Pagina 1 van 1

504 | welke olie?

BerichtGeplaatst: 15 jan 2005, 22:17
door Jerroen
De olie van mijn 504 moet vervangen worden. In het instructieboekje wordt niet over een specificatie gesproken, in mijn vraagbaak staat volgens mij (heb het nog niet precies opgezocht) 20W 50.
Nu was ik gister bij de automaterialen zaak en die gaven dat het waarschijnlijk 15W 40 moet zijn en dat het op zich niet zoveel uit maakt. We hebben hier overigens over de "mineral" olie en niet synthetisch natuurlijk volgens de juiste samenstelling :-) Wat is jullie advies, 15W 40 of 20W 50? De auto loopt overigens op LPG.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2005, 13:17
door JT
Ik gebruik in mijn 504 MINERALE olie.
Verder de ruim beschikbare 10w40 ipv 20w50, omdat deze eerder zijn smerende werking heeft (lees: bij lagere temperaturen al vloeibaarder is). Ik ga de auto toch niet tegen max vermogen gebruiken, zodat de bescherming bij hogere temperaturen minder belangrijk is dan de smerende werking bij lagere temperaturen.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2005, 22:01
door Jerroen
Maar ik rij op LPG en dan wordt volgens mij de motor ook warmer.. dus dan is misschien 20W50 beter toch?

olie & LPG

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 11:06
door Marcel
Jerroen schreef:Maar ik rij op LPG en dan wordt volgens mij de motor ook warmer.. dus dan is misschien 20W50 beter toch?


Op LPG wordt de motor idd heel wat warmer, geen overbodige mededeling dat ' ie op LPG loopt!

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 18:56
door JT
minerale 20w50, die is volgens mij niet echt standaard / makkelijk verkrijgbaar...

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 19:57
door Mark
JT schreef:minerale 20w50, die is volgens mij niet echt standaard / makkelijk verkrijgbaar...

Jawel hoor, Brega Classic, bij Brezan. Prima sappie hoor! Maar 'good old' 15w40 Multigrade van Valvoline (bijvoorbeeld bij Gamma) lijkt mij ook een goeie keus. Met LPG verloopt verbranding iets heter. De kop wordt dus iets warmer, maar de overall temperatuur van het blok ligt echt niet hoger dan op benzine. LPG vergt geen speciale/dure olie. Op zich is dure, hoogwaardige trouwens best te overwegen, want hoe vaak ververs nou helemaal per jaar... zie trouwens ook deze topic (grappig trouwens, topic 604...):
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=604

Re: 504 | welke olie?

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 20:30
door Martijn
Jerroen schreef:De olie van mijn 504 moet vervangen worden.

In het instructieboekje wordt niet over een specificatie gesproken, in mijn vraagbaak staat volgens mij (heb het nog niet precies opgezocht) 20W 50.

Nu was ik gister bij de automaterialen zaak en die gaven dat het waarschijnlijk 15W 40 moet zijn en dat het op zich niet zoveel uit maakt.

We hebben hier overigens over de "mineral" olie en niet synthetisch natuurlijk volgens de juiste samenstelling :-)

Wat is jullie advies, 15W 40 of 20W 50? De auto loopt overigens op LPG.


10W40 en absoluut NOOIT een syntheet gebruiken!

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 21:58
door leffe 404
juist !

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 23:01
door Jerroen
Hmm ik hoor toch veel verhalen voor 10W 40 en 20W 50...

Tijd voor een poll-etje :mrgreen:

Afgaande dat er in de vraagbaak 20W 50 staat en de auto op LPG loopt ga ik denk ik maar voor de 20W 50.

En dan natuurlijk "minerale"

Re: 504 | welke olie?

BerichtGeplaatst: 18 jan 2005, 10:30
door Marcel
Martijn schreef:10W40 en absoluut NOOIT een syntheet gebruiken!


Kan iemand wat meer info geven over minerale versus synthetische olie :?:

Heb juist begrepen dat synthetische olie beter kan omgaan met de temperatuur :roll:

BerichtGeplaatst: 18 jan 2005, 16:04
door Bert
Valvoline 15w40 van de Gamma is ook prima hoor

BerichtGeplaatst: 18 jan 2005, 20:10
door JT
Je motor is gebouwd voor minerale olie. De gaten, leidingen, enz gaan uit van die olie.
Als je synthetische zou gebruiken, dan zou deze dunnere olie wellicht bepaalde plaatsen niet goed of niet kunnen bereiken...

BerichtGeplaatst: 18 jan 2005, 20:17
door 404
Jerroen schreef:Hmm ik hoor toch veel verhalen voor 10W 40 en 20W 50...

Tijd voor een poll-etje :mrgreen:

Afgaande dat er in de vraagbaak 20W 50 staat en de auto op LPG loopt ga ik denk ik maar voor de 20W 50.

En dan natuurlijk "minerale"

Ik dacht 10W40 's winters en 20W50 's zomers. 10W40 is iets dunner en dus meer geschikt bij koudere temperaturen, als je deze twee oliƫn zo gebruikt heb je geen probleem.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2005, 10:18
door Bert
Toen ik bij peugeot werkte in de tijd van de 203/403/404/504/604/104/204/304/305/D4b/J5/J7/J9
werd er zelfs in al die (benzine)motoren 10W50 gebruikt,
en dat ging prima, dus waarom zou het dan nu niet goed meer zijn :?: :?: :?:

BerichtGeplaatst: 19 jan 2005, 23:59
door Jerroen
404UXD schreef:Ik dacht 10W40 's winters en 20W50 's zomers...


Ik vraag wel of ze willen mixen.. :D
Krijg ik 15W45 :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 22 jan 2005, 19:39
door Jerroen
Nou het is de 20W50 geworden en na het verversen liep hij weer als een zonnetje :mrgreen:
Thx voor jullie advice 8)