Pagina 1 van 1

Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 23 apr 2005, 20:56
door knutsul
Zoals de titel al zegt, hier kan algemene informatie over de 505 worden gepost.

Peugeot 505

De ontdekking
In 1974 begon Peugeot met de ontwikkeling van een opvolger voor de legendarische 504. In mei 1979 resulteerde dat in de introductie van de Peugeot 505. De auto kreeg direct lovende kritieken in de vakbladen vanwege zijn moderne vorm en de grote binnenruimte. Toch had Peugeot de goede dingen van de 504 weten te behouden want de auto was nog steeds zeer comfortabel en had als laatste Peugeot nog achterwielaandrijving. De 505 was moderner, groter, sneller maar toch zuiniger dan zijn beroemde voorganger. Nadeel was dat hij ook duurder was. Om dit op te vangen werd de 504 aangepast om als goedkoop 'instapmodel' te gaan dienen.

Bij de introductie was de auto te verkrijgen in drie uitvoeringen en met drie motoren. De 1.995cc injectiemotor (TI en STI, 110 pk) was nieuw en werd samen met Citroën en Renault ontwikkeld. De GR en SR waren uitgerust met de bekende 1.971cc carburateurmotor uit de 504 GL en de 2.304cc dieselmotor was ook al een oude bekende. In 1981 werd de turbodiesel geïntroduceerd en werd de standaard dieselmotor vergroot naar 2.498cc. De injectiemotor werd vergroot tot 2.165cc / 117 pk en was alleen nog maar te krijgen in combinatie met de luxe STI uitrusting. Ook kwam er een basismodel: de 505 GL, met een sobere uitrusting en de 1.971cc motor. De break en familiale werden in 1982 gepresenteerd. Deze auto's waren echte ruimtewonders en zijn sindsdien nooit meer geëvenaard. In 1983 ging de 504 uit het gamma en dat verklaarde de introductie van de GL met 1.798cc motor als instapper. Aan de top van het gamma veranderde ook wat want de 505 STI werd de GTI (nu met 130 pk) en als absolute topper was er de 505 Turbo Injection. Voorzien van een 2.155cc (Chrysler) motor met Garrett turbocompressor en 160 pk was deze 505 goed voor 200 km/h.

Type 2
Eind 1985 (modeljaar 1986) werd de vernieuwde 505 gepresenteerd als "de onverwachte ontdekking". Geheel terecht want alhoewel het aan de buitenkant niet erg opviel was de auto totaal vernieuwd en verbeterd. Vooral binnenin was alles veranderd: het gehele interieur was vernieuwd, het onderstel werd verbeterd en ook de motoren kregen meer pk's. Al met al een compleet nieuwe auto! De Turbo Injection had nu maar liefst 180 pk en haalde daarmee 210 km/h. In 1985 ging Peugeots vlaggenschip 604 uit productie. Aangezien men toen nog maar net bezig was met de ontwikkeling van de 605 moest de 505 de plaats van topmodel gaan innemen. Hiervoor werd de V6 motor fors aangepast. Voorzien van een nieuwe krukas, modern motormanagement en een tot 2.849cc vergrootte cilinderinhoud leverde het blok nu 170 pk en liep zeer soepel. Met deze motor was de 505 V6 goed voor 205 km/h. Dit was tevens de eerste Peugeot met standaard een ABS remsysteem. Ook de turbodiesel werd niet vergeten: als GTDT leverde de motor nu 110 pk en was toentertijd een van de snelste Turbodiesels. Ook de break en familiale werden gemoderniseerd en waren nu zelfs als uiterst luxueuze GTI en GTDT te koop! Zeer zeldzaam zijn de door Dangel omgebouwde 505 breaks en familiales. Deze uitvoeringen werden voorzien van een verstevigd onderstel en vierwielaandrijving. Vanaf 1988 werd de plaats van de 505 geleidelijk overgenomen door de 405 en werd het modellen aanbod steeds minder, totdat in 1990 de 505 sedan plaats maakte voor de 605. De break en familiale waren tot en met 1992 leverbaar.

Huidige situatie
De 505 is een zeer goede en comfortabele auto. Hierdoor is hij, net als de 504 vooral in Afrika zeer geliefd als taxi en pakezel. Hierdoor zijn de meeste 505's in Nederland ( en in heel Europa) opgekocht en geëxporteerd. Ook nu nog doet men verwoede pogingen om die laatste 505's te pakken te krijgen. De ooit zo populaire 505 is een zeldzame verschijning geworden. Dit geldt vooral voor de breaks en familiales. Krijgt u de kans om een 505 te kopen: mis deze niet want een fijnere en praktischere klassieke Peugeot is moeilijk te vinden!

Bron : peugeotclubnederland

BerichtGeplaatst: 23 apr 2005, 20:59
door knutsul
Een echte aanrader voor de 505 liefhebber.

Het boek Peugeot 505 - 25 jaar een onverwachte ontdekking

Afbeelding

Klik hier om naar de site te gaan

..... en ik spreek uit ervaring, dit is een prachtig boek. :D

BerichtGeplaatst: 30 jan 2006, 17:17
door Brownie
Ik heb hem inmiddels ook in de kast staan. Het is inderdaad een mooi overzicht van de 505's door de jaren heen.
Hier nog een link met veel 505 informatie:

http://peugeot505.info/

Ook in Amerika heeft de 505 echte liefhebbers (met forum):

http://www.505turbo.com

En natuurlijk zijn er in Frankrijk liefhebbers met o.a. een groot 505-forum:

http://www.club-peugeot505.com

BerichtGeplaatst: 21 jan 2008, 00:15
door Harrie
knutsul schreef:Een echte aanrader voor de 505 liefhebber.
Het boek Peugeot 505 - 25 jaar een onverwachte ontdekking
..... en ik spreek uit ervaring, dit is een prachtig boek. :D

Dit boek wordt, zolang de voorraad strekt, gratis aangeboden aan leden van PCN, 404 en APH in het PCN-magazijn.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 25 jan 2008, 14:18
door Brownie
Nog niet genoemd in dit topic, maar de grootste 505-site met erg veel info is natuurlijk die van Christophe Leverdie: www.leverdie.fr

BerichtGeplaatst: 30 jan 2008, 19:36
door Brownie
Er is ook een duits 505 forum. Net nieuw, maar wellicht interessant ooit:

http://www.peugeot505-forum.de/

BerichtGeplaatst: 30 jan 2008, 21:28
door Koffiemolen
Dank Bram, die laatste had ik nog niet!

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 26 jun 2012, 01:35
door LouisdeFunes
weet iemand waar de letters SR voor staan..GL, dat weet ik: Grand Luxe..maar ik zat te bedenken wat de letters SR betekenen..ik kom er niet op. weet wel dat dit in bepaalde jaren stond voor de meest luxueuze uitvoering.

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 26 jun 2012, 07:59
door MarcoPeus
GR = Grand Routière
SR = Super Routière

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 26 jun 2012, 13:07
door LouisdeFunes
mysterie opgelost :D

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 13:25
door 304 coupé
is er iemand actief op dit http://www.505turbo.com/forum/ forum ?
ik zou heel graag deze stickers willen hebben : http://www.505turbo.com/forum/index.php ... ocollants/
maar misschien heeft er iemand hier wel een setje liggen of een tip dat ze nog ergens te krijgen zijn
:idea:

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 05 jul 2013, 16:33
door MarcoPeus
Volgens mij zijn die stickers al jaren niet meer leverbaar en zul je ze zelf moeten (laten) maken. Ik kan mijn huisbestikkeraar van de bedrijfsauto's eens vragen wat hij vraagt voor 2 stuks of zijn er meerdere mensen die ze willen?

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 07 jul 2013, 20:59
door 304 coupé
marco , als die man dat kan ,ik graag een setje ,dat zal toch geen hoofdprijs kosten zeker?
maar je zult een mal of voorbeeld moeten hebben hé
mvg

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 08 jul 2013, 00:50
door LouisdeFunes
met moderne machines is alles in te scannen en perfect na te maken. alleen, dat is niet bepaald goedkoop. een vriend van mij heeft een drukkerij en ook zo'n machine.
zo'n machine kost wat een middelgrote woning ook kost, dan weet je wel genoeg. het heeft dan ook alleen zin, zoals marco al aangeeft, om dit in een grotere oplage te maken.

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 09 aug 2013, 01:11
door jospop
Een vrij uitgebreide site met info en probleemoplosser voor de L-Jetronic injectie motors (505 gti nieuwe type)

http://manuals.type4.org/ljet/index.html

Re: Algemene informatie en 505-links

BerichtGeplaatst: 09 aug 2013, 11:26
door tjark63
jospop schreef:Een vrij uitgebreide site met info en probleemoplosser voor de L-Jetronic injectie motors (505 gti nieuwe type)

http://manuals.type4.org/ljet/index.html


Let op:

Dit zijn de US specificaties voor VW, niet van toepassing voor Nederlandse Peugeots (die hebben b.v. geen thermotijdschakelaar).
Overigens is het systeem voor oude en nieuwe types 505GTI hetzelfde.