Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 09 apr 2014, 00:05

Heel wijs. Klopt dankjewel voor je commentaar. Ik bedoelde natuurlijk krukaspoelie. Maar geen antwoord op mijn vraag. Iemand anders?
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor joospeugeot » 09 apr 2014, 00:36

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 18 jan 2016, 02:10, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 09 apr 2014, 01:06

Er staat niks op het vliegwiel. Dat is normaalgesproken het geval bij een Murena. Alle tekens die ik kon vinden heb ik gefotografeerd
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Harrie » 11 apr 2014, 17:58

zit er een 8 mm gat in het vliegwielhuis ?
zo ja, dan kan daar een 8 mm pen in, en tijdens het handmatig verdraaien v.d. motor
valt die in een gat in het vliegwiel. Mits het vliegwiel ooit verdraaid ( verzet ) gemonteerd is...
Dan staat het doorgaans op tijdstip, soms BDP ( = Bovenste Dode Punt ); dat moet
uit de technische documentatie van de N9TE blijken, ik heb de documentatie van N9TE
niet bij de hand / toegankelijk, dus kan je nu geen sluitend antwoord geven.
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor tout est beau avec une... » 11 apr 2014, 21:01

Het enkele streepje op je poelie is je BDP, het puntje op je poelie is niet origineel.
Het kan zijn dat degene die de motor heeft klaargemaakt hem erop gezet heeft.
Iets verder op je distributiedeksel staat een klein gradenboogje.
Waarschijnlijk zal die echter door de plaatsing in een Murena wat slecht te zien zijn.
Je motor moet stationair 10 graden voorontsteking hebben.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Koppakking eruit van N9TEA in Matra Murena

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 17 mei 2015, 20:37

Beste Peugeot-forumleden. Even een tijdje niks van mij laten horen, maar ik heb een probleem dus vandaar. Nl.:

Mijn koppakking ligt eruit. Althans ik hoop dat, dat het enige is. Het koelwater komt in elk geval als witte rook de uitlaat uit en hij loopt niet goed meer. Nu weet ik dat ik gewaarschuwd ben het koelsysteem aan te passen. Dit heb ik echter nooit gedaan omdat ik zag aan de temperatuur meter dat deze niet meer opliep dan bij de originele motor. Ruimschoots onder 90 graden zegmaar 75 a 80 graden tijdens het rijden met voldoende snelheid. Nu vermoed ik achteraf dat de koppakking nooit fijn is geweest omdat ik altijd na het afzetten van de motor het koelsysteem een tijdje hoorde naborrelen. Maar toch is het een hele tijd goed gegaan (5000km). En ik weet dat mijn radiateur goed is, het probleem van veel Murena rijders is dat de radiateur vaak half verstopt zit. Dus was ik er maar vanuit gegaan dat, dat bij andere GTi Turbo rijders het probleem was.

Ik moet wel erkennen dat in vergelijking met originele motor de temperatuur tijdens file rijden of stilstand sneller opliep, ik had dan ook wel een idee om een keer een extra waterpomp te plaatsen. Maar goed dat is nu te laat.

Wat is jullie mening? Zal de radiateur toch te weinig koelen? Zo ja waarom blijft de temperatuur dan tijdens rijden (zelfs met sportief rijden) erg laag? IK dacht een extra waterpomp meer zin zou hebben die kan tijdens stationair draaien meer rondpompen.

Heeft iemand idee, tips? Enne waar kan ik het best goed en goedkoop een nieuwe koppakkingset vandaan halen?

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Jineuf » 17 mei 2015, 20:55

Jineuf schreef:
tout est beau avec une... schreef:Hallo Popko, welkom hier,

Is je vraag nou wat er op de aansluiting van de pijp onder het inlaatspruitstuk komt?
De ene is voor je luchtomloopschuif en de andere gaat naar je rembekrachtiger.

M.Vr.Gr.Marco.



Afbeelding
Klopt!
@ POPKO: zorg je wel voor extra koelcapaciteit.
Heel belangrijk, extra el. fan en een grote oliekoeler plaatsen.
De N9T(E) {de E staat voor Echangeur= intercooler de A is de USA uitvoering } is zeer gevoelig voor over verhitting.
Bij een 505 Turbo Injection (niet GTi) is er nog de rijwind, die heb je bij de Matra niet (Mecanique Aviation TRAction) 8)

Succes!


Ja, daar had ik je toen al voor gewaarschuwd. KOELING!!
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Brownie » 17 mei 2015, 21:00

Weer een N9TEA overleden in een Matra. Niet geheel ongewoon. Zorg bij heropbouw deze keer maar wel voor een flinke oliekoeler...
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 17 mei 2015, 21:04

Klopt.

Maar heb je nog tips. Waar kan ik bijvoorbeeld de pakkingset het best halen. En hoe verklaar je dat de temperatuur tijdens het rijden niet echt hoger was (leek?).

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Jineuf » 17 mei 2015, 21:28

http://www.politecnic.com
Vermogens tot 450 pk.

Rijwind, dwarse motorplaatsing geen fan onder de kap....
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 17 mei 2015, 21:46

Dankjewel voor reactie.

Interessante site jammer dat het alleen in het Frans is.

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Jineuf » 17 mei 2015, 23:55

Koppakking: joint de culasse. Ik kan je indien gewenst wel helpen. Of stuur ze een mail on het Engels. Gr. Wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor 404noir » 22 mei 2015, 09:55

of gebruik https://translate.google.com

een moderne Internet explorer versie heeft volgens mij ook een automatische vertaalfunctie
(maar daar ben ik als Firefox gebruiker niet zo handig mee)

Ik zou me niet te schuldig voelen over het feit dat de koppakking er uit is geklapt. Het blok is oud, KVS was misschien oud? Het kan dat de crush-rings van de koppakking zijn weggecorrodeerd.
Verder is het zo dat een turbo blok toch al gevoeliger is voor het eruit klappen van een koppakking (vooral als het blok van gietijzer is en de kop van aluminium) en ik meen me zelfs te herinneren dat de 505turbo iets gevoeliger was dan normaal.

Over die temperatuur meter: veel autofabrikanten zetten een electronische demping op zo'n meter, daardoor zal de meter snel naar het midden gaan, daar heel lang blijven staan, en eenmaal al bijna oververhit heel snel het rood in schieten. De reden is dat fabrikanten de eigenaren van de auto's niet willen laten panikeren omdat onder sommige omstandigheden de meter wat hoger zou kunnen uitslaan (denk aan bergrijden, zomers file, stil staan na een lange snelle autosnelweg rit.) Ik heb dit ervaren in alle Volvo's die ik heb gereden. Misschien is dat ook het geval in een Matra en Peugeot?
Maar je moet er echt serieus van uit gaan dat een turboblok toch echt meer koeling nodig heeft dan een normaal aanzuigende motor.
Helemaal als het blok zo diep weggebouwd is en dus weinig rijwindkoeling heeft. Dus vertrouw niet op dat metertje in je dashboard!

NB: je had het over een extra waterpomp plaatsen. Dat heeft nu juist geen nut! Je moet niet sneller rondpompen, je moet meer koelende capaciteit hebben: een oliekoeler en een grotere radiateur met meer koelend oppervlak (tropenradiateur) en misschien ook een zwaardere harder blazende electrische ventilateur. Je moet die hitte kwijt.

Dan nog een tip. Ik heb vroeger ook veel getuned aan (Volvo) turbo motoren en daar heb ik op een zeker moment een 'multi layer steel'(MLS) koppakking in gezet. Die krijg je niet kapot! Hoe ik dat zo stellig weet? Ik heb ooit 300km gereden met een lekkende waterpomp in mijn Volvo met MLS pakking en ARP studs&nuts , periodiek water bijvullend tot ik thuis was... Koppakking niet kapot!, kop ook niet krom! Ik heb na afkoelen een nieuwe waterpomp geplaatst, KVS gevuld en het blok was weer good-2-go!
Het amerikaanse merk van die koppakking was http://www.cometic.com.
Aangezien het blok in de 505turbo van Chrysler is... en Chrysler een USA merk is... is er wellicht een Cometic koppakking leverbaar voor dat blok??

Als je de kop er af hebt liggen, laat 'm dan afpersen (check voor haarscheurtjes) en vlakken.
Dat komt helemaal nauw als je een MLS koppakking gaat gebruiken, dan moeten kop en blok perfect vlak zijn...
Verder gebruiken de meeste productie turbo motoren gewone rekbouten voor de kop (TTY = torque-to-yield). Die zijn prima in een standaard straatauto maar zodra het allemaal wat ruiger wordt (tunen, thermisch zwaarder belasten) is het slimmer om tapeinden met moeren te gebruiken. Een heel goed merk dat dit soort extra sterke tapeinden en moeren kan leveren is ARP http://arp-bolts.com/
De reden dat dit sterker materiaal is, is vanwege de sterkere staalsoort en omdat de tapeinden zelf niet oprekken, die zijn nl. niet TTY, je draait alleen de moeren aan aan de kant van de kop en dat gaat allemaal veel gecontroleerder en daardoor nauwkeuriger. Hierdoor weet je absoluut zeker dat de aantrekkoppels op alle moeren exact gelijk zijn waardoor de koppakking perfect kan sealen.

Als je dit alles doet samen met het vergroten van je koelcapaciteit dan kan je uren lang 200+ rijden over de Duitse autobahn maar dan blijft het gewoon heel.
Laatst bijgewerkt door 404noir op 22 mei 2015, 10:42, in totaal 3 keer bewerkt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 mei 2015, 10:10

De browser Chrome kan ook automatisch websites vertalen.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 22 mei 2015, 21:37

Hoi dank jullie wel voor de antwoorden. Vooral "404noir" (helaas weet ik je naam niet).
Ik ga eerst maar eens alles loshalen.
Ik zal me eens verdiepen in het verhaal van de tapeinden met moeren. Ik ken en begrijp het zo ook nog niet, als ik tijd heb zal ik eens op die site gaan kijken.
Wat bedoel je trouwens met "KVS was misschien oud?".

mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 31 mei 2015, 01:27

Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor 404noir » 31 mei 2015, 15:28

KVS= koelvloeistof, als deze oud is heeft het geen corrosie remmende eigenschappen meer en dan kan er corrosie ontstaan in de koelkanalen op de overgangen tussen blok en kop. De kop kan ook zover weg corroderen dat er doorslag kan plaatsvinden tussen koelkanaal en verbrandingsruimte.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor 404noir » 31 mei 2015, 15:32

Murena Dupont Blue schreef:kop is er af zie: http://matraforum.messageboard.nl/forum ... 691#p13691


lijkt allemaal erg mee te vallen.
ik zou wel de kop laten checken op vlakheid en af laten persen (sommige haarscheurtjes zijn niet zichtbaar)
Daarna alles weer met goed materiaal in elkaar bouwen waarbij je schoon en nauwkeurig moet werken voor het meest optimale resultaat.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 05 jun 2015, 16:26

Over de extra koeling zit ik wat te prakkiseren.

Wat denken jullie wat is beter een radiateur met extra koelcapaciteit (+-20%) of een oliekoeler met eventueel een fan?

Die verbeterde (20%) radiateur (€357,-) kan ik kopen bij http://www.politecnic.com en eveneens een sterkere koppakking van - CURTI Kit PTS 200 (79.00 €).

Een oliekoeler plaatsen is goedkoper en dan eventueel een andere sensor die de fan eerder laat aanslaan.

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Vorige

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron