Ervaring boostcontroller

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Ervaring boostcontroller

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 04 aug 2014, 13:51

Wie heeft er ervaring met boostcontrollers?
Mijn turbodruk komt niet boven de 0,45 bar. Terwijl hij 0.67 bar zou moeten kunnen leveren. Met een boostcontroler zou je de druk kunnen regelen. Iemand ervaring/ advies?

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Ervaring boostcontroller

Berichtdoor eri©on » 04 aug 2014, 16:28

Tja, een boostcontroller heeft een hoog gadgetgehalte en is vaak terug te vinden bij f&f types.

Als je standaard druk te laag is monteer dan een externe meter, de fabrieksmeters in het dash zijn dikwijls niet voorzien van een schaalverdeling, nog missen ze nauwkeurigheid.
Stel hem dan af op de waarde waar deze origineel op hoort te staan, stel je hem hoger in en weet je niet wat je doet kan het een koppakking kosten of erger motorschade door een verkeerd benzinemengsel.

Het instellen doe je door elke keer een halve slag aan de draadstang van de wastegate te geven.
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Ervaring boostcontroller

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 11 aug 2014, 22:18

Hoi Dankjewel voor je reactie.

Ik heb heb een andere afleesbare Turbodrukmeter (mijn N9TEA motor heb ik in de mijn Matra Murena gebouwd).
Even een vraag over het instellen van de draadstang van de wastegate klopt het dat deze langer moet worden om de druk te verhogen? En een andere vraag welke kant moet ik op draaien. Ik heb zeer weinig ruimte en zicht om de stang te verdraaien. Ik vermoed linksom (??). Maar weet dat niet zeker!!
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Ervaring boostcontroller

Berichtdoor 404noir » 30 sep 2014, 14:45

Ik heb enkele jaren ervaring met het tunen van Volvo turbo motoren.
Hieronder enkele opmerkingen van mijn kant:
- voor alle extra luchtmassa moet je navenant ook extra brandstof inspuiten. Heel veel moderne electronisch geregelde injectie motoren hebben wel enige adaptieve capaciteit dus die kunnen een beetje extra boost wel opvangen. Maar brandstof systemen op oudere turbo auto's zijn vaak minder flexibel. Als je te weinig brandstof in spuit bij extra lucht door extra boost zal de moter snel schade oplopen door een te arm mengsel.
- een boost controller is een klep waarmee je de wastegate actuator kan foppen, waardoor je de wastegate later en minder ver kan laten openen. Het gevolg is een hoger boostniveau.
Je hebt ze als mechanisch afstelbare klep (MBC, manual boostcontroler) maar ook als after market electronisch gestuurde klep (bv van Apexi) Moderne turbo motoren (zoals mijn ex 850T5-R en mijn huidige V70-T5) hebben standaard een electronische boostregeling. Ik heb zo'n MBC jaren lang op mijn 940LPT gebruikt. Het werkt maar niet erg delicaat. Een electronische boostcontroller waarbij je ook de boost-gain (het opspoelen van de turbo) kan afregelen , is veel beter. Je kan dan ook diverse boost niveau's instellen voor omstandigheden als droog, nat, sneeuw
Je moet een boostcontroller-klep plaatsen in de leiding tussen het wastegate-actuator potje en de aansluiting op de (alu-kleurige)compressorkant van de turbo.
- over de wastegate actuator stang:
Het ligt er helemaal aan of die stang de wastegate open moet DUWEN of open moet TREKKEN. Dus dat moet je even bekijken.
Bij open DUWEN: het effect van het strakker zetten (=korter maken)van de wastegate actuator stang is dat de wastegate-klep later open gaat.>>> daardoor gaat langer al het uitlaatgas door de turbine en spoelt de turbo sneller op en wordt het maximum boost niveau eerder bereikt en iets opgehoogd.
Zo'n wastegate stang moet altijd zodanig strak staan dat de wastegate klep een beetje pre-load heeft. Die wastegate klep moet niet te makkelijk open kunnen. Maar ook weer niet te moelijk.
Normaal staat er in een werkplaatsboek wel een afstel gegeven zodat je met een handpompje die wastegateactuator kan afstellen.

Ben je iets wijzer geworden?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten