Helaas, mijn 305 heeft op zijn eerste grote rit, meer dan een paar kilometer rond de kerk, althans dat was de planning, het loodje gelegd. Het begon met een lege tank, we hebben een paar honderd meter moeten duwen. Daarna vrolijk naar de snelweg waar ik helaas niet boven de 80 kmh uit heb kunnen komen. Geleidelijk steeds langzamer net de eerste afrit gehaald en daar door mijn schoonmoeder afgesleept. Het laatste stukje weer zelf gereden, een beetje afkoelen heeft hem kennelijk goed gedaan.
Waar moet ik beginnen? Wat zou er kunnen helpen bij de analyse:
- Het was al langer zo dat de motor niet van hoge toeren hield. Tot zo'n 3500 kon je er heerlijk mee rijden, daarboven wat amechtig en slechts met grote tegenzin richting de 5000. Ik dacht dat dat aan een niet goed werkende tweede trap van de carburateur lag. Dat had de vorige eigenaar me verteld.
- Filters, olie en distributie zijn vers. Sindsdien nog niet echt mee gereden.
- Wachtend op mijn schoonmoeder viel me op dat de recent vervangen koelvloeistof wat leek gezakt qua niveau. Deksel van expansie-vat gedraaid, leverde wat gesis op. Toen in de opening gekeken en zag daar af en toe een bel opstijgen. Hmmm, koppakking?
- Het is een XU5S motor met, wat zou het zijn, iets tussen de 150000 en 200000 km gelopen.
- Motor start slecht. Bij koude motor lijkt soms de automatische choke het wel te doen en soms niet, als wel dan start hij meteen, als niet dan gebeurt er weinig. Warme motor start bij vol gas na een paar tellen.
Bij voorbaat dank voor jullie analyses. Iemand nog zin in een mooie 305 break met klein gemakkelijk te verhelpen defect?
groetjes, blauweaaf