Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie
MarcoWetzels schreef:Ik neem aan dat het om draagarmen van een 505 gaan.
Remco504coupe schreef:Die harmonicatruc van Harrie wil ik ook nog gaan toepassen.
Kleine aanvulling, want over de bloempotroestoorzaak zijn mijn vriend Harrie en ik het niet helemaal eens
De naden aan de achterkant gaan vaak wijken, want origineel zijn ze volgens mij niet 100% waterdicht.
Bovendien slaan ze daar net naast wel eens tegen dat spitse rubber wat aan de auto hangt.
Ik denk dat die draagarmen juist gaan roesten als er vocht tussen die uiteengewijkte
naden loopt en beneden tussen het dubbelwandigbloempotplaatwerk komt.
Dan gaan de kommen van binnenuit roesten want daar zit vocht opgesloten..
En dus in mindere maten van buitenaf/bovenaf/vanuit veer geschraap.
Let wel, deze theorie onderschrijft dus niet iedereen
MarcoWetzels schreef:Ik neem aan dat het om draagarmen van een 505 gaan.
Het mooiste zou zijn als je ze zou laten strippen in een zuurbad en dan laat verzinken, epoxy en lakken met een super lak. Holle ruimtes en dubbele plaat inspuiten met een beschermer zoals Fluid Film of RX en regelmatig (1x per jaar b.v.) controleren en bijwerken maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden zoals anderen je waarschijnlijk vertellen.
De een gaat voor verzinken de andere voor poedercoaten weer een andere doet epoxy en lak. Het is maar net wat je voor een portemonnee en doel hebt.
electrolytisch verzinken kan inderdaad alleen in de fabriek met vlakke staalplaat ( "zincor")Ngurumo schreef:Ik heb even gevraagd naar het verzinken van de draagarmen bij Schippers BV uit Harkema:
Hallo Alexander,
Als je de onderdelen eerst laat verzinken dan heb je inderdaad een goede ondergrond.
Daarna moet je ze wel nabehandelen om de levensduur te verlengen.
Electr.verzinken komt niet in kokers/buizen etc. Het is echt een oppervlakte behandeling...
Let op dat buizen die 'dicht' zijn wel moeten worden voorzien van lekgaten.
Komt het dan wel goed als ik ze laat verzinken of zijn draagarmen niet geschikt om te verzinken? Zoals ik nu lees en als ik de draagarmen bekijk, dan wordt dus niet alles verzinkt? Of lees en kijk ik dan niet goed.
Harrie schreef:Marco heeft wel gelijk, na het stralen blijft er straalzand / -grid achter in de vele naadjes en kieren...
LouisdeFunes schreef:is het niet veel makkelijker en goedkoper om ze te laten zakken in een zuurbad, 24 uur later zijn ze compleet blank en de rest kan dan gedaan worden.
overigens, ik zou ze niet laten verzinken. dat is lang niet zo magisch als iedereen denkt. gewoon een goede behandeling met beide rx producten, 5 en 10, en dan kunnen ze er toch ernstig lang tegen.
LouisdeFunes schreef:ik neem verder aan dat de wagen niet gaat worden gebruikt als dagelijks vervoersmiddel in alle jaargetijden en dagelijks geparkeerd gaat worden in een nat weiland ?
Janneman schreef:Ik heb in het verleden onderzocht of verzinken iets was voor buschassis, dit blijkt niet te werken strooizout met zand en vocht zijn het ideale middel om zink op te lossen.
binnen een paar jaar was het chassis van een stadsbus weer behoorlijk aan het roesten, om het tegen te gaan moesten we het chassis na het verzinken coaten met een lak.
Poedercoating is ook niet altijd de juiste oplossing, als het onderdeel dynamisch wordt belast komt de poedercoat los omdat deze erg hard is. Ontlakken met daarna een goede grondlak en eind lak geeft het beste resultaat, de holle ruimtes daarna goed behandelen met RX oid.
Remco504coupe schreef:Mooi!
Alleen blanke lak erover heeft ook wel wat, ik vind grijze draagarmen erg mooi,
ik zie dat wel eens als ik achter een jonge bmw rijd.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten