SR versus GR

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

SR versus GR

Berichtdoor Fastfly » 09 nov 2015, 22:57

Kan iemand me zeggen wat nu eigenlijk het verschil is (of was) tussen de 505 SR en de 505 GR (en waar die letter voor staan ?)

Wij hadden vroeger thuis een 505 SR, daarna een 505 SRD turbo, beide phase I, daarna een GTI phase II.

We hadden nooit een GR en ik kon moeilijk vergelijken vroeger :shock:

Ik heb wat zoekopdrachtjes gegeven op het forum, maar kreeg geen resultaat omdat de zoektermen 'te vaak' voorkwamen :mrgreen:
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: SR versus GR

Berichtdoor MarcoPeus » 09 nov 2015, 23:03

GR Staat voor Grande Routiere en SR voor Super Routiere.
De SR had standaard een 1971cc XN1 motor (later XN1A) en de GR was leverbaar als 1.8 of 2.0.
Algehele afwerking van de SR lag net iets hoger dan de GR. Stootlijsten rondom, tweed bekleding in de SR, meer chrome. Luxer in principe.

Mijn vader had een van de eerste SR's in 1986, een 80er automaat in metallic licht groen. Prachtige auto waarmee me veel gereden hebben. Hij kocht 'm voor 9250 gulden en ruilde m daarna in voor 3000 gulden op een 405 GRD in 1992.
Ik had de tranen in mijn ogen staan toen de 505 weg moest, zo erg vond ik dat (verroeste draagarmen). Als ik 'm nu nog terug kon kopen deed ik dat maar waarschijnlijk gaat dat niet meer gebeuren.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: SR versus GR

Berichtdoor Fastfly » 09 nov 2015, 23:16

Hey thanks voor de snelle reactie !! :D

Tja ik heb ook best wel veel heimwee naar en herinneringen aan die 505-en. Ik weet nog goed hoe hard die zetels wel prikten :mrgreen: maar ook hoe comfortable het reizen was in die auto's, wij gingen altijd met de 505 op reis naar Zwitserland en Oostenrijk, volgeladen 'tot en met' en toch bleven die auto's gaan....

De eerste SR was een metallic grijze met dik 200.000 km, de 2e (SRD Turbo) metallic bruin met 280.000 km en de GTI terug metallic grijs met 300.000 km. Mijn vader deed zo'n 100.000 km per jaar, alleen jammer dat hij de originele alu-velgen ingeruild had voor de standaard wielen. Hij was toen een echte KM-vreter, met zijn Mercedes 250d heeft hij daarna zelfs 700.000 km gedaan (met eerlijk gezegd 1 motorrevisie)

Als ik kon en mocht van mijn vrouw des huizen hier had ik er al terug zo eentje aangeschaft. (net als een 504, waar we d'r ook 2 van gehad hebben en een 205 waar ik zelf mee heb leren rijden)
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: SR versus GR

Berichtdoor MarcoPeus » 09 nov 2015, 23:31

Die bekleding was inderdaad vrij grof en prikte nogal ja, was volgens mij wol.
Ik snap wel dat hij die originele alu velgen weg gedaan heeft, dat zullen wel TRX wielen zijn geweest en de banden daarvoor zijn RETE duur.
Mijn vaders 505 had ruim 2 ton gedraaid en liep als een zonnetje, mijn eigen 505 heeft ook iets van 220.000 gelopen en loopt ook prima. Wordt tijd om m weer eens APK waardig te maken.

Als ik kon en mocht van mijn vrouw des huizen
:mrgreen: :mrgreen: Gewoon doen, it's better to ask for forgiveness then it is to ask for permission.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: SR versus GR

Berichtdoor Martijn » 11 dec 2015, 12:06

MarcoPeus schreef:GR Staat voor Grande Routiere en SR voor Super Routiere.
De SR had standaard een 1971cc XN1 motor (later XN1A) en de GR was leverbaar als 1.8 of 2.0.
Algehele afwerking van de SR lag net iets hoger dan de GR. Stootlijsten rondom, tweed bekleding in de SR, meer chrome. Luxer in principe.

.


Vergeet ook niet de centrale vergrendeling, toerenteller en vooral stuurbekrachtiging!
In de eerste jaren was het principe dat je motor en uitrustingsniveau kon mixen : je had een "basic" Gr " met XN1 motor en een basic TI met de ZEJ injectie 1995cc , en beiden ook als luxere SR en STI. Al snel kwam er een nog kalere GL bij die als 1.8 en 2.0 carburateur geleverd werd, omdat voor veel 504 klanten de 505 toch wel een stukje te duur bleek.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: SR versus GR

Berichtdoor BRAM » 11 dec 2015, 12:33

Nog een kleine aanvulling:

Volgens mij (niet 100% zeker) hadden de S modellen in NL altijd een elektrische bediend schuifdak en ramen in de voorportieren. Ook een 5-bak was volgens mijn beleving een staandaarduitrusting van de SR en STI.

Om het zeker te weten moet ik morgen even in mijn folderarchief duiken. Wordt vervolgd.


Bram
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten