Peugeot 505 STI

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Peugeot 505 STI

Berichtdoor Herman Meeuwissen » 18 okt 2010, 16:58

Vandaag heb ik mij gemeld in even voorstellen. Ik ben op zoek naar een klassieke Peugeot en voel wel wat voor een 505 die mij is aangeboden. Het is een STI en daarvan weet ik niet genoeg. Ooit heb ik een GTI gehad
maar die verschilt wezenlijk van de STI heb ik mij laten vertellen. Zijn er forumleden die mij kunnen vertellen wat de aandachtspunten zijn? ook zou ik willen weten of de motor loodvrije benzine aankan.
Herman Meeuwissen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 sep 2010, 16:50
Woonplaats: Westervoort

Berichtdoor Brownie » 18 okt 2010, 17:06

Volgens mij zit er weinig verschil tussen de STI en de GTI. In 1983 of 1984 heeft de STI plaatsgemaakt voor de GTI waarbij de motor van 2.0l werd vergroot naar 2.2l. Behalve dat zijn ze technisch vrijwel gelijk volgens mij (Tenzij je een STI Danielson op het oog hebt). Vanaf 1986 heeft de 505 en dus ook de GTI wel flinke veranderingen ondergaan, maar dat is vooral de aankleding van het interieur. Loodvrij is geen probleem volgens mij, anders bestaat er nog altijd loodvervanger. Aandachtpunten zijn hetzelfde als voor elke 505: roest.

(En welkom hier natuurlijk. :wink: )
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor tjark63 » 18 okt 2010, 18:35

Brownie schreef:Volgens mij zit er weinig verschil tussen de STI en de GTI. In 1983 of 1984 heeft de STI plaatsgemaakt voor de GTI waarbij de motor van 2.0l werd vergroot naar 2.2l. Behalve dat zijn ze technisch vrijwel gelijk volgens mij (Tenzij je een STI Danielson op het oog hebt). Vanaf 1986 heeft de 505 en dus ook de GTI wel flinke veranderingen ondergaan, maar dat is vooral de aankleding van het interieur. Loodvrij is geen probleem volgens mij, anders bestaat er nog altijd loodvervanger. Aandachtpunten zijn hetzelfde als voor elke 505: roest.

(En welkom hier natuurlijk. :wink: )


De STI heeft het mechanische continu inspuitende Bosch K-Jetronic injectie systeem, de GTI heeft het analoge elektronische pulserende L-Jetronic systeem. Heb alleen ervaring met GTI's, L-Jetronic is wel te begrijpen als je elektrotechnisch onderlegd bent, maar je hoeft er niet mee bij een garage aan te komen want daar weten ze er niets van, om over K-Jetronic nog maar te zwijgen. Maar misschien generaliseer ik nu te veel, misschien zit er nog ergens een specialist. Verder zijn alle STI's van het eerste type, bouwjaar t/m 1982 en de GTI komt in beide uitvoeringen voor. 2de type is strakker gelijnd (bumpers, achterlichten, interieur), kwestie van smaak. Voor wbt roestvorming is er een eenvoudige test: doe de motorkap open en controleer de beide voorschermen op roestvorming aan de voorzijde, in de buurt van de koplampen. Als dat er slecht uitziet: weglopen tenzij je een werkhok zoekt. Zo niet, draagarmen achter inspecteren en spatschermen achter (wielbogen heet dat geloof ik). Draagarmen zijn redelijk schaars en onredelijk duur, slechte wielbogen betekent lassen en slijpen (en in mijn geval: weglopen). Als al deze punten goed zijn: kopen, een fijne klassieker voor dagelijks gebruik .
Overigens is ook een GTI geen snelle auto hoor, laat je niet foppen door de type aanduiding. Peugeot heeft deze dan ook gewijzigd in GT Injection voor de laatste bouwjaren en dat klopt natuurlijk wel!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Koffiemolen » 18 okt 2010, 20:55

Welkom hier! Aan het betoog van Brownie en Tjark kan ik weinig meer toevoegen! Mocht je echter toch zin hebebn in een 505-project, zie dan mijn 'Project Regenjas', maar als je een auto kunt kopen waarbij de genoemde zaken goed zijn: doen! Een 505 is eigenlijk een zeldzame 504 MET geluidsisolatie... :mrgreen:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Marinus » 18 okt 2010, 21:02

Welkom hier :!: Er staan in rubriek 'Auto' ook nog 505's te koop van forumleden. Dit eventueel ter vergelijking ten opzichte van de auto die je al op het oog hebt. Je weet maar nooit...

Zie ook Peugeot Club Nederland, 505 site voor algemene info en eventueel lidmaatschap van de club. Het is altijd leuk om met een nieuw aangeschafte oldtimer aan te sluiten bij evenementen.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor A.BRANDHORST » 19 okt 2010, 00:24

tjark63 schreef:
De STI heeft het mechanische continu inspuitende Bosch K-Jetronic injectie systeem, de GTI heeft het analoge elektronische pulserende L-Jetronic systeem. Heb alleen ervaring met GTI's, L-Jetronic is wel te begrijpen als je elektrotechnisch onderlegd bent, maar je hoeft er niet mee bij een garage aan te komen want daar weten ze er niets van, om over K-Jetronic nog maar te zwijgen. Maar misschien generaliseer ik nu te veel, misschien zit er nog ergens een specialist. Verder zijn alle STI's van het eerste type, bouwjaar t/m 1982 en de GTI komt in beide uitvoeringen voor. 2de type is strakker gelijnd (bumpers, achterlichten, interieur), kwestie van smaak. Voor wbt roestvorming is er een eenvoudige test: doe de motorkap open en controleer de beide voorschermen op roestvorming aan de voorzijde, in de buurt van de koplampen. Als dat er slecht uitziet: weglopen tenzij je een werkhok zoekt. Zo niet, draagarmen achter inspecteren en spatschermen achter (wielbogen heet dat geloof ik). Draagarmen zijn redelijk schaars en onredelijk duur, slechte wielbogen betekent lassen en slijpen (en in mijn geval: weglopen). Als al deze punten goed zijn: kopen, een fijne klassieker voor dagelijks gebruik .
Overigens is ook een GTI geen snelle auto hoor, laat je niet foppen door de type aanduiding. Peugeot heeft deze dan ook gewijzigd in GT Injection voor de laatste bouwjaren en dat klopt natuurlijk wel!


Ah.. dus heb ik van jou destijds een werkhok gekocht??? :P

Maar een Gti is snel hoor, natuurlijk niet in vergelijk met veel moderne auto´s, maar een Gti is maar 1231 kgs leeg gewicht. Een 207 is bijv. al ruim 1300 kilo!! Dus als je het relativeert, valt het best mee.

verder... houd er rekening mee, een Gti lust m behoorlijk. Ik heb een stapel benzinebonnetjes in de mijne, daar zou je denk ik behoorlijk van schrikken!!

Een 505 is een veel meer ondergewaardeerde auto dan een 504, maar ik vind persoonlijk de 505 nog weer stijvoller dan een 504. En een semimoderne auto, de mijne is qua techniek zeer betrouwbaar gebleken, intussen al 119000 kilometer mee afgelegd.

Tot slot; een orig. NL´se vinden, valt niet mee. En ik weet toevallig wel dat de mijne een goede harde basis heeft. Met af en toe wat aandachtspuntjes. Rijd je de winter door, houd er dan serieus rekening mee, dat je plaatwerk terugloopt. Maar dat is voor een ieder om dat zelf te beslissen..
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Bart-Peugeot » 19 okt 2010, 20:38

A.BRANDHORST schreef:Een 207 is bijv. al ruim 1300 kilo!! Dus als je het relativeert, valt het best mee.

Relativeer dan wel met de juiste cijfers. ;-)

Een 207 met 1.4 16v motor weegt 1124 kg.

Een 307 SW met 1.6 16v weegt 1300 kg.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Martijn » 22 okt 2010, 17:16

Brownie schreef:Volgens mij zit er weinig verschil tussen de STI en de GTI. In 1983 of 1984 heeft de STI plaatsgemaakt voor de GTI waarbij de motor van 2.0l werd vergroot naar 2.2l. )


Kleine aanvulling. Bij de introductie was de 505 leverbaar als TI en STI met de 1995cc injectiemotor met 110 pk. Na korte tijd werd deze motor al vervangen door en versie met 115 pk. Met de intro van de GTI werd de cylinderinhoud vergroot naar 2165cc en kwam het vermogen op 130 pk te liggen. Verdere wijzigingen bij de overgang van STI naar GTI : betere stoelen,straffer onderstel, ander stuur en een achterbrug met sperdifferentiëel. Verder minieme uiterlijke wijzigingen
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor A.BRANDHORST » 23 okt 2010, 19:07

Nou... sorry, maar het ging in dit geval om een 207 diesel, ik dacht een 1.6 versie, die echt ruim 1300 kilo woog.

En dat was geen station, maar een hatchback.

Dus misschien verwarring gewekt idd...

@Martijn, heeft de 505 automaat gti ook 130 pk, of minder??

En kan iemand eens bevestigen, heeft een 505 gti altijd de L-jtronic? Bij in de straat woont er één die beweert dat het een K-Jetronic is, en ik weet het zelf niet precies... :oops:
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Martijn » 23 okt 2010, 22:13

A.BRANDHORST schreef:@Martijn, heeft de 505 automaat gti ook 130 pk, of minder??

En kan iemand eens bevestigen, heeft een 505 gti altijd de L-jtronic? Bij in de straat woont er één die beweert dat het een K-Jetronic is, en ik weet het zelf niet precies... :oops:


Klopt, automaat en handbak GTI altijd 130 pk, kat uitvoeringen daargelaten. Motorcode voor de 2165cc is ZDJL, dwz altijd LE2 Jetronic. De 1995cc varianten ZEJ en ZDJ hebben de K Jetronic
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bart-Peugeot » 26 okt 2010, 14:04

A.BRANDHORST schreef:Nou... sorry, maar het ging in dit geval om een 207 diesel, ik dacht een 1.6 versie, die echt ruim 1300 kilo woog.

En dat was geen station, maar een hatchback.

207 1.6 hdi 90/110 pk 3/5 deurs: 1.180 kg

Ik post al deze gegevens niet om betweterig over te komen, maar om misverstanden over 'zogenaamde' zware kleine moderne auto's de wereld uit te helpen.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor edwin ss50 » 26 okt 2010, 16:06

volgensmij hebben ze daar bij Peugeot destijds maar wat gedaan.
ik heb (of was) een Sti 2.2 met K-jetronic injectie uit 1982 met sper diff. en 117 pk.
en mijn vader heeft een Gti 2.2 met L-jetronic uit 1986 met kat. en sper diff. en 115 pk.

wat mij persoonlijk is opgevallen dat een Zej/Zdj/Zdjl motor een motor is die veel beter past op de snelweg, en in een Renault.
als je meer binnendoor rijdt zou ik kiezen voor een 2.0 Xn1 motor, dit vind ik persoonlijk een veel fijner rijdende motor.

En als er roest onder de kap zit bij de voorschermen daar hoef je niet direct bang van te worden.
Dit is een plek waar vocht blijft staan en het staal eronder nog gewoon kaal is, dus dit kan beginnen te roesten.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor tjark63 » 26 okt 2010, 17:26

A.BRANDHORST schreef:En kan iemand eens bevestigen, heeft een 505 gti altijd de L-jtronic? Bij in de straat woont er één die beweert dat het een K-Jetronic is, en ik weet het zelf niet precies... :oops:


Albert, jij hebt absoluut een LE2 Jetronic, ik kan het weten... :mrgreen:
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor A.BRANDHORST » 29 okt 2010, 02:06

Bart-Peugeot schreef:
A.BRANDHORST schreef:Nou... sorry, maar het ging in dit geval om een 207 diesel, ik dacht een 1.6 versie, die echt ruim 1300 kilo woog.

En dat was geen station, maar een hatchback.

207 1.6 hdi 90/110 pk 3/5 deurs: 1.180 kg

Ik post al deze gegevens niet om betweterig over te komen, maar om misverstanden over 'zogenaamde' zware kleine moderne auto's de wereld uit te helpen.


Ik betwist niets, maar ik heb zijn kenteken in mijn handen gehad, en geloof me, dit was ruim 1300 kilo.

Dit kwam eigenlijik omdat ik het toen had over de belasting, die aldoor maar steeg, ieder jaar. Waarop mijn collega zei: dan moet je maar niet zo´n zware auto rijden, waarop ik vroeg wat dan het gewicht was van zijn 207. Het kenteken deed deze ruim 1300 kilo aflezen, daar mijn 505 1218 kilo is, heb ik hem de mond gesnoerd, na het checken van zijn eigen papieren, dat het gewicht van mijn 505 dus nog lager was dan zijn kleinere 207. En zo kom ik op dit verhaal....

Maar ... wat mij betreft, ik betwist jouw versie niet hoor, maar ik heb zijn kentekenpapieren ingezien, vandaar.

@Martijn, bedankt voor je heldere uitleg!

En Tjark... ja, jij kunt het weten!! Zeker nadat je natuurlijk dat andere blok bij Schrauwen hebt gehaald voor je 71 PN HS....
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten