Project Regenjas (nu Project Zomerjack)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Project Regenjas (nu Project Zomerjack)

Berichtdoor Koffiemolen » 07 jul 2008, 23:13

Beste forumgenoten, hierbij de opening van een topic over de ravitaillering van mijn 505 GLD. Ravitaillering, omdat ik restauratie te veel eer voor het plan vind, maar je weet nooit waarin deze klus uitmondt.

Allereerst zal ik jullie mijn Regenjas voorstellen. Regenjas noem ik mijn 505 GLD 1984. Het is een origineel Nederlandse 505 met ongeblazen 2.5 XD3 dieselmotor. Hij heeft 3 ton op de klok en een vrijwel volledige onderhoudshistorie. Deze 505 is al in zijn jonge jaren verkast naar een warm droog oord (Algarve) om daar als vervoermiddel bij het vakantiehuis te dienen. Laat ie daar nu ook nog eens vaak binnen gestaan te hebben en zie daar de formule tot de onmogelijke combinatie: 505, origineel NL, diesel en toch hard...

Hoe ik eraan kom: ik kreeg hem door een vrij impulsief gemaakte ruil met Brownie tegen mijn te koop staande 204, waarmee ik echt te weinig deed. Op het moment van ruil stond ik nog op het punt om naast mijn 504 een moderne dagelijkse auto aan te schaffen. Een 307 of iets dergelijks. Maar ik rijd maar weinig (werk 15 km verder) dus was het dan een benzine geworden. Ben ik niet kapot van, rij liever diesels. Dus ik dacht: och, ik rijd eens wat rond met die 505 diesel en zie wel hoe het bevalt.
En dat beviel dus GOED! Erg goed. En toen dacht ik: ik houd hem, lekker als dagelijkse auto, ofwel: regenjas. Voor het mooie weer dienen de 504 en de 505 SR, die beiden wedijveren om de gunst, met elk een eigen charme. Zelfde leest, maar verder appels en peren.
UPDATE APRIL 2009
Terwijl het project Regenjas vordert verandert de wereld rondom de garage waarin dit project is gestationeerd. Binnenkort start ik in een nieuwe functie bij mijn huidige werkgever waarbij ik vaak buiten de deur ben en dus een lease-auto krijg. Dat betekent dat ik bij mooi weer en een normale kantoordag electief kan putten uit een wagenparkje van nu 1 -en als het zomerjack klaar is 2- mooi weer auto en bij regen in een leasebak stap. Ofwel: ik heb geen regenjas meer nodig en dus zal ook mijn 505 GLD straks een luxepaard worden annex Zomerjack i.p.v. Regenjas. Gezien de investeringen en tijd die er inmiddels in zitten ben ik daar eerlijk gezegd geheel niet rouwig om!

Ik houd hem dus, maar er is een verschil tussen houden en BEhouden.
En daar handelt dit topic over.
Ik heb vorige maand de 505 geschorst, scheelt tot mei volgend jaar maandelijks 90 euro aan de staatskas en die vloeit nu terug in de verduurzaming van deze vehicule.
Welbeschouwd is deze 505 keihard, maar als intensief gebruikte auto heft hij op de plekken die later berucht werden beginnend ongerief. Een quick-scan van deze auto doet mij concluderen dat deze auto te verduurzamen is zonder noemenswaardig laswerk. Daarbij is hij te goed om volledig te gaan spuiten, maar geheel niet spuiten is ook niet aan de orde, vanwege bijvoorbeeld diverse kleine schades (keienvanger voor en achter, kofferdeksel). Verder is hij vrijwel strak.

Doel van de operatie wordt om op eigen kracht, zonder totaalrestauratie een harde auto te verduurzamen en optisch te verbeteren zonder grote investeringen. Intussen wil ik het nodige sleutelwerk verrichten aan oa remsysteem (revisie), alle apk-punten en wielophanging omdat diverse silentblocs en rubbers hun beste tijd hebben gehad.
Streven is afronding voor de winter, maar vanaf volgende maand moet ik ook papa gaan spelen, en dat schijnt tijd te kosten. We zien dus wel.

Vanaf hier ga ik middels een fotoverslag laten zien wat ik inmiddels heb gedaan en verder doe.

Morgen eerst een plaatje van de GLD voor de start van het project.[/u]
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 06 jan 2010, 23:02, in totaal 6 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor pEus » 08 jul 2008, 08:26

Beste Koffiemolen,

De auto (die ik ken van de vorige eigenaar) is het ZEKER waard :!:

Het kenteken lijkt erg veel op de 505 GLD die mijn vader destijds reed dus dat is uiteraard weer een stukje jeugdsentiment :mrgreen:

De reportage ga ik in ieder geval volgen :D

Succes :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Brownie » 08 jul 2008, 20:14

Chapeau Koffiemolen,

Ik heb het project tot nu toe gezien. Als dit afgerond is kan hij vast wel weer 10 jaar mee als dagelijkse auto. En wat een timing, net voordat sommige plekken echt rot zouden worden. Ben erg blij dat deze auto niet in een paar jaar opgereden wordt, succes ermee!

mvg,

Bram
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Koffiemolen » 08 jul 2008, 21:31

Bij deze een eerste plaatje van het project waarover ik het ga hebben:
Afbeelding
Afbeelding
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 08 jul 2008, 21:48

Het lelijkste aan de auto was het kofferdeksel, op de foto niet goed zichtbaar. Hij heeft een keer een stootje va achter gehad met 2 stevige afdrukken op de rand van het deksel aan weerszijden naast de hoek van het achterscherm (aan de bovenzijde). Omdat dit niet fatsoenlijk uit te dueken valt, heb ik besloten om verder te gaan met een ruil kofferdeksel. Deze is echter van een gti ook in de kleur bleu cascade, maar dus met spoiler.
Nu vind ik zo'n spoiler persoonlijk best goed staan, maar het is niet origineel. als ik hem weglaat, moet ik de bevestigingsgaten dichtmaken. :shock:
Of zeggen: doe maar met spoiler, want behoud va originaliteit staat niet op de hoogste plaats in dit project. Voor dat 'freakwerk' heb ik mijn SR. Ik laat mij graag door jullie adviseren...

Ben begonnen dit kofferdeksel schoon te maken en met mijn handstraalpistoolset (met zo'n rubber modstuk waarin het grit gerecycled wordt) de paar roestige randjes schoon te stralen.

Dit is niet fijn, maar gewlukkig niet van binnenuit:Afbeelding

Na het zandstralen (wat werkt dat lekker zeg!):Afbeelding

En:Afbeelding

Met dit apparaat:Afbeelding

Daarna alles geschuurd en de kale plekken in de Fertan gezet en 48 uur laten inwerken. Fertan is vermaard vanuit de scheepvaart. Voor meer info: www.rustbuster.nl
Na enige tijd ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

Ik heb het op ene onbehandeld stuk van mijn tuinhek gesmeerd (spuiten kan ook) en dat is NOOIT meer gaan roesten (2,5 jaar geleden).

Zo heb ik de gehele binnenzijde te grazen genomen. Na 48 uur met ruim water en spons afgespoeld. Laten drogen en dan na het ontvetten met siliconenontvetter met Ferpox 1K industriële primer behandeld. Daarna zag het kofferdeksel er ongeveer zo uit:
Afbeelding

De andere zijde van het kofferdeksel is roestvrij, heeft alleen krassen en zeer lelijke lak. Dat wordt spuiten...maar dat is van latere zorg. Kofferdeksel is roestvrij en staat nu terzijde.
Het handige is nu dat het kofferdeksel eruit is, dat geeft de bewegingsvrijheid die nodig is voor de vervolgstappen.

Wordt vervolgd...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 08 jul 2008, 22:13

hoi Bas!
goed bezig!
in de onderste gedeeltes van de achterschermen, tussen a-portier en a-wiel,
zit af fabriek PUR-schuim. Dit laat onze geliefde 505's op die plaats na vele jaren daar ter plekke doorroesten.
Die PUR moet er dus eigenlijk uit en zeer goed nabehandeld, of volgegoten met Owatrol.
ik ga je project ook volgen, voor je silentblocks en andere onderdelen weet je de weg :mrgreen:
leeuwebrul (c); Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor wowo » 08 jul 2008, 22:15

Leuk om 'm weer te zien. Ik mis die auto behoorlijk.
Ik zou toch proberen dat spoilertje achterwege te laten. Juist het simpele, sobere type 1 ontwerp maakt 'm zo mooi. Geen LM velgen of velours :)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Koffiemolen » 08 jul 2008, 22:49

Harrie schreef:hoi Bas!
goed bezig!
in de onderste gedeeltes van de achterschermen, tussen a-portier en a-wiel,
zit af fabriek PUR-schuim. Dit laat onze geliefde 505's op die plaats na vele jaren daar ter plekke doorroesten.
Die PUR moet er dus eigenlijk uit en zeer goed nabehandeld, of volgegoten met Owatrol.
ik ga je project ook volgen, voor je silentblocks en andere onderdelen weet je de weg :mrgreen:
leeuwebrul (c); Harrie


Hoi Harrie, zo ver ben ik nog niet, wel heb ik de ruimte in de kofferruimte aan de zijkant achterde schermen (met die smalle bak onderin schoon gemaakt en in de Fertan gespoten, maar nu loop ik al op de zaak voorruit, want die foto's moet ik nog plaatsen. Heb een speciale vernevelset met lange slang. Hoe kom ik bij dat PUR-schuim? Je bedoelt dus eigenlijk net voor de plek vaar de C-stijl uitkomt?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 08 jul 2008, 22:53

wowo schreef:Leuk om 'm weer te zien. Ik mis die auto behoorlijk.
Ik zou toch proberen dat spoilertje achterwege te laten. Juist het simpele, sobere type 1 ontwerp maakt 'm zo mooi. Geen LM velgen of velours :)


Kopuh? :lol:
Geen spoiler: neem ik in overweging!
Geen LM-wielen: staat vast! Vind deze stalen wielen juist heel goed staan, zeker bij deze kleur.
Geen velours: staat vast. Ik ga zaterdag een fraai tweed SR-interieur bij Wim ophalen, uit een blauwe 505 met 30.000 km schijnt. Ben benieuwd. Mijn meubels zijn deels versleten en helemaal doorgezakt, slecht voor m'n rug. Overigens vind ik het stofje ook wel wat hebben maar er gaat niets boven dat zuiver scheerwollen tweed! :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 08 jul 2008, 23:48

Koffiemolen schreef:
Harrie schreef:hoi Bas!
goed bezig!
in de onderste gedeeltes van de achterschermen, tussen a-portier en a-wiel,
zit af fabriek PUR-schuim. Dit laat onze geliefde 505's op die plaats na vele jaren daar ter plekke doorroesten.
Die PUR moet er dus eigenlijk uit en zeer goed nabehandeld, of volgegoten met Owatrol. leeuwebrul (c); Harrie


Hoi Harrie, zo ver ben ik nog niet, wel heb ik de ruimte in de kofferruimte aan de zijkant achterde schermen (met die smalle bak onderin schoon gemaakt en in de Fertan gespoten, maar nu loop ik al op de zaak voorruit, want die foto's moet ik nog plaatsen. Heb een speciale vernevelset met lange slang. Hoe kom ik bij dat PUR-schuim? Je bedoelt dus eigenlijk net voor de plek vaar de C-stijl uitkomt?

Aan de binnenzijde in de wielkuip zit een afsluitdop.
Vraag maar eens aan Martijn, hij heeft het bij zijn 505 STI met een (? lasdraad ?) uitgepeuterd...
Uren werk per kant! En volgens mij maak je dan krassen aan de binnenkant, die weergaan roesten...
Wellicht oplossen met thinner en uitzuigen zoals ze met liposuctie doen? :shock: :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 09 jul 2008, 09:33

Dank. Zal Martijn eens vragen. Opstoken en laten smelten kan ook.. :shock:
Ik ga dan toch voor het betere peuterwerk. Heb 36 jaar ervaring met mijn neus... :mrgreen:
Die beschadiging is niet zo erg, want ik spray hem daarna helemaal vol met Fertan, dan roest het echt niet meer. Daarna zet ik hem vol met HT-was, de aanbevolen combi met Fertan.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor wowo » 09 jul 2008, 14:41

Koffiemolen schreef:Kopuh? :lol:


Ruilen tegen een 404 met geen APK? :-)

Koffiemolen schreef:Overigens vind ik het stofje ook wel wat hebben maar er gaat niets boven dat zuiver scheerwollen tweed! :D


Helemaal mee eens. Dat zat in mijn 305 en ik vond het heerlijk. Met tweed, schuifdak, 2.5 liter en een 5-bak heb je volgens mij bijna een GRD. Die heeft geloof ik nog een lamp bij het contactslot maar dat is het wel.
De schuifdakmotor & reservesleutels zijn vandaag op de post gegaan.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor chr. » 09 jul 2008, 19:46

Koffiemolen schreef: Opstoken en laten smelten kan ook.. :shock:
.


hé koffiemolen,
weer een auto die volledig wordt aangepakt ,succes er mee.
hou er rekering mee dat het toch wel wat werk zal zijn maar het zal uiteindelijk
de moeite waard wezen.

ik zal dit draadje met belangstelling volgen :wink:

oja dat purschuim, Niet opstoken warm maken oid.
spul is brandbaar :twisted:

ik spreek uit ervaring. laatst tijdens werkzaamheden aan een 806
met purschuim verborgen in de ''c'' stijl,ernstige rook ontwikkeling wat over ging in een beginnende brand :shock:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Koffiemolen » 09 jul 2008, 20:45

chr. schreef:
oja dat purschuim, Niet opstoken warm maken oid.
spul is brandbaar :twisted:

ik spreek uit ervaring. laatst tijdens werkzaamheden aan een 806
met purschuim verborgen in de ''c'' stijl,ernstige rook ontwikkeling wat over ging in een beginnende brand :shock:


Hmmm...ja, dat idee had ik al...was het ook maar niet van plan.

Betreffende dop waarover Harrie spreekt al gevonden (gelukkig allemaal hard en in tact daaromheen, dus dat wordt inderdaad een endoscopische ingreep).
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 09 jul 2008, 20:50

wowo schreef:
Ruilen tegen een 404 met geen APK? :-)

De schuifdakmotor & reservesleutels zijn vandaag op de post gegaan.


404 = mooi en leuke auto, maarruh...geen regenjas. Een 404 is een mantel. Geschikt om mee naar het Concertgebouw te gaan, of de Stopera. Niet om mee door weer en wind van a naar b te stomen.

Dank voor de verzending, zit er op te wachten, want dan kan ik het mechaniek van het schuifdak gangbaar maken en inbouwen. Dan schuifdakplaat spuiten en stellen. Foto's volgen...uiteraard.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Edzo » 09 jul 2008, 21:05

T schijnt dat Pur ook volledig oplost in Aceton. En dat de prut dan vloeibaar is. Dit heb ik van horen zeggen, wellicht een ideetje?

(van iemand die een custom-polyester naadloze benzinetank gebouwd heeft voor een ultra-light vliegtuig. Model in pur uitgesneden, tank eromheen gelamineerd incl. vul- en andere aansluitingen. Daarna aceton erin gegoten, en hij kon de pur er zo uitgieten. . Aldus het verhaal)
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Koffiemolen » 09 jul 2008, 21:20

Als je het kofferdeksel hebt uitgebouwd en vervolgens even de moeite neemt om de achterruit eruit te halen, dan tref je een fantastisch werkveld aan van waaruit je naar hartelust met je schuifdak aan de gang kunt.

De situatei bij start project: een gangbaar, maar iet meer functionerend schuifdak, omdat de kabel gebroken is (vorige eigenaar, zie topic wowo) en de motor niet meer aanwezig is.. :mrgreen:
Ben de trotse eigenaar van 2 gloednieuwe kabelsets, dus dat gaat goedkomen. Daarbij is opvallend aan deze 505 dat hij van onderen beter is dan van boven. De enige verontrustende corrosie die ik hoofdzakelijk aantrof toen ik deze auto kreeg, is -eerder bijgwerkte- corrosie langs de bovenranden van zowel voorruit als achterruit.
Tijdens een verloren 10 minuten tussen boodschappen en kop kofie door alvast de achterruit verwijderd. Had ik al vaker gedaan bij andere auto's. Piece of cake, 3 minuten , in je eentje, prima te doen. Glas is dun en enorm flexibel, bij de 505. Viel me op.
Nu kon ik meteen een inspectie doen van de ernst van de bovenste ruitsponning. Conclusie: no time to waste maar niet te laat!

Volgende dag had ik weer echt wat tijd en ben ik eerst verder gegaan met uitbouw schuifdak en aanverwant. In tegenstelling tot alle horrorverhalen -ook op dit forum- heb ik ervan genoten! Mijn uitgangssituatie is dan ook ideaal, en die heb je niet als je 505 in de open lucht staat (met ons klimaat). Overigens kon ik dit binnen doen, maar i.v.m. het gunstige weer heb de 505 even voor de garage neergezet. Ik ben lekker in de kofferbak gaan zitten (had er een krukje bij kunnen pakken!) en heb voorzichtig het achterste paneel van de hemelbekleding losgemaakt. Voorzichtig, met grote platte en brede schroevendraaier, zo dicht mogelijk naast de plastic nippels, om te voorkomen dat je de nippels uit het board trekt, i.p.v. uit het staal. Je zou er een soort vorkje voor kunnen maken, maar met geduld kan het ook. En ach, als het toch misgaat: het Bison-assortiment is tegenwoordig schier onuitputtelijk. You name it, en het is lijmbaar.

Enig beeldmateriaal voor de minder of juist meer visueel ingestelden onder ons:
Afbeelding

Ik heb daarna de 2 kruiskopjes van de balein losgemaakt en uiteraard alle 4 de portierrubbers verwijderd. De bekelding van de C-stijl had ik al losgewipt voordat ik de achterruit verwijderde en zo kun je de hemelebekleding voorzichtig en zonder valse plooien (je weet nooit hoe lang dit project duurt) naar voren oprollen. Daar even een omslag om de zonnekleppen gedaan (zijn ze nog steeds nuttig) zodat de bekleding niet uitscheurt bij de omlijsting van het schuifdak, die ik behalve aan de voorzijde van de auto rondom heb losgemaakt. Natuurlijk wel even voorzichtig dat C-vormig afwerkprofieletje verwijderen en met beleid opruimen, want kwetsbaar.

Nu is het hele geheim van het schuifdakmechaniek in vol ornaat te bewonderen. Hoewel: bij mij hing er nog een in mijn ogen totaal zinloos stuk board in het schuifdakframe boven de achterbank. Leuk bedacht, maar weinig functioneel. Iemand hier een zinvolle invulling voor dit stuk boardkarton?
Zo ziet het er dan ongeveer uit:

Afbeelding


Afbeelding

Kijk, en dan wordt het ineens wel leuk om aan je schuifdak te sleutelen.

Overigens is het nu net of ik al dagen bezig ben, troost jullie: tot nu toe stelt dit weinig voor. Ok, de boel moet ook nog een keer terug, maar dat zien we dan wel weer... :roll:

Hierna heb ik de schuifdakplaat eruit gedraaid. Ook simpel: de dekplaat aan onderrzijde was er op dezelfde voorzichtge wijze als de hemelbekleding al uitgewipt en nu heb ik voor het losdraaien van de dakplaat plaats genomen op een van de 2 vorstelijke zetels voorin. Dopsleuteltje 10 erop en draaien maar. Aan de bovenzijde het plaatje er zo uit getild. als je niet meer van plan bent te spuiten, dan even met beleid ivm je lak.

Hierna heb ik de dakplaat van zijn rubber en van de metalen dekstrip aan de onderzijde ontdaan. Ook hier gold: just in time. Het rubber begon al wat van de randen te wijken, ivm roestvorming op de samengevoegde plaadelen. Een zorgwekkende constructie van de heren Peugeot en ik raad iedereen aan dit aan te pakken ook al is je 505 ogenschijnlijk nog zo mooi. Mijn 505 SR volgt! Ik heb de dakplaat dezelfde bestraffing gegeven als mijn kofferdeksel: met het zandstraalpistool en verder met de roterende staalborstel. Foto's volgen de volgende keer!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 13 jul 2008, 20:05

Gisteravond mijn gedroomde interieur opgehaald bij Pininfarina. Even 's avonds van Oosterbeek naar Molenschot vv.
Geweldig dat hij dit interieur bewaard heeft! Het is stoffig en vuil, maar een eerste ronde met 1800 W doet wonderen en met een tapijtreiniger/ bekledingsreiniger gaat het goed komen. Onderstaand even een eerste impressie, nog van voor het poetsen, gisteravond bij thuiskomst gelijk er even in gezet. Oude bestuurdersstoel staat er nog in. Wat een verschil!
Mijn GLD had natuurlijk geen armsteun, dus de bevestiging moet ik er zelf in maken. Niet heel moeilijk, een mooi U-profiel is zo gefabriekt. Dan de achterzijde achter de neergklapte amrsteun, die heb ik natuurlijk niet, maar dat wordt een stuk board dat ik bekleed met hetzelfde skaileer dat er op de bovenzijde en de zijwnagen van dit meubilair zit. En laat ik dat stuk skai nou mooi van de achterzijde van de oude bestuurderssteol kunnen af halen... :mrgreen: (zie eerste foto).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De deurpanelen heb ik nog niet gefotografeerd, en daar ligt nog een missie: ik heb er maar 3! Die van het rechter voorportier ontbreekt. Wie o wie heeft er een? Moet binnenkort naar Evert Jonkhart, daar maar eens zoeken.

Komende week weer verder met het verslag van waar ik bezig ben (schuifdak, al bijna weer gereed).
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor peugeot505 » 13 jul 2008, 21:44

Koffiemolen ik heb nog zo'n blauwe afdekplaat liggen voor achter de armsteun,mag je zo hebben.mooi project trouwens dat je hier verwezenlijkt,ben zelf gelijkaardig bezig met m'n GTD,maar in een iets trager tempo.
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor wowo » 13 jul 2008, 22:34

Hey! de kabel van m'n CD wisselaar, hahaha :mrgreen:
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Martijn » 14 jul 2008, 15:49

Edzo schreef:T schijnt dat Pur ook volledig oplost in Aceton. En dat de prut dan vloeibaar is. Dit heb ik van horen zeggen, wellicht een ideetje?

(van iemand die een custom-polyester naadloze benzinetank gebouwd heeft voor een ultra-light vliegtuig. Model in pur uitgesneden, tank eromheen gelamineerd incl. vul- en andere aansluitingen. Daarna aceton erin gegoten, en hij kon de pur er zo uitgieten. . Aldus het verhaal)


Kijk je wel even uit met dat soort grappen? Als je PUR of polystyreenschuim oplost met aceton ontstaat er een traagvloeibare substantie met de eigenschappen van Napalm (zie Vietnamoorlog) en daarbij komen kwalijke gassen vrij. Tis maar dattuhetweet...

@ Koffiemolen : als je naar Jonkhart gaat, kom je dan even koffiedrinken? Ik woon een wijkje verder...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Koffiemolen » 14 jul 2008, 22:33

Martijn schreef:
Kijk je wel even uit met dat soort grappen? Als je PUR of polystyreenschuim oplost met aceton ontstaat er een traagvloeibare substantie met de eigenschappen van Napalm (zie Vietnamoorlog) en daarbij komen kwalijke gassen vrij. Tis maar dattuhetweet...

@ Koffiemolen : als je naar Jonkhart gaat, kom je dan even koffiedrinken? Ik woon een wijkje verder...


Genoeg oorlogsellende geweest in Oosterbeek, '44...

Goed plan, dan kom ik wel even langs voor een bakkie. Moet de koffiemolen mee? :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 14 jul 2008, 22:34

wowo schreef:Hey! de kabel van m'n CD wisselaar, hahaha :mrgreen:


Langzaam maar zeker prepareer ik hem van achter naar voren vrij. 8)
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 14 jul 2008, 22:43

Vandaag bij de lokale drogist in m'n pauze even een flesje HG bekledingsreiniger gehaald.
In emmer water opgelost en met zachte borstel de bestuurderdersstoel te grazen genomen. Lekker in het avondzonnetje. Daar kwam een bruin drajpje af. Geen foto's van het schoonmaakproces, wilde jullie eetlust niet bederven. Stoel ziet er nu weer patent uit, verder laten drogen, met scheermesje morgen de 'pills' wat kortwieken (tja, het is nu eenmaal zuiver scheerwol :-)) en dan nog zien dat ik met HG 'nare luchtjes verwijderaar' de kippenhoklucht uit het spul krijg, want behalve het oog, wil ook mijn neus wel wat. :roll:

Update 16 juli:

Nog even geen plaatjes voor jullie, maar wel een kleine update: bestuurdersstoel is schoon voor oog en voor neus, met de HG nare luchtjesverwijderaar op biologische basis waarbij de 'geurmoleculen worden ingekapseld' ( :roll:) is de kippenhoklucht er echt uit. En ik heb toch echt een kritisch reukorgaan...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 19 jul 2008, 21:09

Vandaag maar weer eens een update, hoewel ik met het project verder ben dan met dit verslag. Vraag je dus niet te veel af hoe het komt dat het in Oosterbeek vandaag WEL zonnig was.. :mrgreen: (hoewel het hier aanzienlijk beter was dan bij Evert Jonkhart in Hilversum!).
Was vandaag bij Evert omdat het interieur dat ik vorige week bij Wim heb gehaald 1 deurpaneel miste, rechtsvoor. En die heb ik nu ook! Gelijk een nieuwe armsteun erbij voor linksvoor want daarin zat ene scheur en als je dan toch bezig bent: 2 hoofdsteunen met dezelfde bekleding met bevestigingsbeugels voor achterin. Je wilt een limousine, of je wilt het niet. Ik hecht aan het conform van mijn passagiers.

Als eerdeer gezegd: de schuifdaklaat is over een metalen frame gewalst en de randen daarvan hange als het ware in het rubberprofiel dat U-vormig is. Daarin ontstaat bij ene bui de Koele Meren des Doods, begin van veel roestellende. Ik heb nu een nieuw rubber dat Evert verkoopt en je er niet omheen zet maar wat ik met PU-kit tegende rand wil zetten. De dibbele onderrand van het plaatwerk blijft vrij hangen en komt nooit meer in het water te staan. Dat lijkt mij veel beter. Foto's volgen als ik dat heb gerealiseerd. Eerst ontroest en later in de Fertan gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Zo, die ligt klaar voor verdere bewerking, eerste laag primer zit er op.

Afbeelding

Intussen tijdens een verloren kwartiertje een keer met m'n verrijdbaar ligbedje onder de auto gerold en de trekhaak verwijderd. Ik wil straks de hele bodem een goede antiroest behandeling geven na grondige inspectie, en dan moet een trekhaak er i.i.g. af. Bovendien was het ding zelf ook niet meer moeders mooiste.

Tijdens een volgend verloren uurtje de hele handel schoongedraaid in het middagzonnetje en in de RX5 gezet. RX5 is een vergelijkbaar product met Owatrol, op lijnoliebasis. Na een dag afgelakt met RX10. Mooie gladen zwarte lak met plastische eigenschappen, ideaal voor de onderzijde, draagarmen e.d..
Om het hele spul op ARBO-hoogte te hebben, 2 schragen verhoogd neergzet, em waarop kan dat stabieler dan in de vlakke laadruimte van een 505?? :D

Afbeelding

Afbeelding

Op een mooie middag de 505 naar buitengerold, en omdat ik met nog concentreer op kofferruimte en achterzijde alvast met mijn nieuw aangeschafte holleruimte spuitset geprobeerd of dat goed werkt. De rechter binnezijde van het achterscherm in de kofferruimte had ik al schoongemaakt (vooral daaronderin goed spitten!). Was gelukkig roestvrij! Helemaal volgespoten met Fertan. Compressor op 3 bar en knijpen maar! Na 24-48 uur met HT Wax, een ideale combi die met dezelfde set kan worden verwerkt. De kale hoek op de bovenzijde van het achterscherm is trouwens een oude (kleine) schade waar op een naar mijn smaak te overvloedige wijze plamuur was opgesmeerd. Die had ik eerder alvast verwijderd.

Afbeelding

Na een bezoek aan het PCN-magazijn en een postzending van Wouter (ex-eigenaar van deze GLD) had ik mijn onderdelen compleet om de nieuwe schuifdakkabel op de nieuwe motor te monteren met nieuwe koppelingsschijf uit het PCN-magazijn.
Gelijktijdig de verstevigingsset die Harrie heeft gemaakt voor de leden van de PCN gemonteerd. E.e.a. ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Ik heb de verstevigingsset met verhogingsringen op de montageplaat gezet, dan liggen de vorgeboorde gaatjes mooi op dezelfde lijn met de gaten in de kunstof plaat van de kabel en blijft het geheel spanningsvrij.

Afbeelding

Aangesloten en getest, want de kopellingsshijf moet goed vrij lopen van de behuizing, dus goed centreren is van belang voordat je de boel echt vastdraait. Bij dat hele schuifdaksysteem is het van groot belang dat ieder onderdeel gewoon lekker spelingsvrij, maar soepel en voorzien van vet loopt. Volgens mij is dat voor een lange levensduur het hele eiereneten. En zo sleutelenderwijs ben ik er ook al achter dat goed periodiek onderhoud aan het systeem ook gene kwaad kan en zeker niet ingewikkeld of tijdroven is. Maar dat is als met je tandenpoetsen: je moet het wel gewoon doen...
Het geheel loopt soepel. stekker weer losgetrokken en het uitiende van de nieuwe kabel door het gat in boven de wielkast door de C-stijl naar bovengevoerd (dat stalen gedeelte met de binnenkabel had ik er natuurlijk afgedraaid, en de kabel verwijderd door gewoon even de motor de kabel eruit te laten duwen, later meer hierover). Kabel opgerold en stofvrij weggehangen.
Nu de motor met gemonteerde kabel en al op zijn vaste stek gemonteerd.
Aangesloten en nog even getest. Dat werkt weer!

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer laat ik zien hoe ik de kabelgeleiderail heb gepositioneerd en hoe ik de kabel langs het dak heb gelegd.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten