Pagina 1 van 1

10W50 olie

BerichtGeplaatst: 19 apr 2005, 12:23
door Heijnen
Hoi,

Ik ben op zoek naar de specificaties van 10W50 moter olie voor in een Peugeot 504 V6 uit 75. Dit aangezien er schijnbaar verschillende soorten olie's te krijgen zijn zoals 1x gedupt ect.

Weet iemand mij deze specificaties?

BerichtGeplaatst: 19 apr 2005, 18:19
door 205GRIFFE
Ik weet niet echt veel van motorolie, maar volgens mij heb je grofweg 3 soorten: miniraal, half-synthetisch en vol-synthetisch.

Ik gebruik zelf 10W40 half-synthetisch in mijn 205 1.9 GTI.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2005, 19:35
door JT
Het boekje zegt:
Afbeelding

Minerale olie gebruiken.
10w40 is hier mineraal makkelijker verkrijgbaar, dus die gebruik ik. Temeer ik de motor toch niet zwaar belast en de temparatuur binnen de perken blijft.

Maar....... Zie ook http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 0+minerale

10W50

BerichtGeplaatst: 22 apr 2005, 22:41
door Heijnen
Hoi Bedankt voor de info.

Echter nog een vraag. Bij een automateriale zaak zeggen ze dat 10W50 een vol-synthetisch olie is en dus niet geschikt voor mijn 504 want ik moet een minerale olie hebben. Volgens hun boekje zou 15W40 perfect zijn.

Echter hoe kan het dat 10W50 in het instructie boekje staat en dus geen minerale olie is. Terwijl de motor in mijn 504 gemaakt zou zijn voor minerale olie?

Was 10W50 misschien vroeger wel minerale olie?

Ben er dus nog niet uit wat er in moet. Wat zeggen jullie van 15W40?

Mineraal of niet

BerichtGeplaatst: 23 apr 2005, 00:05
door Pininfarina504
10W-50 was vroeger mineraal.
Super 98 was vroeger super
Super 95 was vroeger normaal
Rijdt zelf al jaren semi-synthetisch, is 10W-50 met dope, ofwel vertaald naar hedendaagse begrippen half synthetisch/half mineraal.
Vroeger gooide je af en toe dope in de olie, waren heel veel aditieven voor,z.g.n anti-slick of anti-slutch.
Ik tank in mijn benzine auto's tegenwoordig altijd super 98, voeg nooit iets toe,ook geen loodvervanger, trek er ook wel eens, vanwege een kappotte koppakking een cilinderkop af, klepzetels uitlaatkleppen zien er altijd goed uit.
Van de oude types 504 weet ik dat de oliekanalen iets anders lopen, bij deze types heb je ook sneller een rammel(lijkt alsof de kleppen te ruim staan of de distributieketting versleten is) op de nokkenas, wat overigens verder niet veel kwaad kan.
Peugeot 604 kent dit euvel ook,is kritischer qua olie-soort en viscositeit v/d olie, komt aan het licht als de olie niet regelmatig ververst is, oliekanaaltjes gaan verstopt zitten.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2005, 10:30
door JT
Wim heeft de meeste praktrijk-km's !!
Ik zal mijn mening (misschien) ook eens herzien... ;-)

Zie je, maar dat is hetzelfde euvel met dat chiptunen (zie ander topic). Wat zegt de fabrikant, wat zegt de drugs-dealer (dope), wat zegt de chipfabrikant.....

BerichtGeplaatst: 24 apr 2005, 11:13
door Luc van Dijck
Bij Brezan hebben ze olie voor oldtimers. Mineraal en viscositeit 20w60.
Uitstekend voor oudere motoren. Ik heb er goede ervaring mee.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2005, 21:51
door Jerroen
Ik heb 20W50 minerale erin zitten.. loopt als een zonnetje

motorolie

BerichtGeplaatst: 27 apr 2005, 22:18
door Luc van Dijck
Lees eens in het blad Klassiek & Techniek van september 2004.
Een artikel dat heet: "Loopt alles gesmeerd? Alles wat u moet weten bij het kiezen van de juiste motorolie".
Bijkomend voordeel is dat in het blad nog een artikel staat over de restauratie van een 404.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2005, 23:06
door 205GRIFFE
Lees eens in het blad Klassiek & Techniek van september 2004.
Een artikel dat heet: "Loopt alles gesmeerd? Alles wat u moet weten bij het kiezen van de juiste motorolie".
Bijkomend voordeel is dat in het blad nog een artikel staat over de restauratie van een 404.


Kijk mensen, dit is nou informatie.

Heb je niet heel toevallig een scan van het artikel, zodat je dat hier kan posten. :wink:

BerichtGeplaatst: 28 apr 2005, 21:11
door PVa
Beste Luc,

Het tijdschrift of een copie van de beide onderwerpen is zeker welkom.
Je mag het gerust opsturen met de post. De kosten (inclusief postkosten) zal ik zeker vergoeden via je ingevoegd bankrekeningnummer.

"Voor niets, gaat de zon niet op"

www.peugeot404UXD.tk
groetjes PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 15 mei 2005, 10:02
door PVa
Beste Luc,

Dank voor de copie via e-mail.

PVa404UXD