Peugeot 505 GTDT op PPO

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Peugeot 505 GTDT op PPO

Berichtdoor Brownie » 28 apr 2008, 11:36

Zoals sommmige van jullie wel weten ben ik enthousiast over het rijden op PPO (Puur Plantaardige Olie) vanwege de vele voordelen:
- Je rijdt (bijna) CO2 neutraal
- Je stoot ook geen rommel meer uit als zwavel of fijnstof
- Je bent niet meer afhankelijk van de arabische sjeiks maar steunt juist lokale akkerbouw
- Het is zo'n 40 cent per liter goedkoper

De douane kan je vanwege europese regelgeving eigenlijk niet bekeuren als je geen accijns betaald. Bovendien tank ik bij een pomp vlak over de grens in Belgie waar dat gewoon kan en mag.

Neemt niet weg dat gedegen aanpassingen aan de motor nodig zijn. Zonder aanpassingen is de kans op schade aan de brandstofpomp zeer groot. Verwarming van de brandstof om het vloeibaarder te maken is essentieel. Extra slijtage of onderhoud aan de motor is dan niet of nauwelijks van toepassing, behalve dat de verstuivers eerder gereinigd of vervangen moeten worden. Starten op PPO is ook niet aan te raden vanwege de koude brandstof die dan nog overal in het systeem zit.

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn nette 505 GTDT wel wilde ombouwen. Dat is toch ergens wel zonde... Voorop stond dus dat ik de originaliteit van de auto op geen enkele mag schaden, en dat is gelukt! Ik heb geen enkele onderdeel verwijderd of verplaatst onder de motorkap, geen gaten geboord en geen slangen doorgesneden. Alle ombouwdelen zitten op 1 unit gemonteerd zodat ik de auto een middagje weer terug in originele staat heb gebracht.

Schematisch ziet het systeem er zo uit:

Afbeelding

In principe heb ik dus 2 brandstof circuits, 1 originele voor diesel, 1 voor PPO met verwarming op het koelwater met een warmtewisselaar(WW). Met magneetkleppen kan ik de brandstoftoevoer omschakelen als het koelwater warm wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is dan alles bij elkaar met een dikke rubberen mat eronder langs. Het moet namelijk op de accu komen te liggen, dat is eigenlijk de enige lege ruimte onder de motorkap.

En het past precies!
Accu vervangen is ook niet zo'n probleem, want het hele spul zit met twee schroefjes vast en kan ik zo omhoog klappen.

Afbeelding

De tank, min of meer verankerd aan de achterbank:

Afbeelding

Extra filtertje en brandstofpompje om de originele pomp minder te belasten:

Afbeelding

Originele mat erover en ik nog aardig bagegeruimte over:

Afbeelding

De nieuwe slangen lopen door originele gaten onder de auto door naar het motorruim:

Afbeelding

Inmiddels ruim 1000 kilometer gereden zonder verandering van het gedrag van de motor. Alleen krijg je wel trek als je achter me rijdt. :D
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Jeetje » 28 apr 2008, 12:21

Netjes, hoor!
:wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Oscarnmgn » 28 apr 2008, 16:43

haha mooi systeem hoor ... heb je de kentekenplaathouders al gemonteerd? :wink:
Peugeot 404 Break 1963
Citroen Dyane 6 1983
Avatar gebruiker
Oscarnmgn
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 03 apr 2007, 12:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Harrie » 28 apr 2008, 20:39

geweldig! past er voor maar net in, boven de accu? , wel goed bedacht!!
een schande dat "Den Haag" PPO niet propageerd, adviseerd, stimuleerd!
in het schema zijn de rode lijnen retourleidingen zo te zien?
meer info? zie kentekenplaathouders :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 28 apr 2008, 23:08

Netjes, Bram! Wat kost zo'n ombouw nu ongeveer als je het zelf doet?
Waar is ppo aan de pomp verkrijgbaar (in mijn buurt)?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Oscarnmgn » 29 apr 2008, 18:25

volgens mij kan je dat in onze omgeving nergens tanken Koffiemolen, moet je het dus zelf maken.
Peugeot 404 Break 1963
Citroen Dyane 6 1983
Avatar gebruiker
Oscarnmgn
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 03 apr 2007, 12:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Brownie » 02 mei 2008, 18:07

@Oscar: Ja, hoor de houders zijn gemonteerd. Ik ben zelf grossier in die dingen, dus als je nog een setje wilt, zeg je het maar. :wink:

@LionV6SL: Dat was eigenlijk de enige ruime lege ruimte onder de motorkap van een XD3TE motor. Bovendien heb ik de slangen en draden zo aangesloten dat ik de set zo omhoog kan klappen en de accu kan verwijderen gelukkig.
Ja, de rode lijnen stellen de retour voor, ook daar moet een aparte komen voor PPO om de brandstoffen zo weinig mogelijk in de verkeerde tank terug te laten komen. De blauwe zijn koelwaterleidingen, de T's zijn gewoon T-stukken waar de koelvloeistof wordt afgetakt.

@Koffiemolen: Alles bij elkaar opgetelt, dus ook slangen/klemmen/draad etc. kom je op ongeveer 600 euro voor deze ombouw denk ik. Het grote geld zit vooral in de magneetkleppen en de warmtewisselaar (samen ca 250 euro). Je kan natuurlijk ook een gebruikt filterhuis en kleine/goedkope tank gebruiken. Het opvoerpompje is ook niet echt noodzakelijk.
Wat tanken betreft kan je vanuit Oosterbeek het best terecht in Kranenburg denk ik. Helaas kan ik het adres niet direct terugvinden. Deze is ook nog vrij dichtbij:

PROKON Oil GmbH&Co.KG
Industriestraße 43
47652 Weeze

Verder staan de meeste tankstations wel online op:

http://www.biotanke.de/html/nrw.html

of

www.rerorust.de
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Koffiemolen » 03 mei 2008, 22:06

Tja, dat wordt dan toch het probleem: Kranenburg woonde ik eerst vlakbij (Nijmegen) maa nu ben ik dus gewoon een uur onderweg om te tanken...
En ik rijd afwisslend in mijn 504 (LPG) en 505's (benzine, diesel) voor plezierritten en m'n woonwerkverkeer met de GLD is 26 km/dag, als ik niet met de fiets ga, zoals nu. Ik rijd dus echt TE weinig voor dit feest. Ik zou het voor de lol doen, maar daarvoor is het toch allemaal te veel moeite.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Brownie » 08 mei 2008, 11:30

Groot gelijk Bas, met zulke afstanden kom je er haast niet aan toe om over te schakelen, dus heeft het ook weinig zin. Ik werk tegenwoordig in Breda, dus met 120km woonwerkverkeer per dag is het wel de moeite.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Brownie » 02 apr 2009, 18:41

Tijd voor een update. Ik ga het systeem volledig automatiseren. Daarvoor ga ik onderstaande dingen toevoegen:

1: Temperatuursensor die het inschakelen van het PPO-circuit regelt.
2: Als de aanvoerklep ingeschakeld is, mag de retourklep pas na 15 sec schakelen naar de PPO tank zodat de diesel in de pomp gewoon in de diesel tank terecht komt.
3: Het mooiste: als ik de auto van contact afzet, treedt de "afterrun" in werking. Dat wil zeggen:
4: gedurende 30 sec blijft de retour naar de PPO-tank geschakeld en blijft de stopklep bekrachtigd zodat de motor blijft draaien.
5: Tegelijkertijd schakelt de retour van de brandstofpomp gedurende 20 sec naar een leiding zonder banjobout en gaat een brandstofpompje draaien om de inspuitpomp met diesel door te spoelen. De "brede" retouropening zorgt ervoor dat ik snel kan doorspoelen. Nadeel is dat de druk in de pomp veel lager wordt zodat de motor waarschijnlijk veel minder vermogen heeft. Maar goed, je bent geparkeerd, dus je hebt geen vermogen nodig.
6: De laatste tien seconden treedt de banjobout weer in werking zodat de verstuivers ook goed doorgespoeld worden.
7: Na 30 sec wordt de stopklep niet meer bekrachtigd zodat de motor uitgaat.

Alle timers zijn overigens handmatig in te stellen om het systeem te optimaliseren. Hierbij een plaatje met de toevoegingen aan het branstofcircuit en een plaatje van mijn elektrisch schema.
Hierbij zijn de if-then-else blokjes de standaard 5-polige autorelais.
De timers starten bij een hoog signaal gedurende een ingestelde tijd.
De delay is een vertrager die het signaal vertraagd doorgeeft.
De clixon is de temperatuur sensor.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog een plekje onder de kap vinden voor deze primitieve computer. :D

Ik ben benieuwd of dit allemaal een beetje te volgen is. Alle vragen, opmerkingen of tips zijn welkom!
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor 504ronnie » 02 apr 2009, 21:16

Ik moet zeggen Bram het ziet er allemaal puik uit.
En het gaat zeker werken, daar ben ik van overtuigd.

Misschien op bepaalde delen of schakelingen patent aanvragen :?:
Je weet maar nooit
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Brownie » 03 apr 2009, 18:42

Ik denk het ook wel, het is tenminste 1 keer eerder gedaan door iemand, dat liep prima. Het had dezelfde aanpassingen in het dieselcircuit, maar het elektrisch schema heb ik zelf moeten verzinnen.

Patent lijkt me nog niet nodig. Als ik nieuwprijs van alle onderdelen die ik gebruikt heb bij elkaar optel, ben ik bijna net zo duur uit als een ombouwpakket van een professioneel bedrijf, realiseerde ik me gisteren. En dat terwijl mijn systeem zich eerst nog moet bewijzen. Die professionele pakketen zijn wel uitgebreid getest.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Brownie » 04 apr 2009, 19:36

De "computer" is af. :D

Afbeelding
Afbeelding
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Mathieu » 05 apr 2009, 12:46

[quote="Brownie"]De "computer" is af. :D

Ziet er netjes uit!
Heb je de PCB-tjes zelf ontworpen?
..En: zit er een 12-NC (voor intimi) aan vast zodat "we" die kunnen nabestellen :D :D :D
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor Jineuf » 05 apr 2009, 17:13

[quote="Brownie"]De "computer" is af. :D

Afbeelding

Kijk je wel uit dat je niet morgen je boterhammen onder de motorkap legt
en bij de lunch een paar relais eet!! :D :mrgreen: :mrgreen:

Groeten W.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Brownie » 05 apr 2009, 21:48

Mathieu schreef:
Heb je de PCB-tjes zelf ontworpen?
..En: zit er een 12-NC (voor intimi) aan vast zodat "we" die kunnen nabestellen :D :D :D


Nou nee. Ik wou dat wel doen, ben een paar keer bij Brigatti geweest (jou wel bekend misschien) over de mogelijkheden. Maar ik heb daar als softwareman gewoon te weinig verstand van. Maar gelukkig had Conrad kant en klare units die precies doen wat ik wil!

Ik ben dus niet echt intimi, wat bedoel je met 12-N(ormally)C(losed)?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Peugeot 505 GTDT op PPO

Berichtdoor janpeugeot505 » 05 maart 2012, 20:17

kijk dit ziet er prof uit, mooi werk. ik neem aan dat er nog een gebruikers review komt over dit systeem?

jan
janpeugeot505
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 27 feb 2012, 10:09

Re: Peugeot 505 GTDT op PPO

Berichtdoor Brownie » 03 mei 2012, 23:30

Ik heb er destijds zonder problemen zeker 10.000km mee gereden, maar het heeft daarna een poos stilgelegen. Heb het nu weer in een auto gebouwd, alleen moet ik nog een storing verhelpen in de elektra. De "computer" slaat nogal op tilt, waarschijnlijk een kortsluiting ergens. Maar leuk dat je dit topic weer wakkerschud. :D
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Peugeot 505 GTDT op PPO

Berichtdoor sidd » 04 mei 2012, 10:26

laat je me ff iets weten als je me de ppo opt werk bent? dan kom ik wel eens een kjje nemen naar de inbouw.

grtz
sidd
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 16 maart 2011, 09:14


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten