moeten, want anders help je een accu snel om zeep.

Dus wat je ziet is normaal volgens mij.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor GoodOldDiesel » 28 okt 2007, 17:20

Idd, als je start trek je je accu even leeg. Dit is logisch, daar is je accu ook voor bedoelt. Zodra je motor loopt zal je synamo de accu opladen totdat die vol is....

Zie het als je klerenkast, je trekt hem in de ochtend leeg om van alles aan te doen. 's middags prop je er weer alle opgevouwen was erin, want je kast moet wel gevuld blijven
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Re: Dynamo-vragen

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2007, 17:28

JT schreef:Beste mensen,

Leg mij eens uit hoe het komt een dynamo die goed warm is minder presteert dan koud / kort na de start.
Althans, dat is wat mijn laadmeter probeert te vertellen, vrij snel na de start staat de laadmeter een tik hoger dan na een 5-tal minuten.

En dan nog iets: Koolstiften verslijten, dat snap ik, die lopen tegen het draaiende deel van de dynamo aan. Maar hoe komt het dat een dynamo na vele jaren minder stroom opwekt? Er verslijt toch niets?

Groet
Jan


1) zie antwoord van Edzo.
2) na vele jaren slijt wel de collector ( waar de koolborstels contact maken )
en slijpsel komt in de groefjes tussen de koperbaantjes. Dit slijpsel is
geleidend en veroorzaakt lekstroompjes in overige wikkelingen.
Lagers slijten, dus je anker zit dan niet per definitie EXACT in het midden.
Corrosie kan slecht contact veroorzaken, de veldwikkeling wordt door
de regelaar van meer danwel minder stroom voorzien waardoor er meer
danwel minder geladen wordt. (normale laadspanning is 13,4 volt ).
Vooral bij oude systemen met losse regelaar is het mogelijk dat er
contactverlies optreedt, maar vooral een mechanische regelaar slijt!
Die heeft contactpuntjes die open en dicht staan te klepperen en dus
ook inbranden. Moderne dynamo's vanaf begin jaren 80 hebben een
in de dynamo ingebouwde regelaar die werkt met zware (slijtagevrije) transistoren.
De gelijkrichting wordt gedaan door dikke diodes die gekoeld moeten worden ( zie koelribbetjes op de borstelbrug ).

Hoe meet jij dan dat de dynamo minder laadt ????
Ampèrage is afhankelijk van wat de accu ( en gebruikers ) vraagt;
en de laadspanning moet zo'n 13,4 volt zijn, maar kan bij een lege
accu en koud weer wel lager uitkomen. Door een hoge laadstroom krijg
je dan lagere spanning, want het max. vermogen v.d. dynamo is bepaald ( Watt).
Spanning x Ampère = Watt
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2007, 17:29

GoodOldDiesel schreef:Idd, als je start trek je je accu even leeg. Dit is logisch, daar is je accu ook voor bedoelt. Zodra je motor loopt zal je synamo de accu opladen totdat die vol is....

Zie het als je klerenkast, je trekt hem in de ochtend leeg om van alles aan te doen. 's middags prop je er weer alle opgevouwen was erin, want je kast moet wel gevuld blijven


Zie het als een bierglas! Zo snel leeg moet ook snel weer vol... :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 28 okt 2007, 17:36

Zie het als een bierglas! Zo snel leeg moet ook snel weer vol...


Da's een goeie! Om hier op voort te borduren: aan het begin van de avond in de kroeg giet je ze snel naar binnen, naarmate het later wordt, (en jij dus voller :mrgreen: ) gaat het langzamer.

Zo werkt je laadstroomregeling dus ook. :lol: :lol: :lol:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JT » 28 okt 2007, 18:37

Dank heren!

Het begint te dagen...

De meter heeft geen getallen, alleen een zwart vak tussen twee rode vakken...
Wat bij mij gebeurt is:
starten: meter staat vrij snel op ongeveer een kwart van het zwarte vak, zakt dan na 5 minuten richting het rood.
Als ik de lampen aan doe, staat ie net op de grens zwart/rood

Heb ik een probleem? (met de stroomvoorziening dan)


Bij een revisiebeurt jagen ze al het slijpsel er dan ook uit neem ik aan...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2007, 18:44

JT schreef:Dank heren!

Het begint te dagen...

De meter heeft geen getallen, alleen een zwart vak tussen twee rode vakken...
Wat bij mij gebeurt is:
starten: meter staat vrij snel op ongeveer een kwart van het zwarte vak, zakt dan na 5 minuten richting het rood.
Als ik de lampen aan doe, staat ie net op de grens zwart/rood

Heb ik een probleem? (met de stroomvoorziening dan)

Bij een revisiebeurt jagen ze al het slijpsel er dan ook uit neem ik aan...


Gewoon goed meten, zware ampèremeter ertussen?
Normaal trekt alleen het klokje je accu leeg, dus als er
verder weinig aand ehand is, accu goed is, en de laadspanning 13,8 Volt is,
geen zorgen maken.
Oude meetkastje als requisiet in de vitrine hangen!
Proost! (Hips.) :mrgreen:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2007, 18:51

LION604V6SL schreef:
JT schreef:Dank heren!

Het begint te dagen...

De meter heeft geen getallen, alleen een zwart vak tussen twee rode vakken...
Wat bij mij gebeurt is:
starten: meter staat vrij snel op ongeveer een kwart van het zwarte vak, zakt dan na 5 minuten richting het rood.
Als ik de lampen aan doe, staat ie net op de grens zwart/rood

Heb ik een probleem? (met de stroomvoorziening dan)

Bij een revisiebeurt jagen ze al het slijpsel er dan ook uit neem ik aan...


Gewoon goed meten, zware ampèremeter ertussen?
Normaal trekt alleen het klokje je accu leeg, dus als er
verder weinig aand ehand is, accu goed is, en de laadspanning 13,8 Volt is,
geen zorgen maken.
Oude meetkastje als requisiet in de vitrine hangen!
Proost! (Hips.) :mrgreen:


Sorry Jan, niet goed gelezen, metertje op het dasboard dus..
Het zakken naar rood ( ondergrens ) is niet OK, maar als je
dan de lampen aandoet stijgt de meter naar overgang rood-zwart?
Vreemd! Ik moet even een schema raadplegen, volgens mij wordt
het metertje gestuurd via draadje vanaf vanaf dynamo / regelaar.
wordt vervolgd! Welke auto is dat ? de witte coupé?

En: Ja, bij dynamorep/revisie wordt de collector altijd schoongemaakt of
eventueel wat afgeschuurd als deze ingesleten is.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JT » 28 okt 2007, 18:55

Idd. De coupé '69.
Deze heeft naast de spanningsregelaar die ik ken van de cabrio '73 ook nog een ander kastje hangen aan het schutbord, er staat "Sanor" op...

Zonder verbruikers staat iet nog net in het zwart.
Bij het aanzetten van de lampen zakt ie op de grens...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

inzakken van bronspanning

Berichtdoor Pininfarina504 » 28 okt 2007, 19:34

JT schreef:Idd. De coupé '69.
Deze heeft naast de spanningsregelaar die ik ken van de cabrio '73 ook nog een ander kastje hangen aan het schutbord, er staat "Sanor" op...

Zonder verbruikers staat iet nog net in het zwart.
Bij het aanzetten van de lampen zakt ie op de grens...


Hoeveel spanning geeft de dynamo belast met lampjes en evt. nog wat andere stroomvreters aan, even direct op de accu Volt meten met multimetertje parallel op de bron.
Als de spanning echt inzakt naar rond de 12,5 V of minder is er iets niet helemaal tiptop, i.d.g. dynamo of de spanningsregelaar,evt. accu.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Bert » 29 okt 2007, 16:15

de laadspanning is volgens mij 14,4 Volt ( vanaf de spanningsregelaar ) :?
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

laadspannig

Berichtdoor Pininfarina504 » 29 okt 2007, 19:57

Onbelast over de accu dus ook.
Op zich moet de spanning min of meer gestabiliseerd zijn, teveel inzakken v/d spanning duidt op manco.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Harrie » 02 nov 2007, 00:36

Bert schreef:de laadspanning is volgens mij 14,4 Volt ( vanaf de spanningsregelaar ) :?

14,4 is i.d.d. een goede waarde.
Afgeregelde en/of gemeten spanning kan enorm variëren, vooral bij de oude mechanische regelaars,
die kun je zelfs verstellen als je het bakkelieten kapje eraf haalt en het
excentriek verdraaid.
Laadspanning moet tussen ongeveer 12,6V en 14,8 Volt liggen,
afhankelijk van belasting op dat moment ( spanningsval zie eerder bericht )
en de conditie van de accu. Slechte accu werkt als een condensator en trekt zoveel stroom dat de laadspanning flinkt daalt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 02 nov 2007, 00:39

JT schreef:Idd. De coupé '69.
Deze heeft naast de spanningsregelaar die ik ken van de cabrio '73 ook nog een ander kastje hangen aan het schutbord, er staat "Sanor" op...

Zonder verbruikers staat iet nog net in het zwart.
Bij het aanzetten van de lampen zakt ie op de grens...


Ik zal eens het schema erbij pakken, uit de dikke PCN boeken.
Ik maak een memootje en kijk er a.s. zat. even naar, kopietje, klaar.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten