Behandelen draagarmen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 04 maart 2014, 15:32

Ik heb twee nieuwe draagarmen uit het PCN-magazijn opgehaald! :D

Nu is mijn vraag. Moet ik ze ook extra laten behandelen nu ze er nog niet onder zitten. Ik noem maar wat, moeten ze bijvoorbeeld getectyleerd worden (leek mij wel een goede optie), moeten ze extra gespoten worden, gepoedercoat, etc. etc. iets om ze langer mee te laten gaan.

Groeten,

Alexander
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 maart 2014, 21:21

Ik neem aan dat het om draagarmen van een 505 gaan.
Het mooiste zou zijn als je ze zou laten strippen in een zuurbad en dan laat verzinken, epoxy en lakken met een super lak. Holle ruimtes en dubbele plaat inspuiten met een beschermer zoals Fluid Film of RX en regelmatig (1x per jaar b.v.) controleren en bijwerken maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden zoals anderen je waarschijnlijk vertellen.
De een gaat voor verzinken de andere voor poedercoaten weer een andere doet epoxy en lak. Het is maar net wat je voor een portemonnee en doel hebt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Harrie » 04 maart 2014, 21:54

gefeliciteerd met de aankoop van nieuwe draagarmen !

inwendig behandelen met bijv. Owatrol of Fluid Film !

Buitenzijde heeft af fabriek een zwarte verflaag, die niet bestand is tegen
beschadigingen en daardoor vuil en vocht het laat roesten.
Buitenzijde daarom behandelen met RX-producten !

De "bloempot", waar de veer in komt, goed beschermen ! Normaal staat de veer staal-op-staal
onderin te knarsen en veroorzaakt zo veel roest, want het afwateringsgaatje zit al snel dicht...
Je zou er een rubber onderin kunnen leggen, of een dun laagje PU-kit ( waar autoruiten mee
gemonteerd worden ) . Laat dat 24+ uur drogen en je hebt een perfect en geluidsarme kom
voor de veer.

Maak het ovale gat, waar de stang van de stabilisator door gaat, dicht !
Daar komt vuil en vocht binnen en zo roesten deze , inmiddels zeldzame, draagarmen,
vooral aan de achterzijde op de dikke dubbele op elkaar gepuntlaste randen. Vaak is dat
te zien aan het opzwellen... dan is het soms nog te redden.

Gebruik een harmonica-hoes van een stuurhuis ( kan van een willekeurige sloopauto zijn,
of nieuw bij automaterialenzaak ). De stang van de stabilisator gaat door het kleine gat
en de ovale andere kant lijm je met PU -kit in het ovale gat van de draagarm.
De harmonicahoes zorgt ervoor, dat er voldoende bewegingsvrijheid is, en toch potdicht.

Succes :wink: grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Remco504coupe » 04 maart 2014, 22:10

Die harmonicatruc van Harrie wil ik ook nog gaan toepassen.
Kleine aanvulling, want over de bloempotroestoorzaak zijn mijn vriend Harrie en ik het niet helemaal eens :D

De naden aan de achterkant gaan vaak wijken, want origineel zijn ze volgens mij niet 100% waterdicht.
Bovendien slaan ze daar net naast wel eens tegen dat spitse rubber wat aan de auto hangt.
Ik denk dat die draagarmen juist gaan roesten als er vocht tussen die uiteengewijkte
naden loopt en beneden tussen het dubbelwandigbloempotplaatwerk komt.
Dan gaan de kommen van binnenuit roesten want daar zit vocht opgesloten..
En dus in mindere maten van buitenaf/bovenaf/vanuit veer geschraap.
Let wel, deze theorie onderschrijft dus niet iedereen :roll:

Ik zou dus die naden heel goed afkitten, niet met veel kit, wel heel secuur.
Dan de kit insluiten in RX5 en 10, of zoals Marco zegt, iets met 2K.
Ik heb er toen helaas geen foto's van gemaakt, hopelijk doe jij dat wel :wink:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 04 maart 2014, 22:25

MarcoWetzels schreef:Ik neem aan dat het om draagarmen van een 505 gaan.


Jazeker, deze: :D

Afbeelding
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Remco504coupe » 04 maart 2014, 22:32

Op die foto de 2 schuine naden boven bedoel ik
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Harrie » 04 maart 2014, 22:43

Remco504coupe schreef:Die harmonicatruc van Harrie wil ik ook nog gaan toepassen.
Kleine aanvulling, want over de bloempotroestoorzaak zijn mijn vriend Harrie en ik het niet helemaal eens :D

De naden aan de achterkant gaan vaak wijken, want origineel zijn ze volgens mij niet 100% waterdicht.
Bovendien slaan ze daar net naast wel eens tegen dat spitse rubber wat aan de auto hangt.
Ik denk dat die draagarmen juist gaan roesten als er vocht tussen die uiteengewijkte
naden loopt en beneden tussen het dubbelwandigbloempotplaatwerk komt.
Dan gaan de kommen van binnenuit roesten want daar zit vocht opgesloten..
En dus in mindere maten van buitenaf/bovenaf/vanuit veer geschraap.
Let wel, deze theorie onderschrijft dus niet iedereen

je hebt een goede aanvulling geschreven. :wink:
klopt, het vocht in de draagarm loopt tussen het onderste plaatdeel en de 'bloempot' .
en zo gaat het daartussen ook roesten.
Maar de draagarm zit, gemonteerd, naar achteren schuin naar beneden. dus het vocht loopt
niet door die dubbele plaatnaad naar boven, al kruipt het er wel tussen.
Het vocht komt via het gat van de handremkabel, gat van het stabilisatorstangetje en
via de 'bloempot' , het afwaterings-gat gaat door beide delen en zit zelfs vaak niet goed
tegenover elkaar, en daar kan het vocht tussen 'bloempot' en onderste
plaatdeel van de draagarm kruipen ( capillaire werking ). grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Wim_505_GTDTE » 05 maart 2014, 22:36

De dubbele plaat achteraan is tussenin niet voorzien van enige bescherming.Ik heb destijds bij mijn 505 nadat ze gerepareerd waren en gelakt ze op het werk in een kom met 100 liter aftap transmissieolie een uur laten trekken.De olie zat toen overal tussen.Want met eender welk product kom je niet waar de olie van een oliebad geraakt.Natuurlijk is het een smurrie want het heeft lang gedruppeld maar na 6 jaar was er aan de draagarmen nog niets te zien en ik kan ze zo gebruiken als ik in enkele jaren weer een 505 restaureer.

groeten Wim.
Wim_505_GTDTE
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 mei 2013, 22:28

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Harrie » 05 maart 2014, 22:46

prima idee, Wim :wink: Nu Ngurumo de draagarmen nog los heeft kan hij ze ( rechtop gezet zoals op foto ),
er een beschermingsmiddel zoals Fluid Film of Owatrol in gieten en lekker in alle richtingen overal tussen laten kruipen,
na een periode de draagarm weer draaien. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 10 maart 2014, 21:53

MarcoWetzels schreef:Ik neem aan dat het om draagarmen van een 505 gaan.
Het mooiste zou zijn als je ze zou laten strippen in een zuurbad en dan laat verzinken, epoxy en lakken met een super lak. Holle ruimtes en dubbele plaat inspuiten met een beschermer zoals Fluid Film of RX en regelmatig (1x per jaar b.v.) controleren en bijwerken maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden zoals anderen je waarschijnlijk vertellen.
De een gaat voor verzinken de andere voor poedercoaten weer een andere doet epoxy en lak. Het is maar net wat je voor een portemonnee en doel hebt.


Ik heb even gevraagd naar het verzinken van de draagarmen bij Schippers BV uit Harkema:

Hallo Alexander,

Als je de onderdelen eerst laat verzinken dan heb je inderdaad een goede ondergrond.
Daarna moet je ze wel nabehandelen om de levensduur te verlengen.

Electr.verzinken komt niet in kokers/buizen etc. Het is echt een oppervlakte behandeling...
Let op dat buizen die 'dicht' zijn wel moeten worden voorzien van lekgaten.


Komt het dan wel goed als ik ze laat verzinken of zijn draagarmen niet geschikt om te verzinken? Zoals ik nu lees en als ik de draagarmen bekijk, dan wordt dus niet alles verzinkt? Of lees en kijk ik dan niet goed.
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 10 maart 2014, 22:02

Ik kan de draagarmen wel laten behandelen met dinitrol. De 505 gaat ook nog naar Goslinga in Leeuwarden voor een behandeling.

Als ik nou:

Verzinken;
Poedercoaten;
De "bloempot", waar de veer in komt, goed bescherm;
Het gat dichten van de stabilisatorstang;
Een stuurhoes plaatsen;
Naden dichtkitten;
Extra afwateringsgaten boren;
Onderdompelen in dinitrol oid.

Dan moet ik er toch wel een eeuw mee vooruit kunnen :).

Goed idee?

Of is er ook een gevalletje overdaad schaad, of heeft geen zin.
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Mathieu » 30 mei 2014, 00:34

Naar mijn bescheiden mening kun je het roestproces alleen vertragen.
In het verleden gewerkt bij een firma waar ze veel met dat probleem te maken hadden en zelf met droge lucht het corrosieproces vertraagden.
Ook heeft men kit gebruikt en dat gaf nog meer ellende; de producten gingen onbetrouwbaar werken en na openen kwamen er emmers water uit.
Probleem is dat sommige kitten ook poreus zijn, dus geef het tijd en vochtige lucht trekt er toch wel door.
Stalen constructies kun je alleen voor roest behoeden door het helemaal rondom dicht te lassen. Het corrosieproces gaat door tot de lucht op is.
Verzinken: ook tests mee gedaan. Gaat als een speer: de zinklaag is een offermateriaal en trekt weg.

Ik heb mijn bedenkingen bij verzinken en dichtkitten om de voorgaande redenen en omdat ik ervan overtuigd ben dat constructies torderen of anderszins.
Wat gaat een harde (zink) laag doen? Scheuren?

Voorlopig houd ik het op heel veel vet. Dinitrol.
Vet plakt, is flexibel en ik heb ooit geleerd dat vet metaal niet roest.
Nadeel is dat vet onderhoud nodig heeft, maar als we periodiek ons huis in de verf zetten, waarom zou vet dan een eeuwigheid mee moeten gaan?
...En, mijn ervaring na twee 505's in de Dinitrol: je hebt altijd werk omdat er ergens een stekkertje los is gaan zitten of zo. En dan heb je echt giga-smeerklauwen!

Owatrol is echt superspul; trekt in het roest. Moet je wel zoveel aanbrengen tot het wat glanzend en plakkerig opdroogt. Daarna doe ik er altijd nog een laklaag, smeerkit (wielkuip) of andere 'meuk' overheen.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor LouisdeFunes » 22 jun 2014, 15:00

de draagarmen van mijn 505 zijn in 2009, toen ze er nieuw opkwamen, behandeld met de rx-producten. nu, vier jaar later, zien ze er allebei nog perfect uit en lijkt het alsof ze gisteren onder de auto zijn gezet. mijn (ervarings)advies: RX.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Harrie » 22 jun 2014, 22:29

Ngurumo schreef:Ik heb even gevraagd naar het verzinken van de draagarmen bij Schippers BV uit Harkema:
Hallo Alexander,
Als je de onderdelen eerst laat verzinken dan heb je inderdaad een goede ondergrond.
Daarna moet je ze wel nabehandelen om de levensduur te verlengen.

Electr.verzinken komt niet in kokers/buizen etc. Het is echt een oppervlakte behandeling...
Let op dat buizen die 'dicht' zijn wel moeten worden voorzien van lekgaten.


Komt het dan wel goed als ik ze laat verzinken of zijn draagarmen niet geschikt om te verzinken? Zoals ik nu lees en als ik de draagarmen bekijk, dan wordt dus niet alles verzinkt? Of lees en kijk ik dan niet goed.
electrolytisch verzinken kan inderdaad alleen in de fabriek met vlakke staalplaat ( "zincor")
onderdelen moeten ondergedompeld worden en worden dan galvanisch verzinkt ( als 'sendzimir' , met die 'wolkjes' in het oppervlakte ) .
Nieuwe draagarmen zijn af fabriek in een verfbad gedompeld, meer zit er nu dus niet op, en dat is onvoldoende voor 100 jaar, zelfs 15 jaar.
Laten verzinken kan niet, want dan moeten ze geheel ( binnen én buiten ) BLANK zijn !
Poedercoating is ook niet heilig, is feitelijk een "plastic" laagje dat er op gesmolten wordt, en ook beschadigd kan raken, dan roest het daar ook... :roll:
RX is mijn advies, zowel binnen als buiten, altijd afwerken met RX10, vraag advies bij de leverancier !!
succes :wink: grt, Harrie
p.s.: ja, ovale gat van stabilisator dicht maken met een stuurhuisrubber, gekit met PU-kit is mijn advies :wink:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 25 jun 2014, 19:36

Ik heb gebeld naar een "verzinkingsbedrijf". Die man zegt, dat kan wel, zo lang er maar gaten in de ruimten zitten zodat het er weer uit kan lopen. Maar dan moet het metaal wel blank zijn. Ik vraag, hoe krijg ik ze blank? Zegt hij: "nou door ze te laten stralen".

Vorige week vrijdag heb ik de armen weggebracht naar een bedrijf in Drachten dat ze voor mij gaat stralen. Daarna laat ik ze dus verzinken. Wanneer ze verzinkt zijn laat ik ze coaten. Dan nog een anti-roest beschermlaag van RX of dinitrol. Nou dan ben ik weer een aardig eind op weg om ze er onder te laten zetten.

Groeten,

Alexander
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor MarcoPeus » 25 jun 2014, 19:46

Euhm, misschien een domme vraag maar zijn die draagarmen niet deels hol? En zo ja, wordt dat niet lastig met stralen?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 25 jun 2014, 20:45

Tsja, maar wel met openingen. Hij zij dat hij er wel bij zou kunnen. Maar hoe precies weet ik niet. Dat zoekt hij maar uit. Als ik ze maar zo terug krijg dat ik ze kan laten verzinken. Dan vind ik het best :mrgreen:
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Harrie » 25 jun 2014, 21:38

Marco heeft wel gelijk, na het stralen blijft er straalzand / -grid achter in de vele naadjes en kieren...
ik heb de draagarmen van mijn 604 SL laten ontlakken en behandelen door Habraken straalbedrijf in Best:
http://www.habrakenstraalbedrijf.nl
Daarna zijn ze van een onverwoestbare coating voorzien door NSF coatings in Best ( is toen door Habraken geregeld )
Die coating is zó goed, dat je er zelfs geen kras in kunt maken.
Maar, je had toch nieuwe draagarmen ?
Dan Inwendig behandelen met Owatrol en buitenzijde bijvoorbeeld poedercoaten ( dan wel eerst laten poedercoaten ,
en daarna pas inwendig behandelen, de vettigheid is niet gewenst tijdens poedercoatingproces ).
Of de behandeling door Habraken + NSF laten doen, perfecter krijg je het n i e t .
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 jun 2014, 21:41

is het niet veel makkelijker en goedkoper om ze te laten zakken in een zuurbad, 24 uur later zijn ze compleet blank en de rest kan dan gedaan worden.

overigens, ik zou ze niet laten verzinken. dat is lang niet zo magisch als iedereen denkt. gewoon een goede behandeling met beide rx producten, 5 en 10, en dan kunnen ze er toch ernstig lang tegen. ik neem verder aan dat de wagen niet gaat worden gebruikt als dagelijks vervoersmiddel in alle jaargetijden en dagelijks geparkeerd gaat worden in een nat weiland ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 26 jun 2014, 20:17

Harrie schreef:Marco heeft wel gelijk, na het stralen blijft er straalzand / -grid achter in de vele naadjes en kieren...


Ja, dat klinkt plausibel. Maar de verzinkerij zei tegen mij dat ik ze moest laten stralen. Dus dat heb ik dan maar gedaan. Ik zal ze morgen daar heen brengen. Dan hoor ik het wel.
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Janneman » 26 jun 2014, 22:21

Ik heb in het verleden onderzocht of verzinken iets was voor buschassis, dit blijkt niet te werken strooizout met zand en vocht zijn het ideale middel om zink op te lossen.
binnen een paar jaar was het chassis van een stadsbus weer behoorlijk aan het roesten, om het tegen te gaan moesten we het chassis na het verzinken coaten met een lak.
Poedercoating is ook niet altijd de juiste oplossing, als het onderdeel dynamisch wordt belast komt de poedercoat los omdat deze erg hard is. Ontlakken met daarna een goede grondlak en eind lak geeft het beste resultaat, de holle ruimtes daarna goed behandelen met RX oid.
Avatar gebruiker
Janneman
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 dec 2011, 23:37
Woonplaats: Geldrop

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 27 jun 2014, 19:29

LouisdeFunes schreef:is het niet veel makkelijker en goedkoper om ze te laten zakken in een zuurbad, 24 uur later zijn ze compleet blank en de rest kan dan gedaan worden.

overigens, ik zou ze niet laten verzinken. dat is lang niet zo magisch als iedereen denkt. gewoon een goede behandeling met beide rx producten, 5 en 10, en dan kunnen ze er toch ernstig lang tegen.


Vanmiddag de draagarmen naar Harkema gebracht. Daar worden ze inderdaad nog in zoutzuur ondergedompeld en daarna verzinkt. Hij zei dat ze prima gestraald waren, en heeft niks gezegd over spul dat er in bleef liggen. Hij pakte ze beet en er viel zo nog een lading "stof" uit.

Zal wel goed komen denk ik. Ik kan ze woensdag weer ophalen.

Ik denk dat ik ze ga laten spuiten/lakken daarna, in plaats van poedercoaten. Aangezien daar niet veel positieve reacties op komen :wink:

LouisdeFunes schreef:ik neem verder aan dat de wagen niet gaat worden gebruikt als dagelijks vervoersmiddel in alle jaargetijden en dagelijks geparkeerd gaat worden in een nat weiland ?


Nee hoor, in de late herfst en in de winter staat de auto in een loods. Zo af en toe krijgt ze van moeder natuur een plens water over zich heen, maar dat probeer ik zo veel mogelijk te verkomen. En ik weet dat mijn achtertuin nogal drassig is, dus daar parkeer ik hem maar niet. Ik zet hem dan gewoon op mijn oprit van betonklinkers :mrgreen:

Janneman schreef:Ik heb in het verleden onderzocht of verzinken iets was voor buschassis, dit blijkt niet te werken strooizout met zand en vocht zijn het ideale middel om zink op te lossen.
binnen een paar jaar was het chassis van een stadsbus weer behoorlijk aan het roesten, om het tegen te gaan moesten we het chassis na het verzinken coaten met een lak.
Poedercoating is ook niet altijd de juiste oplossing, als het onderdeel dynamisch wordt belast komt de poedercoat los omdat deze erg hard is. Ontlakken met daarna een goede grondlak en eind lak geeft het beste resultaat, de holle ruimtes daarna goed behandelen met RX oid.


Ja, dat geloof ik wel dat zout met zand niet goed is. Maar een bus rijdt het hele jaar en bijna elke dag. Mijn "oldtimers" zullen nooit (zeg nooit, nooit) wegenzout tegenkomen, dan rijdt ik er namelijk niet mee. Zoals net geschreven zal ik de armen na het verzinken laten lakken ipv coaten.

Wordt vast weer vervolgd.
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 03 jul 2014, 19:17

De verzinkte draagarmen weer opgehaald vanmiddag :)

Afbeelding
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Remco504coupe » 03 jul 2014, 23:29

Mooi!
Alleen blanke lak erover heeft ook wel wat, ik vind grijze draagarmen erg mooi,
ik zie dat wel eens als ik achter een jonge bmw rijd.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Behandelen draagarmen

Berichtdoor Ngurumo » 04 jul 2014, 19:32

Remco504coupe schreef:Mooi!
Alleen blanke lak erover heeft ook wel wat, ik vind grijze draagarmen erg mooi,
ik zie dat wel eens als ik achter een jonge bmw rijd.



Euhm, zie je ze zitten dan? Dacht dat ze verscholen zaten? :roll:
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten