Pagina 1 van 1

Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 17:21
door Ngurumo
Ik keek even onder de auto en ik zag iets wat ik niet kon plaatsen:

Afbeelding

Wat heeft het "demperding" van (A)PT 565 voor nut? Er gaat niks door heen, er zit maar één opening in... Waarom zit het daar?

Ben zeer benieuwd wat het is.

In afwachting van jullie reacties.

Groeten,

Ngurumo

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 17:28
door joospeugeot
\

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 21:12
door tout est beau avec une...
Goeie vraag.
Een 204 heeft iets soortgelijks aan het uitlaatspruitstuk hangen.
Ik vermoed dat het iets van een expansie demper is iod. (Dus om drukverschillen egaliseren??)
Ben benieuwd of er mensen zijn die er nog meer van weten te vertellen.

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 21:58
door joospeugeot
\

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 10 nov 2013, 19:38
door Harrie
tout est beau avec une... schreef:Goeie vraag.
Een 204 heeft iets soortgelijks aan het uitlaatspruitstuk hangen.
Ik vermoed dat het iets van een expansie demper is iod. (Dus om drukverschillen egaliseren??)
Ben benieuwd of er mensen zijn die er nog meer van weten te vertellen.
M.Vr.Gr.Marco.

zoiets Marco :wink: inderdaad om de pulsen in de uitlaat wat meer af te vlakken.
een extra demper om het geluid meer te dempen. Vergelijk het met een elco in een electronisch apparaat.
Niet voor condensatie overigens, dan kun je 'm elk jaar vernieuwen..
Allereerste serie 604 V6 SL had ook zo'n extra demper, is al snel vervallen.
grt, Harrie

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 11 nov 2013, 14:22
door Ngurumo
Dat is dan toch zonde om het geluid van een V6 te dempen? :shock:

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 11 nov 2013, 19:19
door eri©on
Zo denkt er niet iedereen over :mrgreen:

Ik wil hem binnenkort zelf samenstellen uit rvs uitlaatdelen van Simons voor mijn 505 gti
Iemand hier ervaring mee?

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 11 nov 2013, 19:31
door Harrie
Ngurumo schreef:Dat is dan toch zonde om het geluid van een V6 te dempen? :shock:
:P :P :P
Waarschijnlijk daarom al snel weer afgeschaft...
een DeLorean heeft maar 1 demper, dwars achter, dát klinkt mooi ! :D

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 12 nov 2013, 00:23
door edwin ss50
Er zijn ook 505en gti met zon dwarspot, ik heb een duitse gti met kat uit 86 gehad met zon dwarsdemper

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 14 dec 2013, 11:01
door Peukje 1
De tussendemper dient als condensatiepot,er hoort zelfs een heel klein gaatje aan de onderkant in te zitten .
Als hij bv stationaire loopt druppelt daar het water uit ter bescherming van de kostbare uitlaat.
Deze tussendemper zit op alle 505 v6 en op enkele gti en sti modellen.
Er zijn 3 soorten een geheel uit ijzer een pijp met daaraan vast gelast een demper (lege pot),
dan het zefde maar dan met een rvs pot en dan nummer 3 gelijk aan uitvoering 2 maar de pot zit er niet aan vast gelast maar zit met een flens vast .
Het gaatje of de kleine opening (1 mm) in de felsrand moet altijd op het laagste punt zitten.
In het geluid maakt het weinig verschil.

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 14 dec 2013, 23:48
door MarcoPeus
Leuk op de APK voor een onwetende APK meester: "Meneer, die uitlaat is afkeur, zit een gaatje in deze pot" :mrgreen:

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 01:11
door Harrie
MarcoWetzels schreef:Leuk op de APK voor een onwetende APK meester: "Meneer, die uitlaat is afkeur, zit een gaatje in deze pot" :mrgreen:

Daarvoor draaien sommige mensen er een (rvs) parker in voor APK. nadien er weer uit. 604 einddempers zitten ook die gaatjes standaard in. :wink:

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 03 okt 2015, 15:07
door Ngurumo
Mijn 505 is weer door de APK, ik stond er even bij te kijken en heb de keurmeester even uitgelegd waar de tussendemper voor diende. Hij had het nog nooit gezien. Bij nadere inspectie zag ik dat de twee gaatjes dicht zaten met roest. Even met een schroevendraaier er in geprikt en zie daar:

Afbeelding

Dat zat al een tijdje dicht, er kwam behoorlijk wat water uit...

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 03 okt 2015, 19:46
door MarcoPeus
Prut apk meester dus.

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 08 okt 2015, 22:31
door 404noir
over die resonantie demper potten. die zit bij veeloudere Peu's in de uitlaat maar als je onder de motorkap van veel moderne auto's kijkt dan zie je dat veel moderne auto's ook soortgelijke demperpotjes aan de inlaatkant hebben zitten. Mijn Auris heeft dat bijvoorbeeld ook. Het is bedoeld om resonanties in het inlaattraject te dempen.

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 09 okt 2015, 10:01
door EH Autoservice
Bij mijn 607 V6 heb ik deze weggehaald , klinkt veeeeeeel mooier 8) 8) 8)

Heb ze vroeger ook weleens weggehaald bij 605's , 2,0 Turbo liep een stuk beter (sneller !) zonder deze resonantiedemper :!:

Bij inlaatzijde werken "potjes" meestal ook om een betere vulling te verkrijgen , werkt koppelverhogend :wink:

Re: Uitlaat vraag

BerichtGeplaatst: 17 okt 2015, 22:26
door Harrie
204 en 304 hebben zo'n dempertje aan het uitlaatspruitstuk.
de allereerste 604 V6 1975 hadden een extra dwarsdemper achter, die heeft Peugeot al snel laten vervallen.
Bij 505 had ik dit nog nooit gezien. Als de extra demper ooit verrot mocht zijn, andere ( rechte ) tussenpijp : klaar :wink:
grt, Harrie