Pagina 1 van 2

Het zwarte goud of de eeuwige oliediscussie

BerichtGeplaatst: 28 aug 2004, 22:38
door Mark
Wat is jullie mening over de beste olie voor je oudere auto?
15W40 mineraal het best voor de oudere motor, of heeft ook die baat bij de nieuwste volsyntheten met alle mogelijke dopes?

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 28 aug 2004, 23:41
door leffe 404
15W50 voor € 8 / liter, volgens mij is dat allemaal goed genoeg, vroeger hadden ze immers ook geen v power en optimax olie en volsynthetische dopes enzo, dus dan is dat nu ook gedverspilling.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2004, 01:32
door Gilletti
De ontwikkeling en research zijn de laatste natuurlijk wel hard gegaan.
Dus waarom zou een moderne vorm van motorolie niet beter kunnen zijn dan een oudere samenstelling?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2004, 07:43
door Maarten Deen
Mij is aangeraden 20W50 te gebruiken. 20W omdat hij toch nooit in de winter buiten komt en 50 omdat hij vaak in de hete zomer buiten komt.

Welke olie

BerichtGeplaatst: 29 aug 2004, 11:52
door Ton de Graaff
In mijn 203 had ik tot voor kort ongedoopte SAE 30 in de motor, ging goed alleen het olie gebruik was vrij hoog 1 liter op 800 km en ook lastiger verkrijgbaar. Nu gebruik ik "Millers Oils Classic 20W50" Het enige verschil wat ik merk is dan het olieverbruik is teruggelopen naar 1 liter op de 1200 km. Ook van Millers gebruik ik VSP Plus als toevoeging op de benzine als loodvervanging , hij loopt er een stuk beter door maar is alleen erg prijzig. 6.29 euro voor een flesje voor 40 liter benzine.
Voor mijn cardan heb ik bij Ko de Fouw nog Esso VT olie kunnen krijgen, maar als dat niet meer voorradig is ga ik de "Milgear 90EP" wormkast/cardanolie van Millers ervoor gebruiken.

Groeten

Ton

BerichtGeplaatst: 29 aug 2004, 13:27
door Jeetje
Oudere motoren varen wel bij wat dikkere olie. Ze zijn gebouwd in een tijd dat de olie die leverbaar was wat dikker was en minder viscoos. Daar is het hele blok op gebouwd. In Engeland is er zelfs speciale ´oldtimer-olie´ op de markt met een wat dikkere ´stroperigere´ samenstelling.

Dikkere olie hecht wat meer aan onderdelen en heeft daardoor een wat betere smering. Bovendien zorgt dikkere olie voor net dat beetje extra koeling.

Het beste is gewoon om de viscositeit te kiezen die in het boekje van de auto vermeld staat.

Volgens het boekje van de J7 moet dat 10W50 zijn...

Gewoon durven

BerichtGeplaatst: 31 aug 2004, 16:46
door Evert G.D
In mijn 403 (1964) met 1.3 liter motor had ik ook altijd ongedopede olie, maar op aanraden van mijn vaste garagist heb ik - na lang praten van zijn kant - toch besloten over te gaan op een halfsyntheet (20W40). Gevolg: veel minder olieverbruik en de motor loopt ronder. Van de nadelige gevolgen waar ik bang voor was, is niets gebleken, overigens had m'n garagist me dat ook verzekerd. Het bijkomend voordeel is dat de halfsynthetische olie goedkoop en overal te verkrijgen is. Dus geen ei meer onder 't gaspedaal als je toevallig 's niet voldoende olie bij je hebt... (is me 1x overkomen) Blij dat ik uiteindelijk toch de raad van m'n garagist (een rasechtre Peugeottist) heb opgevolgd.

Dezelfde 20W40 gaat in de 1.8 liter van m'n 504 (1980). Loopt prima en na 260.000 km olieverbruik nihil..... En de 1.1 liter 205 (1986) consumeert hetzelfde, loopt als de spreekwoordelijke naaimachine.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2004, 17:26
door Maarten Deen
Wat betreft olieverbruik: met 20W50 in mijn 404 is het enige olieverbruik wat er onder uit loopt (en dat is momenteel een beetje veel). Voordien was er nooit ook maar iets van olieverbruik te merken, in zoverre je dat kunt merken met een verversingsinterval van 3000km.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2004, 20:10
door Jeetje
@Maarten

Wellicht mis ik iets, maar ik begrijp je verhaal niet...

Ben je pas overgestapt op een andere viscositeit olie en lekt hij sindsdien, of bedoel je iets anders? :shock:

BerichtGeplaatst: 31 aug 2004, 20:38
door Maarten Deen
Jeetje schreef:@Maarten

Wellicht mis ik iets, maar ik begrijp je verhaal niet...

Ben je pas overgestapt op een andere viscositeit olie en lekt hij sindsdien, of bedoel je iets anders? :shock:

Eh nee, ik bedoel dat er ergens een pakking lek is.
Ik gebruik al sinds ik de auto heb (ruim 5 jaar) gewone 20W50 (Valvoline op dit moment) dus ik wil zeker niet de indruk wekken dat dit door de olie komt.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2004, 22:42
door Mark
Jeetje schreef:Het beste is gewoon om de viscositeit te kiezen die in het boekje van de auto vermeld staat. Volgens het boekje van de J7 moet dat 10W50 zijn...

En idd het boekje van mijn 204 vermeldt ook 10W50... Nou kan ik dat niet zo gauw ergens vinden. Bij Brezan raden ze met een speciale classic olie aan, de Brega (hun huismerk) 20W60. Denk dat ik die maar eens ga proberen. Iemand ervaring met die olie, of met die viscositeit? Hoe zit het trouwens met de 'techniek' van olie, maw: wat houdt die xWy eigenlijk in :oops:

BerichtGeplaatst: 14 sep 2004, 08:52
door Jeetje
Als je wilt weten wat al die letters en cijfers op een fles olie precies betekenen en andere/meer informatie over olie wilt, kijk dan eens hier:

http://www.q8.be/lis/nl/car/faq.cfm#2=

Dat is een interessante site waar alles over olie in 'normale mensen taal' wordt uitgelegd...

Het is wel een Belgische site :oops: en merkgebonden (Q8 ), maar de uitleg is goed en duidelijk!

BerichtGeplaatst: 14 sep 2004, 21:44
door Mark
Jeetje schreef:Dat is een interessante site waar alles over olie in 'normale mensen taal' wordt uitgelegd...

Bedankt Jeetje, en ja hoor, ik snap het zelfs :lol: Na lezing denk ik dat die 20W60 classic van Brezan weliswaar een geschikte olie is maar vooral bij zomerse omstandigheden. Misschien ga ik toch wel voor mooie (semi)syntheet van pakweg 10W40. En ach, de versnellingsbak draait er ook in mee, dus de extra investering voor een hoogwaardige olie lijkt me toch wel de moeite waard.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2004, 22:46
door Bert
voor de 204, 304, 305 oftewel de XL3 & XL5 motoren kunnen het beste gesmeerd worden met 10W50 dit i.v.m de bovenliggende nokkenas die bij koud weer te lang op smering moet wachten

BerichtGeplaatst: 23 okt 2004, 17:33
door JT
Gebruik nou gewoon de olie die in de instructieboekjes staat. Alle kanaaltjes, alle doorgangen zijn daarop gebouwd. Een dunne olie is zo weer weg en smeert dus minder goed. Dan slijt je motor dus sneller.
Gewoon zelf olie wisselen dus en niet de moderne garage laten doen "uit de grote pot".
In de Klassiek en Techniek van september 2004 wordt dit ook weer bevestigd.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2004, 17:39
door JT
Goudenleeuw schreef: maw: wat houdt die xWy eigenlijk in :oops:

Klassiek en techniek schreef:Multigrade SAE xWy betekent een viscositeit Winter van een monograde SAE x bij -18 graden Celsius en een viscositeit SAE y van een monograde olie bij 99 graden Celsius.

Duidelijk? :?

BerichtGeplaatst: 23 okt 2004, 17:47
door Mark
JT schreef:
Goudenleeuw schreef: maw: wat houdt die xWy eigenlijk in :oops:

Klassiek en techniek schreef:Multigrade SAE xWy betekent een viscositeit Winter van een monograde SAE x bij -18 graden Celsius en een viscositeit SAE y van een monograde olie bij 99 graden Celsius.

Duidelijk? :?

Jazeker, dank je, ondertussen had ik er ook "Auto ABC" van Olyslager op nagelezen (aanrader, fantastisch boek, 1971), waarin ook olielogie staat. Die x is de viscositeit t.o.v. water, dus een 10W is tien keer zo 'dik' als water, tenminste als ik het nu wel gesnapt heb 8)

BerichtGeplaatst: 23 okt 2004, 20:37
door Maarten Deen
Goudenleeuw schreef:Jazeker, dank je, ondertussen had ik er ook "Auto ABC" van Olyslager op nagelezen (aanrader, fantastisch boek, 1971), waarin ook olielogie staat. Die x is de viscositeit t.o.v. water, dus een 10W is tien keer zo 'dik' als water, tenminste als ik het nu wel gesnapt heb 8)

Hmm, ik zou oppassen met zo'n dingen te geloven. Monograde olie is namelijk dik als het koud is en dun als het warm is. Daarom is multigrade olie verzonnen, die is als hij koud is zo dun als een dunne olie en als hij warm is zo dun als een dikke olie (snappu?)

Om het anders te zeggen:
SEA10 olie is bij een lage temperatuur al dunvloeibaar, SAE 40 is pas bij een hoge temperatuur dunvloeibaar. Door nu die twee types te vermengen heb je een olie die op lage en hoge temperatuur dunvloeibaar is.
Alleen heet die dan niet 10W maar 10W40 of 10W50. En het verschil tussen die twee is dat de 10W50 pas bij hogere temperaturen dunvloeibaar wordt dan 10W40 waardoor 10W50 weer beter geschikt is voor motoren die erg warm lopen.

Om nu dus te zeggen dat 10W tien keer zo 'dik' als water is is een beetje simplistisch gezegd.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2004, 08:59
door JT
10w50 betekent dus:
bij -18 een viscositeit van SAE 10 en
bij 99 een viscositeit van SAE 50

Dus inderdaad, 10w40 wordt eerder vloeibaar dan 10w50.
20w50 is eerder vloeibaar dan 10w50....

BerichtGeplaatst: 24 okt 2004, 09:54
door Bert
10W50 werd voorgeschreven door de importeur destijds ( Nefkens Utrecht) , en dit was vanwege het feit dat bij een koude start de nokkenas te lang zonder smering zou zijn waardoor dus kans op motorschade. ( de versnellingsbak onder de motor en daardoor langere aanvoerweg van carter naar nokkenas)

BerichtGeplaatst: 21 jun 2006, 00:57
door Joliet Jake Blues
In de 305 gaat de goekoopste muek die ik kan kopen op het momen 15W40 van de Aldi normaal gooi ik er Bega 15W40 in en nooit problemen gehad.
Maar zeker nu hij wat olie lekt wil ik er zo goedkoop mogelijke olie in hebben.

Ik heb wel van horen zeggen dat je moet uitkijken met vol synthetische olieën omdat de diverse pakkingen en keringen daar niet op berekend zijn.

Iets waar je helemaal af moet blijven id die Olie systeem reiniger van Wynns. Heb ik er ook doorheen gegooid en sinds dien een olie lekkage.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2006, 01:29
door Evert G.D
Mark schreef:Die speciale Esso VT wormwielolie is daar -uiteraard- ook te koop.


Is ook in het APH-magazijn te koop overigens. De 403 had hetzelfde systeem namelijk.

Mijn garagist heeft me verzekerd dat je redelijk veilig een halfsyntheet in een oudere motor (403) kunt gooien. Rijd ik al jaren me, pas de problèmes. :D

BerichtGeplaatst: 13 jul 2007, 10:39
door peugeot404
Mark schreef: wat houdt die xWy eigenlijk in :oops:


Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Afbeelding

http://de.wikipedia.org/wiki/Motor%C3%B6l

BerichtGeplaatst: 17 nov 2007, 17:46
door pinow
Gewoon wat voorgeschreven is minimaal.
maar ga geen volsyntheet in een blok gooien wat altijd op mineraal heeft gereden.

oudere blokken hebben ook ruimtere tolleranties dus gaan flink olie gebruiken bij een dunnere olie.
+vuil lost op waardoor de keerringen worden ontdaan van vuil en gaan zo lekken.

Tenzei het blok helemaal is gereviceers, lees-> alle dichtingen en ringen.
dan zou hij op volsyntheet kunnen zoals 5w40 oid.





ps. dat plaatje hier een post boven mij klopt dat wel?
de temeratuur voor 10w40 bijvoorbeeld..

Re: Het zwarte goud of de eeuwige oliediscussie

BerichtGeplaatst: 26 feb 2012, 11:56
door grislion66
Als we het over het "zwarte goud" hebben is dit misschien nog wel het meest van toepassing op
de motorolie van Marly n.l. Marly black gold!! http://www.marly.com
Ik gebruik deze motor olie al sedert de jaren '80 met alleen maar positieve ervaring.
Zo reed een familielid van mij een Peugeot 604 TI vanaf de eerste week dat de auto werd afgeleverd met deze
olie 1978/1983 in totaal zo'n 450.000km!! zonder dat er ooit iets aan deze motor mankeerde!
Ik praat dan wel over eind jaren '70 begin '80 in die tijd waren de meeste benzine motoren na 150.000km
aan revisie toe.
Ik heb het zelf gebruikt in Ford Capri 3.0S V6 - 205 GTI 1.6 - 205 GTI 1.9 - 205 Gentry en tegenwoordig gebruik
ik het nog steeds voor mijn 306 XSI en 406 Coupe.
Voor de 306 gebruik ik de black gold carat 10W40 of de black gold classic 15W40
In de Coupe gaat Gold S1+ 5W40 of black gold CaratS 5W40 beide 100% synthetische olie.
De black gold is een gegrafiteerde olie met zeer goede eigenschappen! (zie produkt informatie op site)
Ze hebben ook een nieuw produkt speciaal voor Fiat/PSA nl Gold ultra 5W30
Enkele eigenschappen van de black gold, zuiniger, stiller, betere prestaties, meer vermogen!

gr. Harry