Elektrisch probleem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Elektrisch probleem

Berichtdoor 604Symphony » 30 jan 2015, 12:28

Ik heb een probleem met de 505 GTI, volle accu, ik kan starten, de dynamo 50A werkt ''goed''. Ik ga rijden en doe het knipperlicht aan, maar deze blijft ''hangen''. ook de verlichting is zeer zwak. Na enkele malen goed gas geven werkt het weer. Ik heb al een andere dynamo geprobeerd, de massa bij de koplamp schoongemaakt het contactslot uit elkaar en schoongemaakt. Geen resultaat. Iemand een idee? bvd
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: Elektrisch probleem

Berichtdoor 404noir » 06 feb 2015, 00:02

je zou enkele eenvoudige dingen kunnen checken met een simpele multimeter van €20,- uit de bouwmarkt:
- doe een Ohm meting tussen de minpool van de accu en het motorblok. Die moet 0 Ohm zijn. Alles wat hoger is, al is het maar 0,1-0,2 Ohm, is te veel (overgangs)weerstand. Oplossing: accu polen en aansluitingen van de massakabel en dikke 12V+ kabel schoon/corrosie vrij maken. De massa kabel kan ook zelf verrot/groen-roestig zijn. Dan de hele kabel vervangen.
- het is ook slim om alle aansluitingen op de dynamo te controleren op corrosie.
- check de (gelijkstroom, DC) spanning van de V-riem die de dynamo aan drijft. Als deze slipt wordt er te weinig laadstroom gegenereerd.
- hoeveel Volt kan je meten over de 2 accu polen als de motor uit staat? 12,6V is wel echt minimaal. Als het lager is is de accu al aardig leeg.
- hoeveel Volt meet je over de accupolen als de motor stationair draait? ergens tussen de 13,5-14,5V moet het toch wel zijn. Als het te laag of te hoog is heb je een probleem met de spanningsregelaar.
- als je het contact aanzet zonder de motor te starten, brandt er dan een rood laadlampje? In sommige auto's (geen idee of dat bij de 505 ook zo is) maakt dat lampje deel uit van het exciter circuit. (omdat je zegt dat alles het weer goed doet na enkele keren flink gas geven vermoed ik dat je ergens in dat exciter circuit een probleem hebt zitten)
Als dat laadlampje echt kapot is begint (bij sommige auto's) de dynamo niet te laden.
- als je de motor start, gaat dat rode laadlampje dan snel uit of zie je het flikkeren bij stationair draaien of blijft het aan?
snel uit na starten = goed,
aan blijven na starten = dynamo laadt niet,
flikkerend lampje na starten = vermoedelijk versleten koolborstels of andere slechte contacten in het laadcircuit.
- het is nu best koud weer. Als de accu al wat ouder is kan dat ook een verklaring zijn dat de accu gewoon niet voldoende power meer kan vasthouden en leveren.
In kou werken nl. de chemische processen in een accu minder snel en kan de accu minder Amps leveren.
Daar bovenop komt dan nog dat de olie in het blok koud en dik is. Dat zorgt ervoor dat de startmotor nog meer moeite dan normaal moet doen om het blok rond te draaien. De startmotor trekt dus juist meer Amps. Waardoor dus de accu het nog zwaarder heeft.
- Hoe te weten of de accu nog goed genoeg is? Ga naar een garage of een automaterialen zaak en laat de vol geladen(!) accu testen met een belastingtester dat is een meter die met een dikke shunt weerstand een bepaalde belasting op de accu zet waaraan je kan afleiden of de accu nog wel voldoende koudstart Amps kan leveren. Als de uitkomst is dat de accu zwak is: vervangen. Er zit weinig anders op, lood-zuur accu's hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven.

hiermee moet je, denk ik, kunnen achterhalen waar het probleem zit. En met die kennis kan je het dus ook oplossen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Elektrisch probleem

Berichtdoor 604Symphony » 16 feb 2015, 20:55

Het probleem is opgelost. Er waren meerdere storingen. Lampje laadstroom zat los. Een tulpje mannetjes stekker aarde verbinding aan het stuurhuis lag krom daardoor slechte verbinding. ( knipperlicht blijft niet meer hangen) Toch nog steeds soms wel soms niet starten. Ik had al een ander stuurslot geprobeerd. dus de oude er maar weer ingezet. Nog steeds het probleem. Daarna een plus draad van accu rechtstreeks naar stekker verbinding stuurslot waarna de startmotor wel rond draait. Dus toch het stuurslot. Gewisseld en het probleem is opgelost. Door meerdere problemen moet men soms de dingen 2 keer herhalen.

Bedankt, 404 noir voor de uitvoerige uitleg met name in het exciter circuit waar toch een probleem zat.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: Elektrisch probleem

Berichtdoor jospop » 08 apr 2015, 21:54

Grappig.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad qua laden en bij mij zat het laadstroom lampje ook niet ok.

Verder heb ik ook dat de auto een enkele keer niet wil starten, terwijl de brandstofpomp (en ander electriek) wel aanslaat en er inmiddels een nieuwe startmotor en accu in ligt.
Begrijp ik nou goed dat het probleem bij jou toch in het contactslot zat. Ik heb het idee dat het smeren van het contactslot bij mij wel verbetering heeft opgeleverd.
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten