Pagina 1 van 1

305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 19 mei 2015, 13:47
door blauweaaf
Helaas, mijn 305 heeft op zijn eerste grote rit, meer dan een paar kilometer rond de kerk, althans dat was de planning, het loodje gelegd. Het begon met een lege tank, we hebben een paar honderd meter moeten duwen. Daarna vrolijk naar de snelweg waar ik helaas niet boven de 80 kmh uit heb kunnen komen. Geleidelijk steeds langzamer net de eerste afrit gehaald en daar door mijn schoonmoeder afgesleept. Het laatste stukje weer zelf gereden, een beetje afkoelen heeft hem kennelijk goed gedaan.

Waar moet ik beginnen? Wat zou er kunnen helpen bij de analyse:

- Het was al langer zo dat de motor niet van hoge toeren hield. Tot zo'n 3500 kon je er heerlijk mee rijden, daarboven wat amechtig en slechts met grote tegenzin richting de 5000. Ik dacht dat dat aan een niet goed werkende tweede trap van de carburateur lag. Dat had de vorige eigenaar me verteld.
- Filters, olie en distributie zijn vers. Sindsdien nog niet echt mee gereden.
- Wachtend op mijn schoonmoeder viel me op dat de recent vervangen koelvloeistof wat leek gezakt qua niveau. Deksel van expansie-vat gedraaid, leverde wat gesis op. Toen in de opening gekeken en zag daar af en toe een bel opstijgen. Hmmm, koppakking?
- Het is een XU5S motor met, wat zou het zijn, iets tussen de 150000 en 200000 km gelopen.
- Motor start slecht. Bij koude motor lijkt soms de automatische choke het wel te doen en soms niet, als wel dan start hij meteen, als niet dan gebeurt er weinig. Warme motor start bij vol gas na een paar tellen.

Bij voorbaat dank voor jullie analyses. Iemand nog zin in een mooie 305 break met klein gemakkelijk te verhelpen defect?

groetjes, blauweaaf

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 19 mei 2015, 18:59
door 305 friesland
Controle van brandstoffilter vanwege tank leegrijden en wat ook veel voorkomt bij deze motoren dat is een versleten nokkenas ,dit kun je eenvoudig kontroleren door het kleppendeksel er af te halen en de motor met de hand rond te draaien en de nokken op te meten ,soms mist er wel een halve cm van af.
Dan heb je geen goede vulling van de cilinders en dus geen vermogen ,zelf al eens meegemaakt met zelfde type auto en motor ,kon met moeite na erg lange aanloop 100 km halen.

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 20 mei 2015, 09:06
door blauweaaf
Brandstoffilter! Dat zou fijn zijn... Als dat het niet is, zal ik dit weekend eens een foto van de nokkenas plaatsen.

Dankejwel!

groetjes, blauweaaf

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 20 mei 2015, 18:47
door alberts
Heeft je ontsteking nog centrifugaal-en vacuüm verstelling?
In dat geval kan daar ook de oorzaak liggen. Vacuüm slangetje misschien?

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 21 mei 2015, 15:03
door blauweaaf
Dank voor jullie snelle hulp. Gisteren heb ik een nieuw brandstoffilter en sindsdien zo'n 35 km probleemloos gereden. Dat is alvast een goed begin. Van het weekend eens kijken naar de nokkenas. Bij lage toeren heeft de motor prima trekkracht, alleen vanaf zo'n 3750 zakt het in, in plaats van meer te worden. Gisteren nog even 140 op de teller aangetikt, maar dat gaait moeizaam. Zou dat de nokkenas kunnen zijn?

De ontsteking? Ik geloof dat ik electronische ontsteking heb, maar weet dat niet zeker. Is er iets waar ik dat makkelijk aan kan zien?

beste groet, blauweaaf

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 31 mei 2015, 10:07
door blauweaaf
Ik probeer bij de nokkenas te komen, maar het kleppendeksel zit vast. Iemand raad?
Zo heb ik toch alles los, of mis ik een bout/moer?
Afbeelding

beste groet, blauweaaf

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 31 mei 2015, 13:04
door blauweaaf
Hij is eraf, met wat hulp van een forumlid via PB. Flinke klap met rubberhamer, voor wie het weten wil...

En nu de nokkenas, tja, hoe beoordeel ik dat nu? Hier de foto's, als ik andere moet maken, of iets op moet meten, hoor ik dat graag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie niets dat versleten oogt...

en voor het overzicht:
Afbeelding

Wie kijkt er mee? Bij voorbaat al dank voor de hulp.

groetjes, blauweaaf

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 31 mei 2015, 16:28
door 305 friesland
Om zeker te weten of ze goed zijn ,olieleidingkje er even af wat er boven overheen loopt die zit er los op ,dan alle nokken meten met een schuifmaat dus over het hoogste deel dus bovenkant nok tot andere kant .
Maar je moet wel de motor verdraaien anders zie je ze nog niet allemaal.

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 31 mei 2015, 17:16
door blauweaaf
Dankjewel, ga ik doen. Ik heb hem weer even dicht moeten maken, vanwege de regen. Een andere keer verder, maar dan zal het vast sneller gaan. Eerst maar een goeie schuifmaat kopen.

groetjes, blauweaaf

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 31 mei 2015, 17:56
door blauweaaf
Ik heb wel even de klepspeling gemeten, bij koude motor is dit het resultaat, vanaf de distributie-kant geteld:
1 out: 30
2 in: 20
3 in: 20
4 out: 30
5 out :30
6 in: 25
7 in: 20
8 out: 30
Volgens m'n Haynes moet het zijn: in: 20 plusmin 5, en out: 40 plusmin 5.
De uitlaatkleppen staan dus te strak. Zou dat het vermogensprobleem kunnen verklaren?

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 07 jun 2015, 09:41
door johnssons
De nokkenas zal het niet zijn, ook niet met deze klepspeling .....
Probleem is dat de motor geen vermogen heeft op hoger toerental, ik denk dan aan te weinig brandstof of ontsteking fout. De motor wordt als het ware begrensd.
Bougies zijn vernieuwd neem ik aan. Geen overslag op de bougiekabels (in het donker goed te zien of een minder prettige test de kabels even vasthouden als je gas geeft)
Wat te doen ..alle filters zijn vernieuwd, carburateur grondig schoonmaken, ontsteking en bobine check.....

Kleppendeksel kan er weer op.

Succes John

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 15 jun 2015, 12:37
door johnssons
Is dit dezelfde auto met probleem als
viewtopic.php?f=45&t=27390

Dan is het wel duidelijk..

John

Re: 305: geen vermogen meer

BerichtGeplaatst: 15 jun 2015, 12:42
door blauweaaf
Ja, helaas wel. Dank nog John voor je hulp. Inmiddels ben ik er helaas achter gekomen, dat het probleem dieper in de motor steekt...

groetjes, blauweaaf