vervangen veerpoten voor

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

vervangen veerpoten voor

Berichtdoor blauweaaf » 18 dec 2014, 19:48

Goeiedag,

Bijn mijn recent aangeschafte 305II Break doet de demping van de voorpoten niet veel meer. Hoe kan ik die het beste vervangen? Uit de Haynes begrijp ik dat het uit de auto halen van de voorpoten al een beetje tricky is, maar dat verder demonteren om de schokdempers te vervangen helemaal wordt afgeraden. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en weet hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik begrijp dat er een bijzondere veerspanner voor nodig is. Zou dat ergens te leen/ te huur zijn, bijvoorbeeld bij pcn? Laten doen vind ik niet zo leuk en lijkt me ook erg duur. Heeft iemand ideeen over wat dat zou gaan kosten? Hoe veel uur zou een garage daarvoor rekenen?

Alvast veel dank en een vriendelijke groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: vervangen veerpoten voor

Berichtdoor MarcoPeus » 18 dec 2014, 20:40

Als de veren nog op de veerpoot zitten zou je die op spanning kunnen zetten met van die universeel veerspanners. Die zijn alleen niet altijd even veilig dus t is oppassen geblazen.
Als de veren ingedrukt zijn op de veerpoot kun je de bovenste veerschotel los maken. Veer en schotel op de nieuwe schokbrekerpoot zetten en alles weer monteren.
Een origineel stuk gereedschap is lastig te vinden als t niet bij PCN ligt.
Ik heb er een voor de 104 maar geen idee of die past op een 305 anders zou je die mogen gebruiken.
Nogmaals oppassen met die universeel spanners. Als zo'n ding los schiet kan t goed fout gaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: vervangen veerpoten voor

Berichtdoor 305 friesland » 18 dec 2014, 21:21

Valt best nog wel wat mee ,natuurlijk wel heel erg afhankelijk van hoe kundig je zelf bent.
Poten er onder weg halen is bout onder los die door het huis waarin het wiellager bevestigt zit , wig er tussen zodat hij niet meer klemt en dan kijken of je dat deel zo ver naar onderen krijgt dat hij er uit kan ,dan de 3 boutjes boven los en pak je de poot er zo onder weg.
Dan met goede veerspanners de veer spannen zo ver dat de schotel boven los komt en dan de moer daarvan losdraaien , veer in de spanners laten zitten en eventueel kun je er nog touw omheen knopen als exstra veiligheid dan in omgekeerde volgorde weer opbouwen .
maar je kunt ook kijken voor gebruikte pootjes ,als ze droog zijn dan kun je ze gerust monteren ,als dat met veer en al is dan is het vrij eenvoudig en ik vind de originele vaak beter en soepeler dan zo maar een merk er onder zetten.
Soms moet je de fuseekogel losmaken om voldoende ruimte te krijgen en dan moet je opletten dat de aandrijfas niet uit de bak komt .
Maar nogmaals het is maar net hoe handig je bent ,bij een garage ben je al met al denk ik gauw 400 euro kwijt als je het daar mee red met onderdelen er bij.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: vervangen veerpoten voor

Berichtdoor blauweaaf » 20 dec 2014, 21:48

Geweldig! Veel dank voor de geboden hulp. Het klinkt alsof het wel te doen is, als je maar een goeie veerspanner hebt. Dus dat ga ik maar eens bij pcn navragen. Ik zou ook wel voor gebruikte veerpoten willen gaan, maar ik ken nog niet zo goed mijn weg in de Peugeot wereld. Bovendien, droog zijn de mijne ook wel, maar dempen doen ze echt maar voor een paar procent. Op de gok een paar andere kopen, vind ik dan ook niet zo aantrekkelijk. Bij Bogijn is een veerpoot zo'n 55 euro, zonder veer. Dat is nog net te doen. Ik zal laten horen hoe het gaat.

beste groet, blauweaaf.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: vervangen veerpoten voor

Berichtdoor blauweaaf » 24 feb 2015, 21:59

Veerpoten vervangen is inmiddels gelukt. Het viel me alles mee. Een proefrit moet helaas nog even wachten. Eerst wil ik de achterstallige distributieriem nog vervangen. Ik moet daar maar snel tijd voor maken, want op 1 maart mag hij weer de straat op!
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast