Rijden op zonnebloemolie

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, Bert

Rijden op zonnebloemolie

Berichtdoor ceegee » 17 mei 2005, 19:56

vul ik mijn gld bij met 30 % zonnebloemolie van de Aldi en sindsdien rij ik volgens mijn vrouw in de Patatbak ( Neem je de Peugeot of de Patatbak?). Zij is hier dus absoluut tegen. Zal ik vanmiddag wegrijden bij een winkel en de patatbak doet niets. Wie komt er eerste aan ?Ja hoor mijn vrouw in de 806. Ze stopt pakt de sleepkabel vanonder de voorstoel en roept : Ik zei het je toch ! Even de motorkap opengemaakt en aan de minpool van de accu geklunst en ja hoor TIK hij deed het weer. :lol:
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor 404 » 17 mei 2005, 20:30

Ruik je ook een patatlucht dan als je er achter rijdt? :mrgreen:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor knutsul » 17 mei 2005, 20:38

zonnebloem olie is zeker te doen, ik heb eens een 406 hdi (110pk) omgebouwd voor het rijden op koolzaadolie, vergt heel wat aanpassingen door gebruik van de common rail inspuiting.

Peugeot diesels van het type xud en alles wat minder recentelijk is (klinkt mooier dan ouder :D) kunnen in principe zonder aanpassing gedeeltelijk op zonnebloemolie lopen, let er wel op dat de verhouding diesel/zonnebloemolie niet te groot word.

Bij koudere temperaturen zal de zonnbloem olie kunnen gaan vlokken dus dan is een warmte wisselaar toe te passen, om zo ook in de wintermaanden op een percentage zonnebloemolie te kunnen rijden.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
Moderator
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Mark » 17 mei 2005, 22:14

404UXD schreef:Ruik je ook een patatlucht dan als je er achter rijdt? :mrgreen:


Dat zeggen ze wel ja. In Duitsland is het hot www.biodiesel.de en ook in NL wordt eraan gewerkt, bijvoorbeeld door www.diligent.nl die het met jatropha olie doen.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor 404 » 18 mei 2005, 00:19

Ik ga het zeker ook doen, 59 cent per liter... :-), scheelt gemiddeld een duppie, heb ik het kwartje van Kok :roll: weer terug. :twisted:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Dat is het em

Berichtdoor ceegee » 18 mei 2005, 08:09

Hij ruikt/stinkt inderdaad naar patat vandaar de naam patatbak! Kijk eens op www.fmso.de. Ik heb er niets aan verbouwd en voeg 30 % Aldi zonnebloem toe 59 cent de liter en niks geen klachten en nog goed voor het miljeu ook :!:
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Evert G.D » 01 jun 2005, 23:16

Ben gek op patat..... :D

Ben gek op Peugeots..... :D

Moet dus de ideale combinatie voor me zijn... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Jerroen » 05 aug 2005, 18:45

Evert G.D schreef:Ben gek op patat..... :D

Ben gek op Peugeots..... :D

Moet dus de ideale combinatie voor me zijn... :mrgreen:


Pas maar op.. zodadelijk betaal je accijns voor een patatje :mrgreen:
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Jan-Sietze » 05 aug 2005, 20:48

Volgens "de wet" is het strafbaar.
Op alles wat je in je tank gooid moet je accijns betalen...

:evil:
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Mark » 05 aug 2005, 22:18

Jan-Sietze schreef:Volgens "de wet" is het strafbaar.

Maaruh... dan moeten ze je wel eerst te pakken krijgen. En die pakkans is wel uiterst gering, geeft zelfs de douane toe :twisted:.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor m&m » 08 aug 2005, 23:46

100% zonnebloem in een 205, geen probleem.. Alleen even 2x voorgloeien, en voor lief nemen dat je bij de eerste minuut af en toe denkt dat er geschoten word onder de kap..

nu begint het natuurlijk wel kouder te worden..

stank is inderdaad een groot minpunt..

groet,

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 12 aug 2005, 15:43

Over alles wat ik een tank gaat belasting betalen? Tsja...straks vinden ze uit dat 'ie ook loopt als je er in plast... :D

Lijkt me wel cool, accijns op urine... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Rijden op plantaardige olie

Berichtdoor Pininfarina504 » 12 aug 2005, 19:36

Ik reed gisteren op de snelweg achter een oude Golf D, deze reed op plantaardige olie en dat kon je verdomd goed ruiken ook.
Dus als toevallig de politie-auto achter je rijdt, dan kan het grand malheur opleveren.
Ben overigens zelf bezig met ander brandstof experiment.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 504 Coupé,71,argent
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2231
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Rijden op plantaardige olie

Berichtdoor knutsul » 12 aug 2005, 19:47

Wim van Boekel schreef:Ben overigens zelf bezig met ander brandstof experiment.


oja Wim, mag ik vragen waar je mee aan het experimenteren bent, ben wel benieuwd :D
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
Moderator
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Re: Rijden op plantaardige olie

Berichtdoor Brownie » 26 okt 2005, 16:41

Wim van Boekel schreef:Ik reed gisteren op de snelweg achter een oude Golf D, deze reed op plantaardige olie en dat kon je verdomd goed ruiken ook.
Dus als toevallig de politie-auto achter je rijdt, dan kan het grand malheur opleveren.
Ben overigens zelf bezig met ander brandstof experiment.

Als de politie je aanhoudt naar aanleiding van die frituurlucht, zullen ze er eerst douane bij moeten roepen. Alleen zij kunnen je hiervoor bekeuren.
Wat is er trouwens geworden van jouw brandstofexperiment?
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3369
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Eindhoven

Zonnebloemolie en accijns

Berichtdoor folkert » 08 nov 2005, 22:14

Wil je echt gedekt zijn tegen accijnsproblemen met het rijden op zonnebloemolie, rij dan met een aantal liters naar de dichtstbijzijnde douanepost (zie www.belastingdienst.nl , doe aangifte, betaal, en bewaar het betalingsbewijs. Word je aangehouden en gecontroleerd, laat dan het betalingsbewijs zien... het is dan aan de controleur om te bewijzen dat de zonnebloemolie waar je dan op rijdt NIET dezelfde is als waarvoor betaald is....
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor m&m » 08 nov 2005, 23:56

je zou ook in duitsland biodiesel aan de pomp kunnen tanken. en het bonnetje bewaren..


Wat accijns betreft, ik kreeg te horen dat er op lpg geen accijns zit. ?!?
Indien zo, zou het met zonnebloem olie toch ook niet hoeven..
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor Brownie » 09 nov 2005, 10:45

m&m schreef:Wat accijns betreft, ik kreeg te horen dat er op lpg geen accijns zit. ?!?
Indien zo, zou het met zonnebloem olie toch ook niet hoeven..

Toch wel, accijns wordt geheven op minerale olien. En een minerale olie is in de wet gedefinieerd als een vloeistof waarop je een verbrandingsmotor laat draaien. Dus ook al is ppo niet mineraal, zodra je het in je tank gooit is het volgens de wet wel een minerale olie.
204 Cabiolet 1968 103.000km
604 TI Automatique 1978 216.000km
104 GL6 1978 xxx.xxxkm
505 V6 Automatique 1987 330.000km
505 SW8 Automatique 1991 75.000mls
206 XS 1.6 SW Automatique 2005 135.000km
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3369
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Jeetje » 09 nov 2005, 15:36

Dat is juist! :wink:

Het wordt dus ook pas 'minerale olie' als je het in je tank giet!

Dat wordt leuk als je zou ontdekken dat een motor ook op water zou kunnen lopen :? Dan moet je -dus- accijns gaan betalen over water op het moment dat je 't in een motor kiept als brandstof... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4302
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Brownie » 09 nov 2005, 15:59

404UXD schreef:Ik ga het zeker ook doen, 59 cent per liter... :-), scheelt gemiddeld een duppie, heb ik het kwartje van Kok :roll: weer terug. :twisted:


Kijk wel uit hoor. Oude dieselmotoren draaien er prima op, maar de brandstofpomp is de zwakste schakel. Afhankelijk van het merk kan kan hij bepaalde dikkere olie verpompen. Een lijnpomp (zoals in oude mercedessen) verstouwd zonder problemen 100% ppo. Een Bosch roterende pomp kan maximaal 50% hebben terwijl een lucas het boven de 30% ppo al begeeft. En goedkoop zijn ze niet, brandstofpompen.
Als olie warm is (60 graden) is het al veel dunner. Dus met een klein verwarmingselementje vlak voor je pomp kun je een stuk hogere percentages rijden.
In mijn auto rijd ik nu met elektrische voorverwarming op 50% ppo. De auto is stiller, iets zuiniger en heeft zelfs wat meer trekkracht in de lage toeren dan op diesel. Inmiddels 5000km zonder problemen ondanks de Lucas pomp.
Zie voormeer info www.ppo.nu
204 Cabiolet 1968 103.000km
604 TI Automatique 1978 216.000km
104 GL6 1978 xxx.xxxkm
505 V6 Automatique 1987 330.000km
505 SW8 Automatique 1991 75.000mls
206 XS 1.6 SW Automatique 2005 135.000km
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3369
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Eindhoven

Zonnebloem in de Indenor!

Berichtdoor besbre2003 » 27 mei 2006, 21:05

Hoi!
Let op met plantolie in en Indenor! De brandstofpomp van CAV/Rotodiesel kan er helemaal niet tegen! Zit er en Bosch pomp onder de moterkap, zo werkt het wel redelijk. Maar ook hier moet de plantolie verwarmt worden. En met diesel starten en afstellen is en "must", wil je nog langer plezier heben van je diesel! Ook is en 2tank system nodig. Diesel en plantolie vermengt zich niet. Kijk ook es op de duitse side www.fmsa.de ( FahrenMitSalatöl )
Groetjes, besbre2003 sorry, mijn nederlands is niet zo best.. :oops:
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Berichtdoor Brownie » 29 mei 2006, 11:22

Ik dacht dat de Rotodiesel onder licentie van Bosch gebouwd is en dat hij wel wat kon hebben. Overigens mengen PPO en diesel redelijk hoor. Ik vul altijd jerrycans met 10l PPO en tank ze dan af met 10l diesel. Eventueel een beetje schudden en dan heb je een homogeen en redelijk vloeibare mengsel. Verwarming is inderdaad wel ten zeerste aan te raden natuurlijk, maar een 2-tank systeem is niet noodzakelijk volgens mij hoor. Wel als je 100% wilt rijden natuurlijk.
204 Cabiolet 1968 103.000km
604 TI Automatique 1978 216.000km
104 GL6 1978 xxx.xxxkm
505 V6 Automatique 1987 330.000km
505 SW8 Automatique 1991 75.000mls
206 XS 1.6 SW Automatique 2005 135.000km
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3369
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Gizart » 15 jul 2006, 12:22

Jan-Sietze schreef:Volgens "de wet" is het strafbaar.
Op alles wat je in je tank gooid moet je accijns betalen...

:evil:


Dat zeg je nu wel, maar betaal je ook accijns over een brandstoftoevoeging zoals Forte?
Heb ik al eens gevraagd aan de Fortevertegenwoordiger, deze zegt dat het een toevoeging is waar geen accijns over geheven word.
In principe kan een auto ook op pure fortetoevoeging rijden, maar dat spul kost meer dan 10 euro per halve liter.
En zolang je zonnebloemolie niet als hoofdbrandstof gebruikt is het een toevoeging.
205 addict. Maar net geen kenner. :D
Avatar gebruiker
Gizart
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 30 apr 2006, 19:43
Woonplaats: Friesland

Berichtdoor Mark » 15 jul 2006, 14:34

Additieven zijn officieel vrijgesteld (door belastingdienst of zelfs belastingrechter), want die zijn bedoeld noch geschikt als brandstof.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor PVa » 13 jul 2007, 17:59

Beste leeuwen,

Advies gekregen mbt het beter smeren van de dieselpomp, om er wat motorolie aan toe te voegen.

Met deze 1 PPO op 35 diesel (=3%)aan toe gevoegd.

Nu afwachten en stelselmatig opvoeren.

PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast