tjark63 schreef:
De STI heeft het mechanische continu inspuitende Bosch K-Jetronic injectie systeem, de GTI heeft het analoge elektronische pulserende L-Jetronic systeem. Heb alleen ervaring met GTI's, L-Jetronic is wel te begrijpen als je elektrotechnisch onderlegd bent, maar je hoeft er niet mee bij een garage aan te komen want daar weten ze er niets van, om over K-Jetronic nog maar te zwijgen. Maar misschien generaliseer ik nu te veel, misschien zit er nog ergens een specialist. Verder zijn alle STI's van het eerste type, bouwjaar t/m 1982 en de GTI komt in beide uitvoeringen voor. 2de type is strakker gelijnd (bumpers, achterlichten, interieur), kwestie van smaak. Voor wbt roestvorming is er een eenvoudige test: doe de motorkap open en controleer de beide voorschermen op roestvorming aan de voorzijde, in de buurt van de koplampen. Als dat er slecht uitziet: weglopen tenzij je een werkhok zoekt. Zo niet, draagarmen achter inspecteren en spatschermen achter (wielbogen heet dat geloof ik). Draagarmen zijn redelijk schaars en onredelijk duur, slechte wielbogen betekent lassen en slijpen (en in mijn geval: weglopen). Als al deze punten goed zijn: kopen, een fijne klassieker voor dagelijks gebruik .
Overigens is ook een GTI geen snelle auto hoor, laat je niet foppen door de type aanduiding. Peugeot heeft deze dan ook gewijzigd in GT Injection voor de laatste bouwjaren en dat klopt natuurlijk wel!
Ah.. dus heb ik van jou destijds een werkhok gekocht???
Maar een Gti is snel hoor, natuurlijk niet in vergelijk met veel moderne auto´s, maar een Gti is maar 1231 kgs leeg gewicht. Een 207 is bijv. al ruim 1300 kilo!! Dus als je het relativeert, valt het best mee.
verder... houd er rekening mee, een Gti lust m behoorlijk. Ik heb een stapel benzinebonnetjes in de mijne, daar zou je denk ik behoorlijk van schrikken!!
Een 505 is een veel meer ondergewaardeerde auto dan een 504, maar ik vind persoonlijk de 505 nog weer stijvoller dan een 504. En een semimoderne auto, de mijne is qua techniek zeer betrouwbaar gebleken, intussen al 119000 kilometer mee afgelegd.
Tot slot; een orig. NL´se vinden, valt niet mee. En ik weet toevallig wel dat de mijne een goede harde basis heeft. Met af en toe wat aandachtspuntjes. Rijd je de winter door, houd er dan serieus rekening mee, dat je plaatwerk terugloopt. Maar dat is voor een ieder om dat zelf te beslissen..
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!