Pagina 1 van 1

brandstof lood / loodvrij ? j7

BerichtGeplaatst: 06 mei 2004, 09:29
door jezus
ik heb een 1979'er j7 (vlgns mij 1800 cc).

wie kan mij vertellen (liefst uit ervaring) of deze motoren zich goed houden op loodvrij of lpg?

mijn mening is "doen ze het goed op lpg doen ze het ook op loodvrij"

schrijf svp als er een aanpassingen nodig zijn; bijvoorbeeld: klepsteel geleiders of zo zoals bij diverse oldies het geval is?

BerichtGeplaatst: 06 mei 2004, 17:40
door 404
De klassieke Peugeot-motoren (achterwielaangedreven, voorwielaangedreven weet ik niet) houden niet van LPG/loodvrij. Elke drie weken kleppen stellen omdat de motor begint te stotteren (als gevolg van te krap staande kleppen) is het gevolg. Op een zeker moment is stellen niet meer mogelijk. Je zal geharde klepzittingen moeten laten monteren bij een revisiebedrijf. Neem niet de eerste de beste, want de prijzen per bedrijf verschillen nogal. Bel eens wat rond. Als je zelf de kop er af kunt halen en er op zetten hoeft het niet meer dan 250 euro te kosten. Succes ermee.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2004, 23:23
door Freek
Het kon niet uitblijven, deze obligate "loodvrij-discussie" over oldtimers.

Punt is dat het goede antwoord niet lijkt te geven. Er zijn immers genoeg Peugeots op LPG die jaren prima doordraaien. LPG zorgt zelfs voor een nog wat hetere verbranding dan loodvrij, zodat het belang van smeren (dit is nl. de functie van het lood) nog groter zou moeten zijn.

Eigen ervaring: een peugeot 404 uit 1963 dacht ik, in elk geval met oude dashboard en 1200-motor: uitstekend op loodvrij, vele duizenden kilometers achter elkaar, klepspeling NOOIT hoeven bijstellen. Ook een J7 met 1800-motor, waarvan de vorige eigenaar ook nooit gelood tankte en niettemin succesvol naar Marokko en diverse andere bestemmingen is gereden. Klepspeling was goed toen ik hem kocht en is dat ook gebleven..

Daartegenover staan weer negatieve ervaringen van anderen. Bij ieder merk lopen de meningen/ervaringen ZEER uiteen en wordt er al jaren over gesproken. Vast staat wel dat de rechtervoet, en de rijstijl over het algemeen, heel belangrijk is. Niet te hoge kruissnelheid, niet te ver doortrekken in de versnellingen, de boel regelmatig helemaal warm laten draaien (lange ritten). Eigenlijk zoals je normaal met een oude auto dient te rijden.

Ikzelf rijd loodvrij, met uitzondering van de vakantie waarin bijvoorbeeld zwaar wordt geklommen. Dan gooi er loodvervanger bij. Maar ook dat is discutabel, een keertje lood schijnt niet veel te helpen.....

BerichtGeplaatst: 08 mei 2004, 23:46
door leffe 404
Ik neem gewoon geen risico en tank altijd loodvervanger, die paar duizend km per jaar moet je niet op een paar centen benzine gaan bezuinigen vind ik.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2004, 03:57
door Freek
De bus van Jezus ziet er uit als camper, en zal dus steeds na maanden stilstand hard moeten werken. Dan is het misschien inderdaad slim om te bedenken dat voor die 250 euro heel wat loodvervanger kan worden gekocht... Tijdens het kamperen zit je tenslotte liever aan het bier dan aan de kleppen, hoewel gezien de breedte van het dashboard een combinatie mogelijk is :lol:

BerichtGeplaatst: 16 aug 2004, 14:03
door j71977
Ik rijd nu al 4 jaar rond op LPG met een j7 pz10 (1600 motor), zowel lange (600 km/dag) als korte(5km) afstanden, en mijn ervaring is dat ie véél beter rijdt opLPG dan op benzine: veel rustigere vrijloop & soepeler optrekken. Wel heb ik de onsteking iets vervroegd. Enige nadeel tot dusver: De levensduur van de uitlaat is aanzienlijk verkort door het water dat condenseert na het rijden.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 12:59
door jezus
ik kan uit de reactie van j71977 kan ik niet halen of hij aangepaste klepzittingen heeft.

ik heb een nieuw draadje geopend voortbordurend op dit draadje en daar geef ik al aan dat ik met 6000 km geheel uit gesteld ben.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=529

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 16:49
door Freek
En ik moet uiteindelijk mijn mening herroepen. Waar ik over het algemeen voorstander ben van loodvrij rijden en "wel zien" schijnt dit bij een peugeot niet de beste weg te zijn. Zeker misschien wel niet bij J7, omdat de motoren in deze auto's nogal onderbemeten zijn en dus heftig belast worden. De ervaringen van andere peus-rijders moeten natuurlijk de doorslag geven, dus: lood erin! of de boel aanpassen.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 21:24
door j71977
geen aangepaste klepzittingen. intussen al 60000km op LPG, en soms zwaar belast zowel kwa duur als kwa inspanning. Alpen, Centraal massief , Vogezen, Pyreneën over gereden zonder noemenswaardige problemen. Wel zelden sneller dan 90, en steeds snel doorschakelen om de toeren laag te houden.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 21:48
door Freek
Met het risico dat het nu ineens over iets heel anders gaat: snel doorschakelen is niet automatisch goed, hoewel de overheid ons dat met spots over "het nieuwe rijden" wel wil doen geloven. Meer toeren=meer koeling, en ook doorgaans meer koppel. Elk (oud) instructieboekje waarschuwt tegen "zwoegen" met te laag toerental.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 21:50
door Freek
Overigens, die uitlaat is vreemd. LPG-auto's hebben juist vaak een uitlaat die van binnen volledig vergaan is met bijbehorende zware klank, maar die wel goed zijn voor de APK omdat ze maar steeds niet willen doorroesten.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 21:55
door Mark
Freek schreef:Met het risico dat het nu ineens over iets heel anders gaat: snel doorschakelen is niet automatisch goed, hoewel de overheid ons dat met spots over "het nieuwe rijden" wel wil doen geloven. Meer toeren=meer koeling, en ook doorgaans meer koppel. Elk (oud) instructieboekje waarschuwt tegen "zwoegen" met te laag toerental.

Het Nieuwe Rijden is ook bedoeld voor nieuwe auto's. Zoals ze keurig uitleggen op www.hetnieuwerijden.nl Die kunnen daar namelijk, vanwege de elektronische hulpjes enzo, prima tegen. 2500 toeren, meer hoeft eigenlijk niet. Nou ja, allen nieuw, als je mijn 850 zelf laat schakelen (automatique) gaat ie steeds bij ca. 2200 toeren na het volgende verzet. En dan heel sloom?, nee hoor, normale burgermansacceleratie. Da's bij 'voet neer' natuurlijk wel anders :twisted:

BerichtGeplaatst: 20 aug 2004, 15:58
door Jeetje
Altijd loodvervanger tanken bij een J7! Wij hebben al eens onze koppakking eruit gereden omdat de motor te heet werd. Het is verhoudingsgewijs een licht motortje dat een zware last moet trekken. Het lood, c.q. de loodvervanger zorgt voor extra koeling (van onder andere de kleppen).

Altijd loodvervanger erbij gooien dus bij een J7...

Inmiddels 2.000 storingsvrije en probleemloze kilometers door Jutland getuft... Nog een week en we zijn terug... Maar nu nog even genieten!

Groetjes uit een zonnig maar winderig Jutland!