Zoals sommmige van jullie wel weten ben ik enthousiast over het rijden op PPO (Puur Plantaardige Olie) vanwege de vele voordelen:
- Je rijdt (bijna) CO2 neutraal
- Je stoot ook geen rommel meer uit als zwavel of fijnstof
- Je bent niet meer afhankelijk van de arabische sjeiks maar steunt juist lokale akkerbouw
- Het is zo'n 40 cent per liter goedkoper
De douane kan je vanwege europese regelgeving eigenlijk niet bekeuren als je geen accijns betaald. Bovendien tank ik bij een pomp vlak over de grens in Belgie waar dat gewoon kan en mag.
Neemt niet weg dat gedegen aanpassingen aan de motor nodig zijn. Zonder aanpassingen is de kans op schade aan de brandstofpomp zeer groot. Verwarming van de brandstof om het vloeibaarder te maken is essentieel. Extra slijtage of onderhoud aan de motor is dan niet of nauwelijks van toepassing, behalve dat de verstuivers eerder gereinigd of vervangen moeten worden. Starten op PPO is ook niet aan te raden vanwege de koude brandstof die dan nog overal in het systeem zit.
Ik heb lang getwijfeld of ik mijn nette 505 GTDT wel wilde ombouwen. Dat is toch ergens wel zonde... Voorop stond dus dat ik de originaliteit van de auto op geen enkele mag schaden, en dat is gelukt! Ik heb geen enkele onderdeel verwijderd of verplaatst onder de motorkap, geen gaten geboord en geen slangen doorgesneden. Alle ombouwdelen zitten op 1 unit gemonteerd zodat ik de auto een middagje weer terug in originele staat heb gebracht.
Schematisch ziet het systeem er zo uit:
In principe heb ik dus 2 brandstof circuits, 1 originele voor diesel, 1 voor PPO met verwarming op het koelwater met een warmtewisselaar(WW). Met magneetkleppen kan ik de brandstoftoevoer omschakelen als het koelwater warm wordt.
Dit is dan alles bij elkaar met een dikke rubberen mat eronder langs. Het moet namelijk op de accu komen te liggen, dat is eigenlijk de enige lege ruimte onder de motorkap.
En het past precies!
Accu vervangen is ook niet zo'n probleem, want het hele spul zit met twee schroefjes vast en kan ik zo omhoog klappen.
De tank, min of meer verankerd aan de achterbank:
Extra filtertje en brandstofpompje om de originele pomp minder te belasten:
Originele mat erover en ik nog aardig bagegeruimte over:
De nieuwe slangen lopen door originele gaten onder de auto door naar het motorruim:
Inmiddels ruim 1000 kilometer gereden zonder verandering van het gedrag van de motor. Alleen krijg je wel trek als je achter me rijdt.